Matförslag när mjölk utesluts
Jag tycker du ska vara försiktig med att utesluta mjölk om du inte vill ge andra kalciumberikade ersättningsprodukter eftersom barnet då kan få kalciumbrist. Vad är det i havreprodukterna du tänker att barnet ska vara allergiskt mot? Om du inte utesluter gluten i övrigt finns det ingen anledning att avstå havre. Sojaprodukterna är det dock bra att vänta med tills man är helt säker och barnet är lite större eftersom det är en allergi som kan hänga ihop med mjölkprotein.
Olivolja är i alla fall min bästa vän. Det går till och med bra att använda i mos istället för smör och mjölk. Sedan är ju frågan om ert barn gillar sås så att det är ett måste i alla rätter. Vi lagar mer uppdelad mat än grytor nu när vårt barn äter samma som oss. Då kan jag ge en separat sås om vi vill ha en med crème fraische. Aioli är mjölkfritt och vårt barn älskar guacamole och teriyakisås. Annars är grytor baserade på buljong/vin, tomater eller kokosmjölk bra. Asiatisk mat fungerar så gott som alltid jättebra (undantaget Indisk).