• pialotta

Luktfri kattsand sökes!!!

Har haft min fina kattunge i en vecka nu, men står verkligen inte ut med lukten på kattsanden. Jag har googlat många timmar på kattsand och efter det testade jag Cattia som skulle vara en stark konkurrent till den betydligt dyrare Everclean.

Jag rensar kattlådan ca 4-5 gånger per dag men jag tycker att det luktar långt utanför badrummet. Jag tror främst att det är sanden i sig som luktar. Är villig att betala dyrt för Everclean just nu så vad säger ni som har den, är de så luktfri som många säger? Eller kan ni tipsa om någon annan kattsand?

• Svar på tråden Luktfri kattsand sökes!!!
  • Pudel

Everclean ä billigare i längden än vanlig kattsand som du köper i livsmedelshandeln. Jag tömmer lådan en till två gånger om dagen, en låda kattsand varar i ca 1,5 månader. 

• FDFMGA

Kan bara instämma. Vi har testat skiten man kan köpa i livsmedelsaffärerna och jämfört med Everclean blir det dyrare - man byter ju på en gång för att slippa stanken.

Everclean däremot är luktfri länge, länge.

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • BuoBä

Extreme Classic oparfymerad är nästan lika bra som Everclean och något billigare. Finns på zooaffärer, eller online på tex zooplus.se.

• Majsan70

Nu köper inte jag varken Eveclean eller Classic, men inte luktar det hos mig ändå. Det största feler som görs är att man har för lite sand i lådorna. Vi har mellan 15-20 cm sand i våra lådor och det räcker med att vi rensar en gång om dagen o då har vi 3 fertila honor och 3 kastrater. Det luktar INTE hos oss. 

Den sand vi köper kostar 159 spänn för 14 kilo eller 199 för 15 kilo och det är ofta erbjudanden. Att det är olika priser beror på att det är olika märken beroende på vart vi handlar. 

• EnGladPingvin
    BuoBä skrev 2014-08-04 21:42:58 följande:

Extreme Classic oparfymerad är nästan lika bra som Everclean och något billigare. Finns på zooaffärer, eller online på tex zooplus.se.

Tummen upp för den! Vi använder Extreme Classic oparfymerad och har aldrig problem med lukt. Då rensar vi lådan varannan dag typ. Däremot gjorde jag misstaget att köpa den parfymerade en gång och det gör jag inte igen.
  • pialotta

Spelar det någon roll vilken Everclean man köper? Är väldigt känslig mot lukter så om det oparfymerade fungerar lika bra så är det nog mitt val.

• BuoBä
    pialotta skrev 2014-08-04 22:04:10 följande:

Spelar det någon roll vilken Everclean man köper? Är väldigt känslig mot lukter så om det oparfymerade fungerar lika bra så är det nog mitt val.

Sanden är samma. Jag klarar inget annat än oparfymerat. Tog fel Everclean en gång när de hade gjort om förpackningarna, och höll på att kräkas varje gång katten kom från lådan i ett moln av syntetisk lavendel.
  • FDFMGA
    pialotta skrev 2014-08-04 22:04:10 följande:

Testa - eller testa Extreme Classic som ju två här i tråden säger är luktfri oparfymerad.

Vi köper Everclaen lavendel, den luktar inte mycket lavendel alls - men jag ser att den är mycket dyrare än de andra Evercleansortena.

Alltid lär man sig något nytt - har jag inte tänkt på förut under alla dessa år med katt.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    BuoBä skrev 2014-08-04 22:10:37 följande:
    Sanden är samma. Jag klarar inget annat än oparfymerat. Tog fel Everclean en gång när de hade gjort om förpackningarna, och höll på att kräkas varje gång katten kom från lådan i ett moln av syntetisk lavendel.
    Där ser man. Jag som inte ens känner lavendeldoftenSkrattande
  • nemo1

Extreme classic fick bäst i test. Är faktiskt ännu bättre än Ever Clean då den inte dammar så förbenat som Ever Clean. Har alltid huset fullt av jourkatter och det luktar ingenting.
    Ger du samma mat som katten fick hos uppfödaren? Annars kan ju lukten vara värre för att du ger ett foder kattens mage inte är van vid. Man ska alltid ge samma första veckorna för att sedan mycket långsamt fasa in det man vill ge.

• pialotta
    nemo1 skrev 2014-08-04 23:27:42 följande:

Extreme classic fick bäst i test. Är faktiskt ännu bättre än Ever Clean då den inte dammar så förbenat som Ever Clean. Har alltid huset fullt av jourkatter och det luktar ingenting.
    Ger du samma mat som katten fick hos uppfödaren? Annars kan ju lukten vara värre för att du ger ett foder kattens mage inte är van vid. Man ska alltid ge samma första veckorna för att sedan mycket långsamt fasa in det man vill ge.

När jag rensar lådan tycker jag inte att kisset och bajset luktar så illa, utan jag tror mer att jag inte gillar lukten av sanden i sig.

Uppfödaren var inte så noga med maten utan hon hade fått olika foder så det var svårt för oss att ge samma. Vi frågade flera gånger om detta men fick bara svaret, jag har gett olika. Katten verkar tack och lov ha klarat av det väl för hon har inte problem med magen(vad vi kan se i alla fall)
  • nemo1
    pialotta skrev 2014-08-04 23:48:54 följande:
    När jag rensar lådan tycker jag inte att kisset och bajset luktar så illa, utan jag tror mer att jag inte gillar lukten av sanden i sig.

Uppfödaren var inte så noga med maten utan hon hade fått olika foder så det var svårt för oss att ge samma. Vi frågade flera gånger om detta men fick bara svaret, jag har gett olika. Katten verkar tack och lov ha klarat av det väl för hon har inte problem med magen(vad vi kan se i alla fall)
    Vad ger du då?
  • adina01

Extreme Classic skulle jag vilja säga är den bästa även ICAs egen klumpbildande sand fungerar ganska bra, mycket sand i lådorna så att katten inte kissar direkt på botten, brukar tvätta lådan en gång per vecka.

• nemo1
    pialotta skrev 2014-08-05 00:50:20 följande:

Just nu ger vi Mjau

En bra regel 
    är att aldrig köpa torrfoder i mataffären, dessa är mycket dåligt foder med massor med spannmål. Blötmat Mjau är däremot en av de bästa sorterna. Köp ett kvalitetsfoder i djurbutik.
Svar på tråden Luktfri kattsand sökes!!!