Inlägg från: nuharjagbytt |Visa alla inlägg
  • nuharjagbytt

Betala innan leverans?

Jag har betalat med faktura på Elgiganten när jag beställde via nätet. Det konstiga då var att det kom ett kvitto ganska snabbt men fakturan kom när det var levererat. Jag hade alltså kvittot långt innan jag betalade.

Det ska alltså gå att få faktura men antar att ni borde sagt det till försäljaren i så fall. När ni väl är i kassan borde allt sånt vara avklarat. Men kan ju tycka att hon inte borde ha erbjudit avbetalning heller i så fall.

Jag betalar ofta direkt när jag köper på nätet så tycker inte det är konstigare att göra det direkt i affären. Men hon i kassan ska ju veta vad som gäller.

• nuharjagbytt
    ölburk2 skrev 2014-08-19 13:42:06 följande:
    Elgiganten har faktura som betalningsalternativ.., enda anledningen jag kan se till att dom drog en vals, är att dom har dåligt med pengar/kontanter, å att dom därför vill ha in pengar snabbt.., konkursmässiga kanske..
    I vart fall skulle jag inte gjort nån affär med Elgiganten.
    Du menar att de som står i kassan i en stor kedja ska ha kännedom om det? Låter mer som en kassörska som inte ville krångla med faktura.
  • nuharjagbytt
    annaba skrev 2014-08-19 14:12:50 följande:

Alternativet, i alla fall mot småföretag och privatpersoner, är att betala med postväxel vid leverans. Dock brukar inte större företag acceptera det för att det blir för stor administrativ hantering för dem.

Postväxeln är och förblir ett av de säkraste betalningssätten i såna situationer. Säljaren får i sin hand ett värdepapper där summan är garanterad mot det, och att enbart han (eller den han skriver över växeln till) kan hämta ut pengarna. Köparen slipper att bära omkring kontanter med tillhörande rånrisk eftersom postväxeln är utan värde för någon annan än den som den ställts ut till.

Postväxel är ju bra men det är ju inte Elgiganten som levererar. Det kommer en annan firma som de anlitar skulle kännas jättekonstigt att lämna postväxel till dem.
Svar på tråden Betala innan leverans?