• Anonym (trött)

Umgängesproblem

Jag har såna problem med pappan till mitt barn.
    Är ensamstående, han har umgänge varannan helg.
    Vi bor cirka 1,30min tågresa ifrån varandra.
    Jag har alltid varit den som pendlat och lämnat samt hämtat barnet.
    Efter sju år så sa jag ifrån och bad om att vi ska dela 50/50 på hämtning och lämning.
    Fadern har bil, jag åker kommunalt.
    Så nu sitter vi här igen.
    Med en totalt vägrande vuxen människa som inte kan göra något avkall på någonting.
    Jag föreslog att vi ska mötas halva vägen var, det går inte för han kan inte åka iväg 1 timme på söndagar.
    Så nu har allting låst sig igen.
    Jag har kompromissat i sju års tid och allt jag nu begär är att vi splittar ansvaret.
    Har jag rätt i min tankebana eller är det helt fel?
    Behöver lite tips.

• Svar på tråden Umgängesproblem
  • Anonym (Pis)
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 20:52:25 följande:
    Han kan ändå ha problem att sitta i bilen 30 mil varannan söndag.
    Och ts kan ha problem med att sitta på tåget i timmar både fredag och söndag varannan helg.
  • Anonym (:O)

Så du har åkt tåg sammanlagt tolv timmar (1,5h x 4 = 6, 6 x 2 = 12) i månaden i sju år, det blir totalt 12 x 12 = 144 timmar per år. I sju år blir det 144 x 7 =  1008 timmar. 1008 timmar motsvarar 42 dygn (1008/24).

TS du har suttit på tåg i 42 dygn av ditt liv.

Jag tycker du har all rätt att få vila lite nu.

• SupersurasunkSara
    Anonym (trött) skrev 2014-08-22 10:43:30 följande:
    Efter en vecka så hörde han av sig via mail idag och sa nej till samtliga av mina förslag.
    Jag pratade även med familjerätten igår som sa att jag kan hävda att vårt avtal är föråldrat iom ändrade omständigheter efter att det skrevs, såsom att han flyttat.
    Så jag mailade honom mina förslag återigen och sa att jag begär 50/50 och att vi hjälps åt. Då fick jag tillbaka att jag är orimlig och jag ska underlätta för honom.
    Nu upplever väl jag att jag underlättat ganska så mycket under alla år och att jag även fortsätter samarbeta men att vi ska hjälpas åt.
    Sista mailet så skrev jag att tyvärr är vi oense och har nu inget umgängesavtal.
    Jag bad honom kontakta familjerätten snarast så att vi kanske kan ha löst det fram tills nästa gång han ska träffa sitt barn.
    Ok, vad bra, då ligger bollen hos honom nu.
  • Anonym (.)

Att ändra en överenskommelse utan att vara överens, om än en tyst såsan, kan stjälpa Ts.

• SupersurasunkSara
    Anonym (.) skrev 2014-08-23 07:37:12 följande:

Att ändra en överenskommelse utan att vara överens, om än en tyst såsan, kan stjälpa Ts.

Hon har ju fått besked om att deras umgängesavtal kan anses som föråldrat pga att pappan flyttade och därmed ändrade avtalet han med så att säga
  • Anonym (trött)
    Anonym (SI) skrev 2014-09-02 15:12:25 följande:

Hur har det gått?

Jag stod på mig ang att vi skulle dela 50/50 så förra gången vart det "som jag ville".
    Däremot så berättade vårt barn att pappa hade sagt att mamma sa att om inte jag gjorde som hon sa fick jag inte träffa dig mer.. Det kändes trist att få återberättad. Försökte förklara för hen så bra som möjligt.
    Sen av någon anledning så skulle hans fru prompt prata med mig när de lämnade barnet förra söndagen.
    Då var jag en oansvarig mamma som tillät mitt barn åka bil i söndagstrafiken eftersom "de andra bilisterna körde som galningar"

Suck.

Jag sa även då att allt han behöver göra är att ringa familjerätten.
    Spola fram en vecka senare och jag har inte hört ett knyst.
    Klagar inte! 
    Men det ska bli intressant att se om tjafset börjar igen på torsdag.
    Med tanke på att han inte var intresserad av att dela 50/50 utan bara "ställde upp just den helgen på det".

Så ja. Just nu har jag ingen aning. Vi har fortfarande inget avtal.
    Men å andra sidan har jag sluppit all kontakt med honom i lite över en vecka.
    Och det har varit väldigt skönt!
  • Anonym (trött)

vet inte om någon är kvar.
    idag var jag och pappan på gemensamt medlingssamtal vilket avslutades med att pappan skrek på mig hur vidrig jag är, viftandes med ett block i ansiktet på mig.

Har fan aldrig trott människan skulle slå till mig men just då gjorde jag det.
    En av medlarna ställde sig mellan och eskorterade ut honom ur rummet.
    Sen höll de kvar honom i tio minuter så jag kunde avlägsna mig från området.

Trodde aldrig det skulle eskalera så grovt faktiskt.
    Så nu är jag riktigt orolig för vårt barn.
    Och undrar hur människan mår egentligen.
    Han har inte träffat sitt barn på snart 6veckor och verkar inte finnas någon lösning i sikte.
    Han avslutade iallafall med att skrika att han minsann ska ta ungen ifrån mig och att jag aldrig skulle få se henne igen.
    Trist.
    Och jag måste stå och förklara för min älskade unge att h*n inte ska träffa pappa denna helg heller.

• Anonym (x)
    Anonym (trött) skrev 2014-10-01 17:06:57 följande:

vet inte om någon är kvar.
    idag var jag och pappan på gemensamt medlingssamtal vilket avslutades med att pappan skrek på mig hur vidrig jag är, viftandes med ett block i ansiktet på mig.

Har fan aldrig trott människan skulle slå till mig men just då gjorde jag det.
    En av medlarna ställde sig mellan och eskorterade ut honom ur rummet.
    Sen höll de kvar honom i tio minuter så jag kunde avlägsna mig från området.

Trodde aldrig det skulle eskalera så grovt faktiskt.
    Så nu är jag riktigt orolig för vårt barn.
    Och undrar hur människan mår egentligen.
    Han har inte träffat sitt barn på snart 6veckor och verkar inte finnas någon lösning i sikte.
    Han avslutade iallafall med att skrika att han minsann ska ta ungen ifrån mig och att jag aldrig skulle få se henne igen.
    Trist.
    Och jag måste stå och förklara för min älskade unge att h*n inte ska träffa pappa denna helg heller.

Då kanske det är bra att dottern inte träffar honom om han är så instabil?
  • Anonym (trött)
    Anonym (x) skrev 2014-10-01 17:26:26 följande:

Då kanske det är bra att dottern inte träffar honom om han är så instabil?

Ja så är det ju. Men jag blir såklart ledsen för vårt barn. I slutändan påverkas h*n av allt det här och vet att mamma och pappa bråkar.
  • Anonym (SI)

Men shit! Det är inte en normal reaktion. Du begär liksom inte månen utan du begär att ni ska dela lika på ansvaret om ert gemensamma barn. Det är inte för mycket begärt.

Hans reaktion kommer vara en last för honom speciellt eftersom du har vittne på att han har hotat med att ta barnet i från dig. Men jag förstår att det var obehagligt och att det är jobbigt att ni inte kan komma överens.

Svar på tråden Umgängesproblem