Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Misty W skrev 2015-02-23 11:20:31 följande:
    Fy va jobbigt för både dig och henne :( hoppas n får till något bra som får henne att känna sig trygg och dig att känna dig lugn under förlossning. Räcker ju med att behöva tänka på att få ut babyn.
    Ja, det känns som att för egen del har jag nog med att föda :)

Hon är ju trygg med mormor och morfar, men det kan ändå bli tokigt ibland beroende på i vilken situation det blir. Just nattetid och med sömn så är hon väldigt otrygg.

Men förra helgen var hon ju till Sthlm ensam med morfar för att hälsa på moster och kusiner, så jag hoppas att det stärkte henne att hon "klarade" det.
  • snö 81
    Lavish skrev 2015-02-23 11:29:08 följande:
    Jo sonen är också väldigt mammig och brukar alltid märka direkt om jag är ledsen, har ont eller nått annat problem. 

Är inte ett dugg orolig för att ha barnvakt i sig, han kommer ha det toppen hos mormor och morfar. (Nåja skulle det gå rejält åt helvete så att vi blir borta i veckor så blir det nog jobbigt för honom men då finns det antagligen värre saker att oroa sig för.)

Men skulle han hinna se att jag har ont och är rädd själv så är jag orolig att han kommer gå och oroa sig mycket för mig under tiden. Han brukar ha massor med frågor om allt och det blir nog inte så lätt för mormor och morfar att ge trygga och lugnande svar till en fyraåring om vad det är som händer med mamma om han blir rädd för min skull och jagar upp sig om det. 
    Förstår precis hur du tänker, att han ska bli orolig av att se dig må dåligt, ha ont eller vara rädd. Mindre barn har ju ofta väldigt lätt att få egna idéer om vad som händer och då bli rädd. Det sista man vill som förälder är ju ens barn ska bli rädd och orolig för om mamma mår bra.

Det är ju så svårt att veta hur man kommer att reagera när det drar igång. Jag blev ju igångsatt sist och var ju då hela förloppet på förlossningen. Skulle det få starta naturligt hemma denna gång så vet jag inte hur jag skulle ta det. Förmodligen skulle jag bli rädd eftersom att hemma finns ju ingen kontroll på hur bebis mår.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-02-23 11:51:48 följande:
    De gamla bondfruarna förr putsade fönster och bytte gardiner för att få igång förlossningen. De sägs att om man gjorde det på dagen så drog förlossningen igång under natten.
    Men samtidigt så sägs det ju att de första förlossningar startar på natten för det är kroppens hormon relaxin som gör att det startar - alltså vila igång det.

Med dottern testade jag att städa, gå i trappa, äta färsk ananas, promenera, gå på IKEA och ha sex. Alltihop helt utan verkan!! ;)

Jag kan nog behöva putsa köksfönstret sen när det nya köket är på plats så då litar jag på bondefruarna att det och lite sömn ska göra susen. Planerar att putsa fönstret nästa vecka ;)
  • snö 81
    snö 81 skrev 2015-02-23 11:57:18 följande:
    Men samtidigt så sägs det ju att de första förlossningar startar på natten för det är kroppens hormon relaxin som gör att det startar - alltså vila igång det.

Med dottern testade jag att städa, gå i trappa, äta färsk ananas, promenera, gå på IKEA och ha sex. Alltihop helt utan verkan!! ;)

Jag kan nog behöva putsa köksfönstret sen när det nya köket är på plats så då litar jag på bondefruarna att det och lite sömn ska göra susen. Planerar att putsa fönstret nästa vecka ;)
    Inte första förlossningar - de flesta förlossningar :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-02-23 11:56:18 följande:
    Jag känner som dig eftersom jag också blev igångsatt. Då berättade de ju precis hur det ska gå till och kännas, och det lyxiga med igångsättning är att man slipper fundera om det är dags att åka eller inte. Det är ett stort bekymmer för mig eftersom det är ju 12 mil till förlossningen, jag vill inte åka i onödan och heller inte vänta för länge så det blir efter vägen.
    Vi har nära till förlossningen, ca 15-20 minuter beroende på när på dygnet man kör.

Men min igångsättning gick rätt fort från det att jag fick värkar, 5 timmar från första riktiga värk. Min mamma har fött 3,5 timme respektive 55 minuter efter första värk. Så jag är rädd att det ska gå jättefort denna gång att jag inte ska hinna in ändå :)
  • snö 81
    Lavish skrev 2015-02-23 12:01:32 följande:

Jag drack massor med hallonbladste inför förra gången. Gick över en vecka, tre dygns förlossning, krystade i tre timmar och en massa annan skit, så det har jag skippat den här gången smile2.gif

Lät inte som att hallonbladste var nån idé där. Har hört att det inte är så gott heller...?!?
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-02-23 11:59:31 följande:

Jag har kommit in i en konstant hungrig fas. Och sockersug som en missbrukare, jag tänker bara på kolaremmar och ahlgrens bilar.

Samma här!!! GODIS GODIS GODIS ;)
  • snö 81
    Astilbe skrev 2015-02-23 12:12:12 följande:
    Tack för tipsen! Funderar på att skriva in det i Förlossningsbrev men vet inte om man ens skriver ett sådant till kejsarsnitt...?
    Det kan man väl absolut göra om det är något speciellt man tänker på.

Om man väl ska ta medicinen vill man ju i så fall göra det så fort det bara går för att undvika produktion i onödan
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-02-23 12:39:47 följande:
    Åh jag vill också ha solsken! Då hade jag iaf gått ut och lappat i mig lite d-vitamin. Nu blåser det nästan storm (känns det som iaf). Snöflingorna yr åt alla håll utanför fönstret. Suck! Jag som ville ha vår.
    Hade vi inte haft så kallt så hade man ju kunnat sitta en stund i solen, men med 12-15 minusgrader känns det bättre att titta på solen genom fönstret.

Jag har dessutom en jäkla huvudvärk pga det där jäkla blodtrycket som bara verkar stiga nu, så jag gör mig nog bäst i soffa eller säng :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-23 12:38:04 följande:
    Haha, dåså! ;)

Nä, hade det funnits ett knep som verkligen funkade hade man nog fått reda på det. Men klart att folk testar en massa saker när de börjar bli desperata. Jag är nästan där själv, och då har jag ändå tio dagar kvar till bf!

Haha, vad dumt egentligen, bebisen kommer förr eller senare, om max 24 dagar är jag mamma för resten av livet, varför stressa? :)
    Jag har 26 dagar kvar idag och även om jag vill föda typ omgående (och har känner så länge) så känner jag mig rent mentalt kvar i v.30 typ, så det känns som att jag har flera månader kvar. Så att gå och leta tecken eller hoppas på att nåt ska hända är det bara andra här i tråden som gör. Jag har ju evigheter kvar... ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?