• Mapa

Vad gör jag för fel??

Håller med övriga. Tänk efter om det är värt "fighten", eller om ni hellre låter henne somna med er? Jag tror definitivt att det viktigaste är att hitta en rutin som fungerar för ens familj!

Vår dotter har aldrig somnat helt själv. Men hon somnar på typ 2 minuter när vi läser kvällssaga för hene och det passar oss ypperligt! Inget tjafs, inget bråk, inget tvång om att somna själv, bara nattning, läsa saga sen sover hon.

• Mapa
    Knasmamman91 skrev 2014-08-09 00:23:08 följande:

Fast problemet är ju att hon sover inte i famnen heller om vi inte går runt och vaggar henne, hon har innan haft kolik eller iaf liknande så därifrån vaggnings"rutinen" kommit ifrån. Hur har det funkat med era bebisar när dom blivit större vid nattning? Har det tagit längre tid för att nj hade dom i famnen eller hur har det gått? Vill ju inte skapa problem för framtiden heller..

Är hon missnöjd när ni går runt och vaggar? Har hon hunnit bli övertrött? Nöjer hon sig med att ligga intill er i soffan?

Kan du lägga dig med henne och låta henne somna vid bröstet? Återigen så tror jag att rutiner är viktiga redan från början. Byt till pyamas, släck ner lite, lägg er och mys en stund och låt henne varva ner, mata och låt henne somna.

Jag vet att det periodvis är tufft när barnen har svårt att somna och jag tycker att det är jättesvårt att ge andra råd, även om man gärna vill hjälpa!:) Alla barn är ju så olika...
  • Mapa
    Knasmamman91 skrev 2014-08-09 00:24:46 följande:

Okej hur gammal är eran som ni läser saga för?

Nu är hon 4, jag minns faktiskt inte när vi började med läsningen.... men vi har gjort det ganska länge! Hon har alltid somnat i egen säng, men i princip aldrig ensam. Någon av oss har läst/hållit om/matat osv. Men hon har alltid varit snabb på att somna, förrutom undern vissa perioder då hon kommit på att hon har en stark vilja!:)
  • Mapa
    Knasmamman91 skrev 2014-08-09 01:03:42 följande:

Ett tag är hon missnöjd när vi går runt och sen är hon pigg och vill titta på allt runtomkring ett tag innan hon börjar slumra till i famnen. Hon hatar att ligga själv utan vill helst vara i famnen all vaken tid så att ha henne bredvid i soffan funkar inte heller tyvärr :-/

Får testa med lite mys och sagoläsning innan kvällsmålet och se hur det funkar är så svårt när det är första barnet med!

Tack alla för tipsen och för att jag inte känner mig som Sveriges sämsta mamma längre med att det är okej att ha henne i famnen när hon ska sova :-P

Det är alltid okej att ha sin skatt i famnen!;) Såg att någon tipsade om att liggamma. Det gjorde jag också med dottern. Ammade henne medan jag sov, oerhört praktiskt!;P

Testa dig fram och gör det som funkar bäst för er och er bebis!:)
Svar på tråden Vad gör jag för fel??