Inlägg från: Helenisen |Visa alla inlägg
  • Helenisen

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Hej alla, vad tråkigt för er som det går så mycket emot!

Hoppas på lösning gör er alla, på alla de sätt och vis!

Var på inskrivning/hälsosamtal idag. Mycket har man glömt och mycket har ändrats sen jag var gravid förra ggn - för 15 år sedan. Är nu i v.8

Fick tid för provtagning samt KUB, i mitten resp slutet av mars.

Mest orolig för att på KUB upptäcka att graviditeten avstannat för flera veckor sen, el likn. Nojjar fortfarande varje gång jag går på toa.

Allra mest pga att jag inte har några direkta symtom. Illamående en dag - sen försvann det. Brösten är ömma och spända, men det har jag haft både vid PMS, äl, osv.

Lite lätt molvärk om jag försöker känna efter.

Finnar - som också kunnat dyka upp i samband m PMS, äl, mens osv.

Inte mer kissnödig el så heller, inte tröttare heller tycker jag.

Känner mig inte gravid alls - mest det som oroar mig.

Borde vara glad/tacksam för det, men det känns nästan mer overkligt att jag är gravid nu än precis när jag plussade!

Så, får försöka övertyga mig själv, samt hålla andan i ett par veckor till, sen blir det till att nojja över provresultat osv, men om det nu syns nåt levande på skärmen då, borde jag väl inse faktum?

Samtidigt undrar jag helt plötsligt mitt i allt om man verkligen ska orka med alla gravidkilon, förlossning och sen alla sömnlösa nätter, läckande bröst och hela småbarnstiden, nu när man vet vad som väntar och inte är 25 längre???

Jag inser att en stor del av det bottnar i att jag var i princip ensam med dottern från början - det har satt sina spår i form av att tanken på bebisar väcker en sorts "fängelse-känsla", el hur jag nu ska förklara.

Även om jag vet att nuvarande sambon inte skulle smita från sitt ansvar el barn även OM vårt förhållande av nån anledning skulle ta slut, men "skräcken" finns där i bakhuvudet ändå.

Å ändå, mitt i allt det så längtar jag efter magen, att köpa babygrejer och få hålla i och vara med vårt barn, fast mest som att jag inte törs släppa fram den längtan och glädjen...

Ursäkta mitt svamlande å gnällande, men önskar man hade kunnat ha ett titthål in å kunna följa allt - då skulle jag känna mig tryggare och vågat hoppas och glädjas.

• Helenisen

Som om jag inte varit orolig nog hittills, så blev jag uppringd av BM imorse, då blodproverna jag lämnade nu i tisdags på inskrivningen visade att min sköldkörtel inte fungerar som den ska och recept på Levaxin fanns att hämta på Apoteket.

Anat detta länge, (sökt vård redan 2011 för det- utan resultat) men nu när det gällde graviditeten blev det en helt annan sak.

Ökad risk för missfall, avgörande för fostrets utveckling nervsystem och hjärnan, speciellt de 12 första veckorna....

Googlade lite - rekommenderas inte- och kommer nu nojja ännu mer :(

Någon som har erfarenhet av detta?

• Helenisen
    Gabriella46 skrev 2015-02-27 18:03:34 följande:

Helenisen!
    Jag har haft problem med sköldkörteln sedan länge utan att veta om det, födde en son 2005 och en dotter 2008. När jag blev gravid med dottern hade jag symptom på att det var fel på sköldkörteln men det var inte förrän 2011 som jag fick stora problem och opererade bort den. Har sedan dess problem med upp och ner nivåer och är just nu Hypo (som du fast värre då jag inte har någon sköldkörtel och även då får symptom av hjärtat och yrsel) = för lite hormoner och har höjt mitt Levaxin.

Jag känner ingen oro om jag eventuellt skulle bli gravid för jag vet att missfallsrisken hos oss över 40 förmodligen är större än den lilla risk som din underfunktion av sköldkörteln kan ge... Jag har flera vänner med sköldkörtelcancer som blivit gravid både med för låga värden = Hyper och för höga värden = Hypo.

Du ska ta reda på vad du hade för värden på TSH, Fritt T4 och Fritt T3. Det är bra att de startat upp dig på Levaxin, som du ev kommer att få höja nu när du är gravid för fostret är beroende av dina sköldkörtelhormoner den första trimestern, bit in i andra... Se alltid till att ta kopior för när man fått en sköldkörteldiagnos så måste man ofta ta saken i egna händer och vara sin egen läkare med symptom och mående...

Tack för ditt svar!

BM ringde mig som hastigast men sa att hon skickar mer info per post, jag fick börja på 100 och sen provtagningar om ca 4-6 veckor för att se om nivån stämmer.

Är i v.8 nu så har ingen aning om hur fort nivån ökar av Levaxinet och om det är tillräckligt, men allt är väl bättre än inget.

Blev bara så orolig när jag läste att det är viktigt för fostrets utveckling av nervsystem och hjärnan - speciellt de första 12v... Men det kanske inte är såååå vanligt att det verkligen påverkas?

Inte mer att göra i nuläget än att knapra piller och hoppas det räcker.

Blev extra jobbigt att höra det idag (inte för min egen skull-det löser sig till slut), för igår var min lilla 80-åriga mamma på röntgen pga en tumör på magsäcken som fått cellförändringar, å resultat på det får vi nästa vecka. Vet ju att hon är gammal, men ändå... Så slår en tanken att jag kommer ju oxå vara 80 (81 tom) när detta lilla liv i magen är 40, om nu allt går vägen...ja ni förstår, blev rundgång...

Nåja, ny dag imorrn och ledig denna helgen, så nu ska här slappas å njutas, kan inte påverka något alls av allt, så blir bio med dottern och sambon imorrn.

Önskar er alla en bra helg med!
  • Helenisen

Hej alla! Liten uppdate härifrån. Haft så fullt upp med/på nya jobbet så inte hunnit eller orkat med så mkt mer, men även haft (ursäkta äckel-info) färgade brun-orangea flytningar ihop med ont i magen-mer än molvärk, samt ont i ryggen. Var övertygad om MF, sen gick det över, å kom tillbaka igen...var hos MVC, men de har inte VUL eller möjlighet att kolla annat än könssjukdomar, så hittade ett nyöppnat privat gyn, fick tid idag.

Var såååå nervös precis innan, men väl där syntes bebben, med ben, navelsträng och pulserande hjärta!!! Den lyckokänslan!!! 16,2mm, vilket stämde i storlek till 8+2v, så jag kan inte vara lyckligare nu!

Däremot verkade det som jag fått någon bakteriell rubbning, vilket enligt läkaren var väldigt vanligt, så fick nån sorts vagitorier att ta i 6 dagar.

Blev ingen särskilt bra bild, för den vred sig ur vinkel, men ändå!

Har mycket större hopp nu om att klara v12 nu. <3

• Helenisen
    Poohbaby skrev 2015-03-12 18:07:34 följande:

Uppdatering från mig

Hade en blödning två veckors sen. Åkte in på gyn akut träffade en supertrevlig tjej som förstod min oro. Skönt att bli bemött med medkänsla. Väl inne hos läkare konstaterades det att beby levde men var mycket liten så fick en ny tid om en vecka.

Jobbig vecka passerade och tillbaka denna gången växt men långsamma hjärtljud samt en blödning (hematom) som läkaren inte visste vad eller vilken väg detta skulle gå. Nu tid bokas igen om en vecka

Så äntligen idag fick vi klartecken. Frisk beby som växt o vickade på rumpan. Hematomet nästan obefintligt. Hjärtat slog som det skulle

Nu väntar nästa, kub test den 20 mars sen ska vi väl kunna andas ut igen o våga njuta.

Å vad jobbigt ni måste ha haft det!!!

Så skönt att allt är bra nu- underbart! :)
  • Helenisen

Havsblomman: har en dotter som blir 15 i höst, berättade inget om planer, men visste att hon inte direkt längtade efter syskon - nu.

Dessutom är hon en "otjejig" tjej, aldrig lekt med dockor el mamma pappa barn osv, djur tycker hon bättre om :P

Hon tycker bebisar är läskiga för deras huvud är mjukt, de är så små och ömtåliga, hon kan titta å peta lite på ngn bebis, men aldrig velat få hålla eller bära.

Berättade efter VUL i v 9 (8+2) och hon jublade väl inte direkt, försäkrade sig genast om att hon inte skulle behöva dela rum med "den" hahah, men sedan dess, de 10-12 dagar som passerat har hon börjat fråga en massa, sagt vad den inte får heta, frågat när hon får berätta för kompisar osv, så hon vänjer sig nog.

Mycket beror nog på att jag var ensam med henne från det hon var 2 år tills hon nästan var 14, så hon har alltid varit "själv". Men hon har kommit jättebra överens och släppt in sambon helt utan minsta problem, som hon också var skeptisk till innan - att nån hon inte känner ska bo med oss - som hon uttryckte det, men ändrade sig fort ;) han är godkänd sa hon, för han är inte jobbig... Vad hon hade förväntat sig vet jag ju inte...men när hon ser att hennes plats är orubbad så gör det andra ingenting ;)

Hur gamla är dina barn?

• Helenisen

Hej alla! Var på KUB nyss, fick 1:467 på DS och 1:4984 på de två andra.

Nackspalten var 1,2 el 1,5mm, hon hade svårt att mäta den då bebisen låg som den gjorde.

Vad hade ni känt med de resultaten?

Känns ok, men hade ju känts ännu bättre om siffrorna var ännu högre, om jag säger så...

BM där tyckte inte det fanns anledning till mkp el fvp, men det gör de ju inte om man hamnar över 1:200

Men det var jätteskönt att se den lill* sprattla omkring och leva rövare :) grep efter ena foten

• Helenisen

Tack för era svar allesammans!

Grejen är ju att hur konstigt det än må låta, så hade jag väntat mig mkt bättre siffror...därför blev det lite antiklimax över det hela.

Kändes jättebra medan vi tittade på den lillas akrobatiska konster medan bm försökte få till nån bild för att kunna mäta nackspalt och övriga mått, såg perfa ut!

Vi har ju tänkt som så att vi (jag särskilt) är såpass gammal nu, så att få ett sjukt barn som kommer behöva ständig vård känns orättvist mot både det barnet samt min 14-åriga dotter, när man själv inte kommer bli vare sig yngre eller piggare...

Så att få den inte alls övertygande siffran 1 på 467 (eller vad det nu var) när man haft en superbra känsla innan var sådär.

Men tror ändå vi nöjer oss så, ev inne på nipt, ska kolla upp det lite närmare nu på tor-fre när jag är ledig, samt "känna efter" hur vi väljer att få vidare.

Sambon är jättenöjd och positiv - men det är han alltid och jämt (retar gallfeber på mig ibland) mer jag som är den oroliga/nojiga av oss.

Samt - hade jag inte hängt på FL och läst en massa om odds hit å dit osv så hade jag nog också känt mig rätt så nöjd ;)

Hoppas ni alla får en fin påsk! :)

• Helenisen

Poohbaby, så fin! Visst är det fantastiskt att se den sprattla omkring medan man inte märker ngt själv?? Men det kommer! :)

Jo, jag vet, men 467 känns inte så långt över 250, om man säger så.

Men blir inget nipt heller, skulle bli "sent" tills svaret kom, så nu har vi sagt att det är bra och väntar med spänning på at då se den på RUL igen :)

Ingen mage ännu heller, vill ha kula så att det syns på riktigt! ;)

Sägs ju att magen kommer tidigare med andra barnet, men vet inte om det gäller när det gått 15 år emellan?

Med dottern fick jag ingen synlig mage förrän ca v 22. Kunde ha vanliga byxor tills dess.

• Helenisen

Grattis Freje!!! Så underbart det måste kännas!

Längtar så efter min, tiden går så långsamt dock ;)

Grattis igen och njut av bebistiden nu! <3

• Helenisen
    Poohbaby skrev 2015-05-19 20:53:18 följande:

Glömde ju fotot

Sitter han och väntar på att möta oss php0IpTby86527.jpg

Vad fin!!! :) Vad roligt med en pojk nu då för er! Grattis!

Då ska vi ha nästan samtidigt, vi har BF 12 okt! :)
  • Helenisen
    Jamtlandstaus skrev 2015-06-19 23:01:57 följande:

Nu är vår lilla tjej här! <3 50cm 3110g och självklart perfekt! smile1.gif

Åh grattis!! :) <3 vad mysigt!
    Längtar efter vår, men det är en bit kvar, bara i vecka 24 än så länge. :)
  • Helenisen
    adam2011 skrev 2015-07-13 15:26:34 följande:

En liten fråga till er här inne - hur många försök tog det för er innan ni blev gravida och hur gamla var ni då ni lyckades (behöver lite peppande..4 försöket för oss nu denna månad) Obestämd

Lyckades på 8:de försöket. Jag 40, sambon 37. Jag har en dotter på 14 år sedan tidigare, sambons första blir detta. V.28 nu :)
  • Helenisen
    Nr 3 på G skrev 2015-07-17 22:40:52 följande:

Lillebror är här <3 Onsd 15/7 kl 02:57 föddes han 3860 g och 52 lång, gick undan när han väl bestämt sig, kom till förlossningen vid 00:10 :) 

Vi mår bara bra båda två och nu njuter vi av vår nya familjemedlem :)

Grattis! Vad mysigt! :) <3 Längtar så efter min lilla-bara tiden som går så långsamt ju! ;)
  • Helenisen
    Poohbaby skrev 2015-10-10 16:45:04 följande:

7 oktober kom lillebror Torbjörn. 3575g och 50 cm. Kom med sugklocka. Inte riktigt landat än men ville uppdatera lite iallafall. Vi är kvar på BB.

Grattis! :) Har för mig vi hade bf ganska nära varann? Jag har bf 12/10, men känns dom om hon tänker stanna kvar i magen gör evigt, inga känningar alls!
  • Helenisen
    Nr 3 på G skrev 2015-10-20 21:58:53 följande:

Helenisen har det blivit nån bebis än???

Nej! Den envisa ungen behagar tydligen inte komma ut självmant! :(
    Hade bf 12/10, sista besök hos BM idag onsdag, sen blir det igångsättning nästa onsdag om hon inte tittat ut.
    Känns inte som om nåt är på g alls, så har siktat in mig på igångsättning, även om det inte känns "kul", men ut måste hon ju.
    Kan ju säga att det inte är roligt nu...ont i ryggen, stor, klumpig, otymplig, svullen, trött och orkeslös, men rastlös mitt i allt...känns som att kommer vara gravid resten av mitt liv...
    Stora dottern föddes på +6, men värkarna började redan +3, så jag kände ju att det var något på gång, men inte nu. :((
  • Helenisen

Jodå, nu är hon här! <3 4405gram och 54cm ren kärlek!
    Fick svaga, oregelbundna värkar i fredags, 23/10, ökade under lördagen och vid midnatt åkte vi in då jag ville ha något att sova på eftersom de svaga ändå höll mig vaken natten innan. Undersöktes och var då öppen 2-3cm samt utplånad tapp, fick med mig 2 pana-nånting, kom hem, tog dem, duschade och la mig men då tog de i, 3 min emellan ca och ont! Blev bara till att åka in igen. Då öppen 4, fick bada+lustgas (bästa badet nånsin) efter ca fyra timmar ville de ta hål på hinnorna och då fick jag "panik" och ville ha eda - vilket gjorde att värkarna avtog så det fick bli värkstimulerande dropp och 12:56 på söndagen 25:e kom hon ut!
    Dock hade hon svalt fostervatten hon bajsat i så de två första dagarna spydde hon bara upp det och hade inte mycket till matlust (tydligen mår de väldigt illa av det) men nu är hon desto hungrigare!
    Åkte hem i måndags efter läkarkollen och nu är vi bara hemma och myser! Två barnvagnspromenader har vi hunnit med, men jag har rätt ont i stygnen (både inre och yttre) och underlivet, så vi hetsar inte med det nu.

• Helenisen
    Jamtlandstaus skrev 2015-11-22 21:02:34 följande:

Tror inte jag sagt grattis till er Poohbaby o Helenisen STORT GRATTIS!! <3
    En hel del dramatik som jag hoppas håller sig borta nu!

Min tös är nu 5mån och jag är så glad lver att det kan gå "lätt"
    Amningen funkar och hon sover på nätterna.

Tack Jamtlandstatus! :) Skönt när det går lätt, det gjorde det med min stora tjej, för 15 år sedan, hoppas hennes (halv)syster hittar sin rytm snart.

En månad idag, 25, firas med att de två senaste dagarna ha bytt personlighet och gråter och skriker för allt och ingenting och bara ska bli buren över axeln där det ven ska sovas...jag och sambon har fått träningsvärk. Men som kompensation så avfyras det leenden titt som tätt, så vi kånkar vidare ;)

Lycka till alla som försöker!
  • Helenisen
    Nr 3 på G skrev 2015-11-26 17:01:31 följande:
    Men lilla gofian <3 Har ni provat sjal eller sele? Min räddning för att få något gjort öht
    Jodå, provat sele och det funkar när jag bär, lyckades dammsuga häromdan medan sambon skrubbade badrummet, men hon vägrar när pappa ska bära i sele, där accepterar hon endast pappas axlar ;)
    Men det har varit bättre de sista dagarna, märkt att hon skriker/inte kommer till ro om hon blir övertrött/störd i sömnen, vilket hon blir om jag måste byta blöja på henne när hon somnat vid bröstet, men kan inte lämna henne med bajsblöja, eftersom hon oftast bajsar när hon äter. Men vi är på god väg att lära känna varann och hennes signaler. Men temperament har den lilla fröken allt! :)
    Längtar tills hon blir åtminstone tre månader, tycker de är lättare att läsa då, nu verkar de inte veta själva vad de vill ens ;)
Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)