Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tussludd skrev 2015-02-27 11:25:44 följande:

Tog också tag i packandet av väskorna! Idag. En väska med kläder, en väska med "mat" och en väska med hundarnas grejer. Känns som att matväskan är viktigast just nu, finns det något man kan tänka sig att äta/dricka när man väl är igång?! Idag är första dagen jag känner mig lite uttråkad också. Har dock en lång lista med grejer jag borde göra, men har ingen riktig lust idag. I helgen blir det mys hela helgen, vi ska ta det lite som det kommer och kanske ta en brunch eller afternoon tea. Känns väldigt skönt. Sista helgen bara vi. Kanske. Eller så blir det några till... :)

Jag åt ingenting under min förlossning, drack inte nåt heller direkt. Vi hade med oss bubbelvatten, godis, frukt och kräm tror jag. Vi rörde inget av det under hela förloppet, men det var väl lite gott att ha en godispåse att smaska på när vi var på BB.

Kommer inte att packa ner nåt alls i matväg denna gång. Om det tar tid och jag blir sugen på nåt får maken springa och köpa.
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-02-27 11:29:21 följande:

24 dagar kvar enligt appen!

Men jag har på känn att han kommer vilja ut tidigare. BM sa förra veckan att han låg startklar så vi ska vara beredda. Men det behöver ju inte innebära nåt, man kan ju lika gärna gå över.

Jag var helt säker på att jag skulle få lite tidigare när jag väntade dottern, men när jag gick över tiden skrattade jag åt mig själv ;)

Denna gång tänker jag inte ens att den ska komma ut, jag har liksom ingen känsla alls.
  • snö 81
    tovemaja skrev 2015-02-27 11:32:42 följande:

Inskrivna och väntar på beslut om de ska ta hål på hinnorna. Bara öppen 3 men har fått vila äntligen!

Oj vad spännande!!! Säg åt som att ta hål på hinnorna :) Det är väl ändå inget att vänta på om det väl är på gång.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-02-27 16:08:45 följande:
    Oj, min har varit fixerad sen iaf förra besöket förra veckan men jag fick inget om att vi skulle vara beredda. Idag var det mer jag som sa att det är svårt att veta om vi kommer komma på fler besök (har nästa inplanerat den 17 mars) vilket min bm höll med om. Har inte riktigt bestämt om jag vill att barnet ska komma innan dess eller om det ändå hade varit trevligt med ytterligare ett besök eftersom jag tycker om att gå på kontroller hon henne.
    En förstföderska kan ju få fixerad bebis rätt tidigt och en omföderska har ofta ruckbar bebis längre om den alls fixerar sig.

Så fixering behöver inte säga nåt om när den kommer.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-02-27 16:40:11 följande:

Just det, köpte blöjor idag. Kändes jättekonstigt att göra det som höggravid. Vi har ju inte ens fått något barn än... Men hade några kuponger från liberoklubben så jag tänkte vi kunde lika gärna utnyttja dem och bm tyckte man skulle ta med ett paket blöjor i bb-väskan så nu var det inköpt. Och även om det inte kommer behövas på bb så slipper mannen åka och köpa blöjor, det första han gör när vi kommer hem.

Vi köpte första paketen blöjor redan vid jul för vi hade två kuponger som gick ut vid årsskiftet. Sen har det dykt upp några till kuponger som jag använt plus att två av bebisboxarna har innehållit blöjor så vi har rätt mycket. Men det känns bara skönt för det går väldigt många blöjor i början och det är skönt att ha bunkrat upp hemma så man slipper åka till affären det första man gör.
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2015-02-27 19:53:36 följande:

Angående sen avnavling så finns det massor att läsa, och det är inte standard att göra så runt om i Sverige. När bebisen ligger i magen cirkulerar ju bebisens blod in i moderkakan och sen tillbaka igen. Detta innebär att upp till 20% (om jag minns rätt) av barnets blod kan finnas kvar i moderkakan om man klipper navelsträngen för fort. Detta resulterar i att många barn blir slöa av blodbrist till exempel.

Anledningen till att man kapar/kapade så snabbt i Sverige var/är för att kunna ta stamcellerfrån navelsträngen. Stamceller som används till forskning av olika slag.

Det finns massor av bra information att googla sig till under "sen avnavling" och personligen tycker jag nog att man bör skumma lite för att veta vad som sker, inland utanför ens kontroll. Sen vad man bestämmer eller tycker är ju upp till var och en. Personligen känns det ju självklart att mitt barn inte skall starta livet med blodbrist och sova bort första månaden av den anledningen :)

Men sover första tiden gör dom väl ändå, det har väl inte bara med tidig eller sen avnavling att göra?!!
  • snö 81
    HellKat skrev 2015-02-27 20:17:26 följande:

Hej hopp, nytillskott på sidan och likaså i tråden såklart..

Tänkte bara höra med er andra här inne hur ni ser på detta med vaccinering? Jag själv är väldigt skeptisk till det men trots min skepsis är de 2 tidigare barnen fullvaccinerade, inte helt till min lycka..

Jag tycker det är självklart att vaccinera! Kikhosta har ju börjat komma tillbaka som barnsjukdom pga att många har börjat tacka nej till vaccinering.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-02-27 21:30:20 följande:

Jag har aldrig hört någon prata om avnavling förut. Just nu tänker jag att bm och läkarna förmodligen vet vad de gör? Däremot hamnade jag på en middag där det uppstod en lång diskussion om stamceller - att man borde få välja att frysa ner navelsträngen för stamcellernas skull om bäbisen skulle bli sjuk eller råka ut för en olycka senare i livet. Vet inte om denna möjlighet finns än, tror inte det.

Jag har fattat det som att man kan få ta med sig moderkakan hem, borde inte navelsträngen få följa med i så fall??

För mig känns det helt makabert att ha en moderkaka och navelsträng i frysen, men jag kan väl ändå kanske fatta grejen. Men frågan är ju då om man blir sjuk - måste man ha "sina egna" stamceller eller funkar det inte lika bra med någon annans??
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2015-02-27 21:48:36 följande:
    Tror mimpig pratar om samma frysteknik som man använder när man fryser ner embryon/sperma mm :) men det hade vart något att fråga barnmorskan :D - ursäkta kan du packa moderkakan på is i en kylbag :)) djuren käkar ju sina, kändisarna också har jag hört *skratt*
    Ok, ja det låter ju kanske rimligt. Tänkte inte ens på det ;)
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2015-02-27 21:48:36 följande:
    Tror mimpig pratar om samma frysteknik som man använder när man fryser ner embryon/sperma mm :) men det hade vart något att fråga barnmorskan :D - ursäkta kan du packa moderkakan på is i en kylbag :)) djuren käkar ju sina, kändisarna också har jag hört *skratt*
    Ja, jag läste journalisten Annika Leones blogg när hon var gravid och hon skulle ta hem moderkakan för den var tydligen jättenyttig. Jag skulle inte vilja äta min iaf :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?