• Anonym (?)

Betala innan leverans?

Jag och min man var på Elgiganten igår och beställde ny frys o kyl.  Leveransen kommer i morgon 20 e.  Men vi var tvungna och betala allt i går när vi beställde. Allt gick på drygt 18000 eftersom det är hemleverans, installation och allt med.  Måste man verkligen betala INNAN man fått varorna?   Vi tänkte inte så mycket på det då utan betalade i kassan snällt.  Men nu efteråt känns det fel att betala för nåt vi ännu inte fått.    Vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Betala innan leverans?
  • carolinheiner
    Anonym (?) skrev 2014-08-19 12:47:25 följande:

Jag och min man var på Elgiganten igår och beställde ny frys o kyl.  Leveransen kommer i morgon 20 e.  Men vi var tvungna och betala allt i går när vi beställde. Allt gick på drygt 18000 eftersom det är hemleverans, installation och allt med.  Måste man verkligen betala INNAN man fått varorna?   Vi tänkte inte så mycket på det då utan betalade i kassan snällt.  Men nu efteråt känns det fel att betala för nåt vi ännu inte fått.    Vad gäller egentligen?

De e ju en säkerhet för företaget.. Anser att e de ett så stort företag så kan man lita på dom att dom kommer :) men mindre företag nja kanske inte så säkert.. Men ni kan ju vara säkra att ni får grejorna å är de något fel så är där ju garantier :)
  • Griseknoen35

Ja så kan dom göra. Ni hade ju annars kunnat fråga om faktura, då gör dom en kreditupplysning. Oftast får man säga till om man vill ha faktura/avbetalning själv.

• AnnaAnonym

Att betala i förskott är väl inget konstigt. Det gör man ju jämt när man handlar på nätet. och två dagar innan leverans är inte länge. Jag förmodar att ni fick kvitto.

Om man "måste" måste man förstås inte, ni hade troligen kunnat begära faktura så hade de tagit en kreditupplysning och lagt på en faktureringsavgift. och då hade ni kunnat betala efter leverans.

• Anonym (?)

Jag frågade om vi kunde få det på faktura men det gick inte. Alternativet var att dela upp betalningen, men då till kommer ju massa kostnader. 
    Jag ville bara veta vad som gäller och det var egentligen inget problem för oss att betala omgående men då vi beställt förut via annat företag har vi fått faktura och kunna betala senare, det är därför vi blev lite frågande. Men tack ni som svarat!

• ölburk2
    AnnaAnonym skrev 2014-08-19 12:51:50 följande:

Att betala i förskott är väl inget konstigt. Det gör man ju jämt när man handlar på nätet. och två dagar innan leverans är inte länge. Jag förmodar att ni fick kvitto.

Om man "måste" måste man förstås inte, ni hade troligen kunnat begära faktura så hade de tagit en kreditupplysning och lagt på en faktureringsavgift. och då hade ni kunnat betala efter leverans.

Det finns ofta fakturabetalning på Nätet, t.ex Klarna, annars så använder jag PayPal, AliExpress köpskydd, eller nåt annat köpskydd som gör att jag väldigt sällan betalar nåt i förskott.

Det har fungerat väldigt bra med dessa köpskydd, har alltid fått pengarna återförda till mitt konto, utan minsta problem..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • AnnaAnonym
    Anonym (?) skrev 2014-08-19 13:01:01 följande:

Jag frågade om vi kunde få det på faktura men det gick inte. Alternativet var att dela upp betalningen, men då till kommer ju massa kostnader. 

Om ni tackat nej till att köpa om ni inte fått faktura hade ni sannolikt fått faktura. Skulle jag gissa. Jag vet inte varför ett företag skulle tacka nej till att sälja något för 18k.
  • ölburk2
    AnnaAnonym skrev 2014-08-19 13:05:39 följande:
    Om ni tackat nej till att köpa om ni inte fått faktura hade ni sannolikt fått faktura. Skulle jag gissa. Jag vet inte varför ett företag skulle tacka nej till att sälja något för 18k.
    Elgiganten har faktura som betalningsalternativ.., enda anledningen jag kan se till att dom drog en vals, är att dom har dåligt med pengar/kontanter, å att dom därför vill ha in pengar snabbt.., konkursmässiga kanske..
    I vart fall skulle jag inte gjort nån affär med Elgiganten.
  • nuharjagbytt

Jag har betalat med faktura på Elgiganten när jag beställde via nätet. Det konstiga då var att det kom ett kvitto ganska snabbt men fakturan kom när det var levererat. Jag hade alltså kvittot långt innan jag betalade.

Det ska alltså gå att få faktura men antar att ni borde sagt det till försäljaren i så fall. När ni väl är i kassan borde allt sånt vara avklarat. Men kan ju tycka att hon inte borde ha erbjudit avbetalning heller i så fall.

Jag betalar ofta direkt när jag köper på nätet så tycker inte det är konstigare att göra det direkt i affären. Men hon i kassan ska ju veta vad som gäller.

• nuharjagbytt
    ölburk2 skrev 2014-08-19 13:42:06 följande:
    Elgiganten har faktura som betalningsalternativ.., enda anledningen jag kan se till att dom drog en vals, är att dom har dåligt med pengar/kontanter, å att dom därför vill ha in pengar snabbt.., konkursmässiga kanske..
    I vart fall skulle jag inte gjort nån affär med Elgiganten.
    Du menar att de som står i kassan i en stor kedja ska ha kännedom om det? Låter mer som en kassörska som inte ville krångla med faktura.
  • Honestly

Elgiganten lär inte gå i konkurs - men mot råttfirmor skall
    man inte betala.

Vet dock dem som betalat smycken för +100,000 kr
    i förskott- till utlandet - detta har dock fungerat - men
    dom har haft hjärtat i halsgropen

OBS förskottsbetalning före leverans o konkurs före
    leverans innebär att man är torzk med nuvarande
    lagstiftning - vet inte hur det är i andra länder

Money Order i USA påstås vara skyddat

• ölburk2
    nuharjagbytt skrev 2014-08-19 13:46:18 följande:
    Du menar att de som står i kassan i en stor kedja ska ha kännedom om det? Låter mer som en kassörska som inte ville krångla med faktura.
    Ja menar eg ingenting, men helt otroligt att dom fått direktiv om att neka faktura, ser jag det inte som..
  • Maria 434

Kan vara så enkelt att det är olika regler beroende på om man köper direkt i butiken med hemleverans mot när man köper varan via internet-butiken.
    För mig låter det inget konstigt att de inte kan erbjuda faktura när du handlar i en fysisk butik.

• ölburk2
    Maria 434 skrev 2014-08-19 13:58:11 följande:

Kan vara så enkelt att det är olika regler beroende på om man köper direkt i butiken med hemleverans mot när man köper varan via internet-butiken.
    För mig låter det inget konstigt att de inte kan erbjuda faktura när du handlar i en fysisk butik.

Enda anledningen jag kan se, är att det finns en betalningsanmärkning..
  • annaba

Alternativet, i alla fall mot småföretag och privatpersoner, är att betala med postväxel vid leverans. Dock brukar inte större företag acceptera det för att det blir för stor administrativ hantering för dem.

Postväxeln är och förblir ett av de säkraste betalningssätten i såna situationer. Säljaren får i sin hand ett värdepapper där summan är garanterad mot det, och att enbart han (eller den han skriver över växeln till) kan hämta ut pengarna. Köparen slipper att bära omkring kontanter med tillhörande rånrisk eftersom postväxeln är utan värde för någon annan än den som den ställts ut till.

• nuharjagbytt
    annaba skrev 2014-08-19 14:12:50 följande:

Alternativet, i alla fall mot småföretag och privatpersoner, är att betala med postväxel vid leverans. Dock brukar inte större företag acceptera det för att det blir för stor administrativ hantering för dem.

Postväxeln är och förblir ett av de säkraste betalningssätten i såna situationer. Säljaren får i sin hand ett värdepapper där summan är garanterad mot det, och att enbart han (eller den han skriver över växeln till) kan hämta ut pengarna. Köparen slipper att bära omkring kontanter med tillhörande rånrisk eftersom postväxeln är utan värde för någon annan än den som den ställts ut till.

Postväxel är ju bra men det är ju inte Elgiganten som levererar. Det kommer en annan firma som de anlitar skulle kännas jättekonstigt att lämna postväxel till dem.
  • annaba
    nuharjagbytt skrev 2014-08-19 14:33:45 följande:
    Postväxel är ju bra men det är ju inte Elgiganten som levererar. Det kommer en annan firma som de anlitar skulle kännas jättekonstigt att lämna postväxel till dem.
    Ah, det komplicerar ju saken litegrann. :D

Skulle möjligen funka under premisserna att transportfirman får betalt direkt av Elgiganten och vidareförmedlar postväxeln till dem. Men då känns ju hela upplägget betydligt osäkrare när en tredjepart involveras på det sättet.
  • Griseknoen35
    annaba skrev 2014-08-19 14:36:50 följande:
    Ah, det komplicerar ju saken litegrann. :D

Skulle möjligen funka under premisserna att transportfirman får betalt direkt av Elgiganten och vidareförmedlar postväxeln till dem. Men då känns ju hela upplägget betydligt osäkrare när en tredjepart involveras på det sättet.
    Dom flesta även små företagen har andra som kör ut varorna, tex bring, dhl mf
  • ölburk2

Det här hade ju enkelt gått att lösa genom att beställa varorna från Elgiganten via Nätet..

Svar på tråden Betala innan leverans?