• mammalovis

Matförslag när mjölk utesluts

Vi blir inte kloka på vad som påverkar dottern som ger växlingar mellan 1-5 blöjor ibland varannan dag med många respektive få bajsblöjor plus att hon vaknar tidig morgon och krystar utan resultat. De mest vattniga har vi sluppit några dagar. Dock misstänker vi att mjölk kan vara boven då det verkar som antalet ökar dagen efter mat lagad med mjölk. Dock har vi inte lyckats med exakt mat- och bajsbok mer än några dagar och minnet är kort.

Då hon precis börjat på förskola och ska till läkaren i slutet av augusti kan vi inte göra en total uteslutning mer än hemma. Dock behöver vi tips på mjölkfri mat utan att behöva ta till en massa havre- och soyaprodukter, då det kan vara något annat hon inte tål ... Tyvärr innehåller det mesta vi lagar mjölk, grädde eller creme fraiche känns det som.

Så vad är smidigt att laga utan att behöva tänka på att byta ut mjölken?

• Svar på tråden Matförslag när mjölk utesluts
  • cosinus

Köttfärssås och spagetti med passerade/krossade tomater som sås. Stek i olja om ni normalt steker i smör.

Köttbullar/korv och mackaroner funkar som regel utan problem

allt man grillar typ, kyckling, kött, fisk blir ju gott med olika marinader utan att det är mjölk i. Potatis till är ju enkelt men även pasta/ris funkar ju om man vill variera.

Jag som ätit mjölkfritt med två barn under amningstiden tycker eg inte att maten är så jobbig, för mig är frukosten värst då jag lever på fil och flingor då alterantivt smörgås med ost. Men leverpastej brukar iaf gå hitta mjölkfritt, skinka är ju ok och mjökfritt margarin finns ju att köpa.

Tänk också på att mycket fibrer kan få ett litet barns mage att bli riktigt dålig. Min ena son hade så när han var kring 1.5 och det blev helt bra under jullovet och när vi rannsakade våra matvanor insåg vi att vi nog inte ätit en enda grönsak eller fiber mitt i julstöket :)

• Bling1975

Jag tycker du ska vara försiktig med att utesluta mjölk om du inte vill ge andra kalciumberikade ersättningsprodukter eftersom barnet då kan få kalciumbrist. Vad är det i havreprodukterna du tänker att barnet ska vara allergiskt mot? Om du inte utesluter gluten i övrigt finns det ingen anledning att avstå havre. Sojaprodukterna är det dock bra att vänta med tills man är helt säker och barnet är lite större eftersom det är en allergi som kan hänga ihop med mjölkprotein.

Olivolja är i alla fall min bästa vän. Det går till och med bra att använda i mos istället för smör och mjölk. Sedan är ju frågan om ert barn gillar sås så att det är ett måste i alla rätter. Vi lagar mer uppdelad mat än grytor nu när vårt barn äter samma som oss. Då kan jag ge en separat sås om vi vill ha en med crème fraische. Aioli är mjölkfritt och vårt barn älskar guacamole och teriyakisås. Annars är grytor baserade på buljong/vin, tomater eller kokosmjölk bra. Asiatisk mat fungerar så gott som alltid jättebra (undantaget Indisk).

• mammalovis

Tack för tipsen! Just nu står det still med maten och jag kommer bara på lättlagade rätter som inte blir bra ...

cosinus: Jag kan nog inte påstå att hon får så mycket fibrer. Vi äter mest ris, pasta, potatis med kött, kyckling, fisk, korv eller räkor till. Grönsakerna förekommer mest när vi wokar eller gör grytor. vilket jag har lite dåligt samvete för, men vi skar ner på både frukt och grönt när det var som värst, liksom uteslöt fullkorn i gröten. Nu har hon ibland fått 3 havrepuffar om dagen och mjölkfritt bröd.

Bling1975: Det är väl mer att jag kanske inte uppskattar att byta ut det jag är van vid. Skulle hon vara allergisk har vi ju inte så mycket att välja på om vi inte vill göra dubbelt. Idag blev det tacos i alla fall.

Jag lagar det mesta med rapsolja, olivolja eller margarin ibland. Sambon är helt insnöad på smör och grädde.

Sedan är det väl just att hon börjar på förskola nu utan läkardirektiv med maten, så helt mjölkfritt lär hon inte kunna testa på 2 veckor ändå om det är det som är mest troligt. Vi börjar lite mer försiktigt, så vi köpte Sempers mjölkfria gröt igår, men jösses vilken skillnad på konsistens, det blev som välling och svårt för en ettåring att äta själv med skeden. I första läget byter vi ut ett mål och det andra får hon majsgröt för lösa magar. Sedan upptäcker jag att det finns skummjölk i så mycket ... Det lär nog ta ett tag att vänja sig.

• Bling1975

Det är verkligen inte lätt i början. Men jag lovar att man lär sig ganska snabbt om det skulle vara så att barnet är allergiskt. Jag är inte heller så förtjust i havreprodukterna så jag gör ofta lite till barnet vid sidan om ifall det är en rätt med ganska mycket mjölkprodukter. Ska det bara vara lite så går det bra med havrevarianten. Men utesluter man mjölk i maten så bör barnet få i sig kalcium genom att dricka t ex berikad havremjölk.

Tänk också på att margarin innehåller vassle (från mjölk) om det inte står att det är mjölkfritt.

Svar på tråden Matförslag när mjölk utesluts