Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Umgängesproblem

Ovanstående är en sanning med modifikation. 

Under tio mil enkel resa så är det kutym att uf sköter allt, dvs kostnaden OCH hämtningen/lämningen. 
    Om denne inte vill det får han, om man inte kommer överens, stämma bf och på så vis komma fram till en lösning. 

Över tio mil enkel resa är det kutym att bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet men att uf sköter det praktiska, dvs hämta och lämnar ELLER att man tar varannan resa. 

• SupersurasunkSara

Har ni ett umgängesavtal och vad står det i det ang hämtning/lämning?

Om ni inte har ett kan du meddela att barnet finns att hämta hos dig/på dagis eller fritids.
    Problemet är att han då också kan behålla barnet och strunta i att lämna det...

Bättre är att skriva ihop ett umgängesavtal där allt är med. Tid för hämtning/lämning, vem som hämtar/lämnar, vart det ska ske och vem som har vilka lov och vem som hämtar/lämnar då osv. Ju mer man skriver ner desto mindre tjafs. Sen skickar du en kopia till honom så får han antingen godkänna skriftligt eller skriva ett eget och kan ni inte alls komma överens är det i första hand famrätten som kan hjälpa till och går inte det är det tingsrätten (tror jag)

• SupersurasunkSara
    Anonym (trött) skrev 2014-08-21 12:48:49 följande:

En liten uppdatering, pratade med fadern idag.
    Och det gick inte särskilt bra.
    Uppenbarligen är hela hans liv svårt och det är mitt fel (?! )
    Jag förstör precis allting. Nämnde att om jag förstör hans liv genom att jag försöker få till ett fungerande umgänge mellan honom och barnet så har han större problem än jag till att börja med trodde och isåfall är jag genuint orolig.

Så nu vet jag inte alls vad jag ska göra.
    Är umgängeshelg imorgon och vi står helt utan överenskommelse.
    Han drar upp åtta år gamla saker återigen som han inte verkar ha släppt.

Han bad mig även anpassa mina sms så att inte hans fru blir arg, hon tycker inte om att han har kontakt med mig och är väldigt svartsjuk. Jag sa då att jag inte orkar hålla på att hantera hans fru, det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att se till att vårt barn har det bra.

Så det är helt stopp här nu.
    Jag bad honom återigen kontakta familjerätten annars är risken stor att vi hamnar hos tinget, något som kommer leda till mer kostnader och större tidsåtgång.

Tänk att det ska vara så j*vla svårt för två vuxna människor att fokusera på det viktiga, nämligen barnet.

Tala då om att barnet finns att hämta hos dig/på fritids/dagis den och den tiden. Meddela även dagis/fritids om att ni har strandat så de är beredda på att han kanske inte kommer och hämtar.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (trött) skrev 2014-08-22 10:43:30 följande:
    Efter en vecka så hörde han av sig via mail idag och sa nej till samtliga av mina förslag.
    Jag pratade även med familjerätten igår som sa att jag kan hävda att vårt avtal är föråldrat iom ändrade omständigheter efter att det skrevs, såsom att han flyttat.
    Så jag mailade honom mina förslag återigen och sa att jag begär 50/50 och att vi hjälps åt. Då fick jag tillbaka att jag är orimlig och jag ska underlätta för honom.
    Nu upplever väl jag att jag underlättat ganska så mycket under alla år och att jag även fortsätter samarbeta men att vi ska hjälpas åt.
    Sista mailet så skrev jag att tyvärr är vi oense och har nu inget umgängesavtal.
    Jag bad honom kontakta familjerätten snarast så att vi kanske kan ha löst det fram tills nästa gång han ska träffa sitt barn.
    Ok, vad bra, då ligger bollen hos honom nu.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (.) skrev 2014-08-23 07:37:12 följande:

Att ändra en överenskommelse utan att vara överens, om än en tyst såsan, kan stjälpa Ts.

Hon har ju fått besked om att deras umgängesavtal kan anses som föråldrat pga att pappan flyttade och därmed ändrade avtalet han med så att säga
Svar på tråden Umgängesproblem