• Knasmamman91

Vad gör jag för fel??

Hej! Nu är det så att jag ska skapa en tråd för första gången och även från min IPad så hoppas det blir bra detta!

Jag har en dotter som är 2,5 månader gammal, och varje kväll är det samma visa. Vi får gå runt och vagga henne i famnen tills hon har somnat lite lätt för att sedan lägga henne i vagnen och köra den fram och tillbaka mellan 30-60 minuter innan hon somnar för natten. Detta är alltså mellan halv tio till halv tolv det över huvud taget funkar att försöka innan är hon jättepigg.

Huuuur ska jag göra för att dels få henne att somna tidigare och även att somna själv i sin spjälsäng efter amningen. Får höra hela tiden hur vi bäddar för katastrof när hon blir äldre och att det kommer ta flera timmar och söva henne, detta gör att jag får panik och sitter och gråter rätt ofta över det faktum att alla verkar känna sina barn bättre än jag känner mitt..

Hur har ni gjort och vad hade era så små bebisar för "rutiner" i denna ålder? Har redan testat med tröja med min lukt i men det funkar inte heller.

• Svar på tråden Vad gör jag för fel??
  • Alexi

Vår son som jag helammade sov vid mitt bröst på kvällarna fram till 7-8 månaders ålder. Superenkelt och smidigt, han gick och la sig med oss helt enkelt. Med första barnet höll vi på och kämpade oss blå för att lägga henne i sin säng osv, mycket jobbigare för alla. Måste ni kämpa på det där viset kämpar ni för mycket helt enkelt.

• Knasmamman91

Men hur ska man göra för att få henne att sova bättre då? Hon kan ju inte sova i vagnen hela tiden heller :-/ hon är så gnällig och röd kring ögonen så känns ju som att hon är trött men ändå så vägrar hon somna innan det är sent..

• Lena

Varför kan hon inte somna hos er och fortsätta sova där? Lyssna på ert barn och inte på andra. Man kan inte skämma bort så små barn.

• Annelie 76

Låt henne sova på dig eller pappan. Går hur bra som helst att titta på tv med en bebis på bröstet.

För oss funkade det bäst att söva i famnen och sen lägga försiktigt i dubbelsängen på den varma platsen.

Att bebisen ska sova ensam är inte naturligt, de vill vara med föräldrarna. Ni skämmer inte bort henne med för mycket kärlek, tvärtom. Vissa barn vill och behöver ha mycket närhet, ge henne det så kommer livet bli mycket enklare.

• Mapa

Håller med övriga. Tänk efter om det är värt "fighten", eller om ni hellre låter henne somna med er? Jag tror definitivt att det viktigaste är att hitta en rutin som fungerar för ens familj!

Vår dotter har aldrig somnat helt själv. Men hon somnar på typ 2 minuter när vi läser kvällssaga för hene och det passar oss ypperligt! Inget tjafs, inget bråk, inget tvång om att somna själv, bara nattning, läsa saga sen sover hon.

• Knasmamman91

Fast problemet är ju att hon sover inte i famnen heller om vi inte går runt och vaggar henne, hon har innan haft kolik eller iaf liknande så därifrån vaggnings"rutinen" kommit ifrån. Hur har det funkat med era bebisar när dom blivit större vid nattning? Har det tagit längre tid för att nj hade dom i famnen eller hur har det gått? Vill ju inte skapa problem för framtiden heller..

• Knasmamman91
    Mapa skrev 2014-08-09 00:17:16 följande:

Håller med övriga. Tänk efter om det är värt "fighten", eller om ni hellre låter henne somna med er? Jag tror definitivt att det viktigaste är att hitta en rutin som fungerar för ens familj!

Vår dotter har aldrig somnat helt själv. Men hon somnar på typ 2 minuter när vi läser kvällssaga för hene och det passar oss ypperligt! Inget tjafs, inget bråk, inget tvång om att somna själv, bara nattning, läsa saga sen sover hon.

Okej hur gammal är eran som ni läser saga för?
  • lövet2

Somnar hon inte när hon äter? Det är ju det allra enklaste för alla parter. Att hon då kanske inte somnar just den tid ni tror hon behöver sova, det är inget att hänga upp sig på. En så liten baby kan få massor av extra energi av 30 sekunders sömn, och då kan hon orka hänga med i ett par timmar till.
    Att somna tidigare på kvällen är ett projekt ni gärna kan skjuta upp ett bra tag. Det första halvåret är det mycket vanligt att barn är nattugglor och i stället sover som allra bäst på förmiddagarna.

• Lena

Vi har suttit ner eller legat ner och hållit om dem när de växte ifrån magknipen.

• Mapa
    Knasmamman91 skrev 2014-08-09 00:23:08 följande:

Fast problemet är ju att hon sover inte i famnen heller om vi inte går runt och vaggar henne, hon har innan haft kolik eller iaf liknande så därifrån vaggnings"rutinen" kommit ifrån. Hur har det funkat med era bebisar när dom blivit större vid nattning? Har det tagit längre tid för att nj hade dom i famnen eller hur har det gått? Vill ju inte skapa problem för framtiden heller..

Är hon missnöjd när ni går runt och vaggar? Har hon hunnit bli övertrött? Nöjer hon sig med att ligga intill er i soffan?

Kan du lägga dig med henne och låta henne somna vid bröstet? Återigen så tror jag att rutiner är viktiga redan från början. Byt till pyamas, släck ner lite, lägg er och mys en stund och låt henne varva ner, mata och låt henne somna.

Jag vet att det periodvis är tufft när barnen har svårt att somna och jag tycker att det är jättesvårt att ge andra råd, även om man gärna vill hjälpa!:) Alla barn är ju så olika...
Svar på tråden Vad gör jag för fel??