Inlägg från: Knasmamman91 |Visa alla inlägg
  • Knasmamman91

Vad gör jag för fel??

Hej! Nu är det så att jag ska skapa en tråd för första gången och även från min IPad så hoppas det blir bra detta!

Jag har en dotter som är 2,5 månader gammal, och varje kväll är det samma visa. Vi får gå runt och vagga henne i famnen tills hon har somnat lite lätt för att sedan lägga henne i vagnen och köra den fram och tillbaka mellan 30-60 minuter innan hon somnar för natten. Detta är alltså mellan halv tio till halv tolv det över huvud taget funkar att försöka innan är hon jättepigg.

Huuuur ska jag göra för att dels få henne att somna tidigare och även att somna själv i sin spjälsäng efter amningen. Får höra hela tiden hur vi bäddar för katastrof när hon blir äldre och att det kommer ta flera timmar och söva henne, detta gör att jag får panik och sitter och gråter rätt ofta över det faktum att alla verkar känna sina barn bättre än jag känner mitt..

Hur har ni gjort och vad hade era så små bebisar för "rutiner" i denna ålder? Har redan testat med tröja med min lukt i men det funkar inte heller.

• Svar på tråden Vad gör jag för fel??
  • Knasmamman91

Men hur ska man göra för att få henne att sova bättre då? Hon kan ju inte sova i vagnen hela tiden heller :-/ hon är så gnällig och röd kring ögonen så känns ju som att hon är trött men ändå så vägrar hon somna innan det är sent..

• Knasmamman91

Fast problemet är ju att hon sover inte i famnen heller om vi inte går runt och vaggar henne, hon har innan haft kolik eller iaf liknande så därifrån vaggnings"rutinen" kommit ifrån. Hur har det funkat med era bebisar när dom blivit större vid nattning? Har det tagit längre tid för att nj hade dom i famnen eller hur har det gått? Vill ju inte skapa problem för framtiden heller..

• Knasmamman91
    Mapa skrev 2014-08-09 00:17:16 följande:

Håller med övriga. Tänk efter om det är värt "fighten", eller om ni hellre låter henne somna med er? Jag tror definitivt att det viktigaste är att hitta en rutin som fungerar för ens familj!

Vår dotter har aldrig somnat helt själv. Men hon somnar på typ 2 minuter när vi läser kvällssaga för hene och det passar oss ypperligt! Inget tjafs, inget bråk, inget tvång om att somna själv, bara nattning, läsa saga sen sover hon.

Okej hur gammal är eran som ni läser saga för?
  • Knasmamman91
    lövet2 skrev 2014-08-09 00:39:43 följande:

Somnar hon inte när hon äter? Det är ju det allra enklaste för alla parter. Att hon då kanske inte somnar just den tid ni tror hon behöver sova, det är inget att hänga upp sig på. En så liten baby kan få massor av extra energi av 30 sekunders sömn, och då kan hon orka hänga med i ett par timmar till.

Att somna tidigare på kvällen är ett projekt ni gärna kan skjuta upp ett bra tag. Det första halvåret är det mycket vanligt att barn är nattugglor och i stället sover som allra bäst på förmiddagarna.

Hon slumrar till lite men sen när hon släpper bröstet så vaknar hon igen och är hur pigg som helst. Jag är mest orolig över att hon hinner bli övertrött innan vi hunnit söva henne och att det är därför men det kanske bara är att hon är bebis och inte vill sova då? :-P
  • Knasmamman91
    Mapa skrev 2014-08-09 00:41:10 följande:

Är hon missnöjd när ni går runt och vaggar? Har hon hunnit bli övertrött? Nöjer hon sig med att ligga intill er i soffan?

Kan du lägga dig med henne och låta henne somna vid bröstet? Återigen så tror jag att rutiner är viktiga redan från början. Byt till pyamas, släck ner lite, lägg er och mys en stund och låt henne varva ner, mata och låt henne somna.

Jag vet att det periodvis är tufft när barnen har svårt att somna och jag tycker att det är jättesvårt att ge andra råd, även om man gärna vill hjälpa!:) Alla barn är ju så olika...

Ett tag är hon missnöjd när vi går runt och sen är hon pigg och vill titta på allt runtomkring ett tag innan hon börjar slumra till i famnen. Hon hatar att ligga själv utan vill helst vara i famnen all vaken tid så att ha henne bredvid i soffan funkar inte heller tyvärr :-/

Får testa med lite mys och sagoläsning innan kvällsmålet och se hur det funkar är så svårt när det är första barnet med!

Tack alla för tipsen och för att jag inte känner mig som Sveriges sämsta mamma längre med att det är okej att ha henne i famnen när hon ska sova :-P
  • Knasmamman91
    Dasha skrev 2014-08-09 01:05:52 följande:

Har du provat att amma i sängen, när du ligger på sidan och bebisen på sidan? Hon slumrar till, och sedan rör du inte henne. Om ett par minuter kanske släpper hon bröstet utan att vakna? Om det fungerar, då kan du lära dig att amma nästan utan att vakna på natten. Det är otroligt bekvämt!

Jag låg ner och ammade ett tag men har svårt att ligga bekvämt när hon gör det sen har hon börjat vända sig så är orolig att hon isf vänder sig med bröstet i munnen :-P
  • Knasmamman91
    Penida skrev 2014-08-09 01:56:01 följande:

Det har faktiskt gått väldigt lätt. Mycket tror jag ligger i att vi gav dem grundtryggheten. Du kan inte skämma bort ett spädbarn, något jag lärde mig med första barnet var att om jag kämpar emot henne kämpar jag också emot mig själv. Att följa så små barn brukar vara det lättaste, sedan bör man givetvis hitta någon form av balans som alla trivs med. Vagga inte om ni vill men var nära då hon uttrycker ett behov och styrs av behov.

Okej men då låter jag henne sova mer med/på oss när hon kommit till ro då så får vi ta det andra sen när hon blir äldre isf tack för tipset!
  • Knasmamman91
    Kabanga skrev 2014-08-09 03:07:36 följande:

Första6 månaderna sov jag på soffan med sonen på bröstet var ända stället han sov på så valde det framför sömnlösa nätter.

När han var runt 6 månader började vi kunna lägga honom i hans säng i vårt rum när han somnat och när han var runt året flyttade han in i sitt rum. Vi satt och läste en saga och drack välling i soffan sen gick vi in till honom sjöng en sång och la honom i hans säng. Sa godnatt och pussade han vinkade till oss och så gick vi ut han somnade själv på någon minut med sin speldosa.

Det kan för övrigt vara ett bra tips att börja med redan nu. Varje gång hon ska sova så dra i gång samma speldosa vi hade en häst som man drog i svansen på. Melodin blir en slags trygghet och en signal att det är dags att sova. Det tog ett bra tag men det hjälpte faktiskt. Nu är sonen 3 år och är dock fortfarande en liten nattuggla. Men det är mycket bättre. Nu läser vi saga i hans säng och sen brukar jag sjunga tills han somnar. Han blev väldigt orolig och fick svårt med sömnen när vi flyttade. Nu kommer han dock in någon gång vid 3-4 tiden och lägger sig i vår säng men det är rätt normalt så inget som bekymrar mig, det växer dem ifrån :)

Lycka till och hoppas någon gett dig något tips som funkar bra för er! :)

Okej då köper jag en dosa som spelar någon gullig liten melodi och kör med sagoläsning med och hoppas hon iaf kommer till ro i famnen tidigare
  • Knasmamman91
    Alexi skrev 2014-08-09 09:58:51 följande:

Ts oroa dig inte nu för ändrade rutiner sen. Det är inga problem att byta läggningsmodell när de är 6, 9 eller 12 månader. Gör det som fungerar nu. Men, om ni inte vill och orkar gå runt och vagga (det hade jag inte orkat) så gör på ett lättare sätt som ni orkar i längden. Tex buffa i famnen.

Ja de börjar bli väldigt jobbigt att gå runt varje kväll och vagga henne i famnen får ta några av tipsen härifrån och testa sen se vart hon sover om nätterna :-P
  • Knasmamman91
    Natulcien skrev 2014-08-09 13:19:28 följande:

I den åldern så la jag mig samtidigt som sonen, d.v.s. runt kl.23. Innan dess så hängde han med oss under kvällen och ammades, småslumrade till och från i någons famn.
    Runt kl.23 så la vi oss, jag liggammade honom till sömns och sen samsov vi. Liggammar man till sömns där man ska sova så slipper man hålla på att flytta runt på en sovande bebis som kanske vaknar.

Och strunta i alla dumma olyckskorpar som kraxar. Folk älskar att komma med dåliga råd och måla fan på väggen. Ni bäddar inte för någon katastrof!

Näe ibland blir man så nojig när så många får det att låta som att om man tex tar upp bebisen när den skriker som spädbarn så kommer man få bära på dom resten av livet. Men just när det kommer till nattning så vill jag inte riskera att sitta där om två år och trilskas med henne i flera timmar bara för att hon är van att somna i famnen.
Svar på tråden Vad gör jag för fel??