BIM September 2014
Okej tjejer, jag är tillbaka hemma efter min spolning. Den manliga läkaren jag fick var väldigt bra, mkt proffessionell och sympatisk. Kändes helt ok, det var han samt en sjuksköterska med vid spolningen (och min man). Fick ta stolpiller 45 minuter innan för smärtstillande effekt.
Började med att kolla med ultraljud och känna på livmodertappen. Sedan tvättade de med kompresser för att bakterier inte ska komma upp i livmodern från vaginan. Upptäckte då en liten bakteriell infektion som jag ska få behandla. Inget som påverkar fertiliteten alls, men bäst att behandla i fall det blir ivf någon gång, plus att man vill ju alltid tja bra balans "där nere". Sedan skulle de sticka in katetern i livmoderhalsen, vilket han hade problem med så han blev tvungen att använda tång på livmodertappen, vilket gjorde för djävulskt ont. Dock endast i någon minut, sedan när den togs bort och spektrumet togs bort försvann det ganska snabbt. Annars var undersökningen smärtfri. Saltlösning och kontrastvätska sprutades in, både livmoder och äggledare såg fina ut.
De hade fått tillbaka mitt andra blodprov för progesteron och det var något höjt, men fortfarande inte jättebra. Läkaren var tveksam till om jag faktiskt ägglossar. Tydligen kan gulkroppshormonet ge utslag på ÄL-stickorna trots att inga ägg släpps. så jag fick Pergotime utskrivet som jag ska börja med nästa månad. Trodde inte jag skulle kvalificera mig till det, men känns verkligen jättebra. Hoppas så att det ska fungera!!
Nu är utredningen klar. Vi ska köra på med Pergotime under tre månaders tid. Har vi inte blivit gravida då, så ska vi kontakta honom på telefon för att se vad nästa steg blir.