• Brumma

Det är allvar nu...

Anonym (vv) skrev 2014-08-03 13:45:35 följande:
    Det blev mycket bättre så. Har man argument så behöver man inte hitta på för att kunna argumentera. Kan vara värt för dig att komma ihåg.

För övrig står jag fast vid att den sämsta föräldern av de två är modern som valt att skaffa en så farlig pappa till sitt barn.
    Så bra.

Och du gav mig just belägg för det där med människosynen...
  • Brumma
    Anonym (Anon) skrev 2014-08-03 14:29:32 följande:

Rent teoretiskt och ett påhittat exempel:

en kvinna lever ihop med en man som systematiskt bryter ner och misshandlar. Sex är något han kräver och tar precis när han vill ha det. Kvinnan blir gravid och lyckas äntligen bryta sig loss fr detta destruktiva förhållande men klarar inte av att abortera livet hon har i sin mage. Då är hon, enligt din filosofi, per automatik en kass mamma??

O akta dig för att använda ordet automatisk (eller som du per automatik). Då hittar man tydligen på....
  • Brumma
    Anonym (vv) skrev 2014-08-03 14:42:25 följande:
    Nej då. Men om att man hävdar att jag skrivit det ordet så hittar man på. Oh my, du fattade aldrig ens skillnaden alltså?!
    Jag har aldrig hävdat att du skrivit det. Men eftersom du faktiskt höll med om vad Anon antog om dig så stämmer det ju att du anser det oavsett vad du skrivit...
  • Brumma
    Anonym (vv) skrev 2014-08-03 14:54:54 följande:
    Jag antar att du aldrig skrivit denna post då? Skrattande
    Jag har redan förklarat varför jag använde ordet automatiskt. Är du läskunnig eller skall jag göra det igen?
  • Brumma
    Anonym (vv) skrev 2014-08-03 15:03:46 följande:
    Ja det har du förklarat.  Men sen påstår du att du aldrig skrivit att jag skrivit att man automatiskt är en dålig mamma. Har du skrivit det eller inte?
    Jag har skrivit varför JAG använde ordet. Inte att DU använde ordet.

Viss skillnad...
  • Brumma
    Anonym (Flytta?) skrev 2014-08-03 15:16:17 följande:
    KAN man göra det? Om båda föräldrarna står på födelsebeviset alltså, kan man bara ta ungen och flytta ut ur landet? Räknas inte det som kidnappning? (Det kan man inte göra i landet jag bor, utan båda föräldrars underskrift...)

Har man ensam vårdnad får man flytta hur man vill. Iallafall inom Sverige. Däremot får man inte omöjliggöra ett redan fastställt umgänge.

Har man gemensam vårdnad måste båda föräldrarna skriva på.
  • Brumma
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 22:41:45 följande:
    Faderskap ska alltid fastställas på barn som föds i Sverige. Ett svenskt barn kan inte adopteras enligt svenska lagar utan att båda föräldrarnas åsikter har hörts.

Visst kan ts dra i morgon. Tror du hon är beredd att lämna allt här hemma och riskera att bli utlämnad från ett Eu-land i framtiden för att hamna i fängelse?
    Det gissas och sägs en hel del saker som inte stämmer här nu angående flytt utomlands. Om man är ensam vårdnadshavare så får man flytta utomlands utan den andra förälderns tillstånd. TS kan alltså - i dagsläget - bosätta sig precis vart hon vill i världen.

"En fo?ra?lder som a?r ensam va?rdnadshavare har ra?tt att ta med sig och flytta utomlands med barnet utan den andre fo?ra?lderns medgivande. Det a?r dock, inte minst fo?r barnets skull, alltid ba?st att vara o?verens med den andre fo?ra?ldern och tillsammans fo?rso?ka komma fram till en lo?sning som, sa? la?ngt mo?jligt, passar alla inblandade. Om den andra fo?ra?ldern t.ex. har umga?ngesra?tt med barnet, a?r det la?mpligt att fo?r- so?ka se hur tiderna fo?r umga?nget om no?dva?ndigt kan fo?ra?ndras, sa? att barnet och umga?ngesfo?ra?ldern a?nda? kan fortsa?tta sin kontakt."

www.regeringen.se/content/1/c6/12/28/66/3e84b7a2.pdf
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-08-03 23:08:15 följande:
    Det gissas och sägs en hel del saker som inte stämmer här nu angående flytt utomlands. Om man är ensam vårdnadshavare så får man flytta utomlands utan den andra förälderns tillstånd. TS kan alltså - i dagsläget - bosätta sig precis vart hon vill i världen.

"En fo?ra?lder som a?r ensam va?rdnadshavare har ra?tt att ta med sig och flytta utomlands med barnet utan den andre fo?ra?lderns medgivande. Det a?r dock, inte minst fo?r barnets skull, alltid ba?st att vara o?verens med den andre fo?ra?ldern och tillsammans fo?rso?ka komma fram till en lo?sning som, sa? la?ngt mo?jligt, passar alla inblandade. Om den andra fo?ra?ldern t.ex. har umga?ngesra?tt med barnet, a?r det la?mpligt att fo?r- so?ka se hur tiderna fo?r umga?nget om no?dva?ndigt kan fo?ra?ndras, sa? att barnet och umga?ngesfo?ra?ldern a?nda? kan fortsa?tta sin kontakt."

Äh vad jobbig texten blev.. Jaja, är det svårt att lösa så klicka på länken ovan istället :)
  • Brumma
    Anonym (flytta bums) skrev 2014-08-03 23:06:37 följande:
    Sluta skrämma upp Ts!!

Vill gärna se statistik över svenska föräldrar som blivit utlämnade till Sverige och dömda.

Om barnet har fader okänd så kan det visst adopteras, prata inte i nattmössan nu!

För mig och många med mig går det bra men det är inte lätt att vara ensamstående i ny miljö men å andra sida är det tufft oavsett med ryggsäcken man bär på.

Det finns inga garantier i livet och har man gjort ett så grovt misstag att man fått barn med en olämplig förälder får man väga upp för-och nackdelarna för hur man ska orka vara en stark och sund förälder som måste ta allt föräldraansvar själv.

Sverige har inget bra skydd för kvinnor i ts situation än mindre barnen. Med tanke på alla kvinnomord och barn som blir traumatiserade av rent ut sagt skitföräldrar ärdet ett lätt val....

Om man är orolig för att skaka galler i Sverige så kan man ju vara ärlig och säga att man ville börja på ny kula med sitt bar, inget olagligt med det.
    Det är svårt att få igenom fader okänd eftersom socialstjänsten är ganska noga med att försöka hitta rätt pappa. Så om ngn ringer (som TS ex) och säger att han är pappa och TS inte anger ngn annan så kollas det garanterat upp. Om TS däremot skulle varit gift med ngn annan eller om hon redan skrivit ngn annan som fader (som också skrivit på) så förs ingen utredning vad jag förstår.
  • Brumma
    Anonym (flytta bums) skrev 2014-08-03 23:18:28 följande:
    Det stämmer så vitt jag vet men det är inte så svårt att få fadern okänd..
    Även om fadern ifråga "anmäler" sig? Jag har faktiskt mkt svårt ta tro att staten inte jobbar ganska hårt för att slippa betala underhåll när det finns en pappa som är skyldig att betala.
  • Brumma
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-03 23:21:17 följande:
    I de fall där Haagkonventionen är tillämplig, finns relativt goda möjligheter
     att få till stånd ett återförande av barnet. I genomsnitt klaras ca 85 % av
    ärendena upp. Det kan t.ex. ske genom att den bortförande  föräldern går
    med på att frivilligt återföra barnet, eller genom att domstol beslutar att
    barnet ska återföras. Men det kan i vissa fall också bli så att domstol ger
    den bortförande föräldern rätt att behålla barnet.

Ett av många exempel.
    En mamma med en 1-åring och ensam vårdnad åkte till ett annat land och stannade borta i 1.5 år. Hon dömdes under förra hösten till 10 månaders fängelse och 25 000 var till pappa och barnet.
    Har du en länk till det? Eftersom man måste vara vårdnadshavare för att Haag konventionen skall gälla...

Eller menar du Bryssel II förordningen? Den gäller verkställighet av domar såsom dom om umgänge tex. Men då måste man först HA en dom om umgänge...
  • Brumma
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-04 00:00:19 följande:

Den domen hittar du längst ner på sidan.: advokatsjoqvist.se/blogg/kategori/juridik/brott/egenmaktighet-med-barn/

också "Det finns över 80 länder som undertecknat och ratificerat(godkänt och införlivat i sin lag) 1980 års Haagkonvention. Det innebär att om ett barn förs till något av dessa 89 länder så kan man med hjälp av denna lag begära ett återförande av barnet till Sverige. Den gäller både i de fall där föräldrarna delar vårdnaden och i de fall där den ena föräldern har ensam vårdnad. Haagkonventionen har som syfte att snarast återföra barnet till dess hemvist, dvs ursprungslandet, varifrån barnet har blivit fört." www.saknadebarn.org/fakta/internationella-avtal/haagkonventionen/
    Fast nej.... Mamman i det fallet hade inte ensam vårdnad...

Det står tillomed på sidan du länkar till att "Det är inte, varken enligt den nuvarande lagen eller den nya lagen, straffbart för den som har ensam vårdnad om ett barn att skilja barnet från den andra föräldern, att kvarhålla/undanhålla eller på annat sätt motverka barnets umgänge med den andra föräldern. En förälder som har ensam vårdnad om ett barn kan alltså inte dömas för egenmäktighet med barn om hen skiljer, undanhåller/kvarhåller barnet från den andra föräldern."

Så antingen har du missförstått eller så hittar du på...

Vidare skriver du om att Haagkonventionen gäller både när man har delad vårdnad men även när man har enskild vårdnad. Och det är när föräldern som ÄR KVAR i Sverige har enskild eller delad vårdnad som Haagkonventionen träder in. Inte om föräldern som lämnat landet har enskild vårdnad.

"Na?r a?r konventionen tilla?mplig?

Ett antal kriterier ma?ste vara uppfyllda fo?r att Haagkonventionen ska ga?lla na?r ett barn fo?rts bort fra?n eller kvarha?lls utanfo?r Sverige, na?mligen att:

? Haagkonventionen ga?ller mellan Sverige och det land till vilket barnet har fo?rts eller kvarha?lls i

? barnet var bosatt i Sverige omedelbart fo?re bortfo?randet

? den fo?ra?lder som anso?ker om a?terfo?rande av barnet har gemensam eller ensam va?rdnad om barnet enligt svensk lag och denna ra?tt verkligen uto?vades na?r barnet fo?rdes bort eller ho?lls kvar, eller skulle ha gjort det om det hade varit mo?jligt

? barnet a?nnu inte har fyllt 16 a?r"
  • Brumma
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-04 10:57:34 följande:
    Kan ha länkat till fel fall. Finns många och ett är här.
    www.pappabarn.se/2014/06/18/pappa-f%C3%A5r-ensam-v%C3%A5rdnad-sedan-mamman-saboterat-umg%C3%A4nget-och-flytt-utomlands-22281227
    "Att beröva barnen sin far talar i hög grad mot kvinnans lämplighet som vårdnadshavare. Kvinnan har inte heller själv deltagit - eller låtit barnen delta - i erbjuden behandling.

Kvinnan har uppgett att hon vill skydda barnen mot mannen som tidigare är dömd för grovt vållande till annans död men hovrätten konstaterar att utredningen inte ger stöd för att han skulle ha behandlat dem illa."

Ja? Där har antagligen Bryssel II förordningen gällt. Dvs de hade ett fastställt umgänge genom dom. Då hamnar situationen i annan dager och det är INTE samma sak som om ngn med ensam vårdnad flyttar utomlands då inget umgänge finns.

Du ändrar dig under samtalets gång och nu är du inne på saker som inte har ngn likhet med TS situation.

Varför inte bara erkänna att du tagit fel? Flyttar TS nu begår hon inget brott.
  • Brumma
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2014-08-04 11:26:52 följande:
    Du verkar inte förstå att man inte får försvåra umgänge, oavsett om man har en dom eller inte, så har barnet rätt till båda föräldrarna. Du får tro att du har rätt men du har fel. Ts sätter sig i skiten av att följa era goda råd i tråden.
    Åh. Jag skriver bara vad lagen säger.

Förövrigt har jag INTE rått henne att varken flytta eller utestänga pappan, men det kanske du missade?
Svar på tråden Det är allvar nu...