Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

josejo skrev 2015-03-03 10:41:36 följande:
    Men ändå lite småaningar i kroppen om att den annalkande uppgiften. :) kan säkert bara smälla till och så är det dags utan större förvarningar än så.

Själv tycker jag att min mage är kvar på samma våning som innan men vänner och familj tycker den trillat ner. Jag har 17 dagar kvar men är rätt inställd på att det blir ett aprilbarn här, håller tummarna att vi inte prickar första april bara ;)
    Ja, lite smått sådär. Men eftersom detta är mitt andra barn och jag sist hade massa förvärkar i veckor som inte gjorde någon skillnad. Tappen var lika omogen som innan och bebis fick tvingas ut med igångsättning när vattnet hade tagit slut.

Då sjönk visserligen inte magen ett skit utan låg kvar på samma vindsvåning hela tiden ;)
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-03-03 10:46:56 följande:
    Där ser man :) hur känns sammandragningar, som att hela magen drar ihop sig eller? Har inte känt nåt sånt högre upp i magen, all smärta är långt ner
    Hela magen blir stenhård när man får en sammandragning. Dom känns oftast inte mer än att det blir obehagligt, sen när förlossningen drar igång börjar dessa göra ont. Molvärk långt ner i magen på samma sätt som mensvärk är förvärkar. För en del drar det igång till förlossning och andra går bara och störs av dom i flera veckor utan att det har någon dom helst inverkan på kroppen.
  • snö 81

Jag kände tappen! Den var typ som geléaktig, men högt upp bak mot rumpan ;)

Efterlämnade lite molvärk i magen...

• snö 81
    Misty W skrev 2015-03-03 11:25:28 följande:

Hur känns det när vattnet går naturligt? Har eran vatten gått på nått konstigt stället, typ på bussen eller så?

Det slog mig nämligen att detta ÄR min sista graviditet och mitt vatten har aldrig gått.

Med dottern tog dom hål på hinnorna under min igångsättning och med sonen så va det snitt & nu ska jag ju också snittas. Jag vill testa att vattnet går ju! Jag är kanske sjuk, men skulle önska att vattnet gick, struntar i om det är på golvet på dagis, i affären, hos svärmor eller vart som bara jag får testa, MEN det får inte sätta igång för jag måste hinna in och dom måste snitta mig ;)

Jag drömmer också om vattenavgång :) Det skulle vara så häftigt att vara med om, oavsett om det är på lämpligt ställe eller inte. Med dottern blev jag igångsatt och vattnet var slut så inget kom ut när dom tog hål på hinnorna.
  • snö 81
    Smulan 89 skrev 2015-03-03 12:06:17 följande:
    Eftersom jag bara gjort igångsättning båda gånger innan, så känns det bara bra att ev få det igen. Har nästan velat ha igångsättning sen jag blev gravid, då det var så skönt att vara på plats ifrån början och ha en tid och en plats ,istället för att gå och fundera på när och hur det ska starta, när man ska åka in osv. Klart att det kan starta innan ändå, men det gjorde det ju inte.
    Jag önskar en naturlig start innan BF och om inte det händer vill jag ha igångsättning omedelbart. Vi är dock inte helt ense om det jag och läkarna. Om jag är mogen kommer jag bli igångsatt den 20/3 ( dagen innan BF), men om jag inte är mogen då så får jag vänta...

Blev igångsatt på +8 med dottern, då var jag helt omogen, men vattnet var slut.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-03-03 11:39:35 följande:
    Alltså jag kanske letar efter fel sak, letar ju den vanliga hårda tappen - den kanske har mjuknat o det är därför jag inte hittar den? Är ju ändå på bf+4 idag, så något borde väl snart börja hända? Hoppas få föda denna vecka iaf, eftersom jag har en begravning 16/3... Om jag ska sättas igång blir det ju tidigast 14e....
    Jag visste inte riktigt vad jag letade efter, men först är det ju bara tomt och då finns ju inget att känna. Sen helt plötsligt kände jag nåt fladdrigt geléaktigt, som ett tjockt mjukt blomblad typ :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-03-03 12:35:16 följande:

Hemkommen från bm, nu är det lite skräckblandad förtjusning. Jag hade okej blodtryck, ingen protein men jag har gått upp 2 kilo sen i fredags. Så bm rådgjorde med en gammal bm. De kom fram till att eftersom jag är omföderska och gått 37+ 2 fick jag göra en hinnsvepning om jag ville. Självklart tog jag chansen!!! smile2.gif det var inte skönt och magen svarade med en rejäl värk. Tappen har bara lite kvar och jag är öppen 2 cm och fixerad. Nu är jag ordinerad vila och absolut inte stressa så det ska dra igång.

Men guud så avundsjuk jag blev nu!!! Jag har precis kommit från BM. Jag hade gått upp 2 kg sen torsdag förra veckan, men inte fan åkte jag därifrån med nån hinnsvepning inte :)

Hade bra blodtryck, 130/85, och ingen protein i urinen, men huvudeländet hade gått från ruckbart till rörligt... Hur är det möjligt när magen sjunker att bebisen hoppar uppåt????
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-03-03 14:13:46 följande:
    Det beror säkert på hur bm är. Min bm har nyss börjat som bm på mvc efter ett antal år på två olika förlossningar. Så hon är väldigt insatt i hur förlossningen vill att de ska göra.

Jag har varit väldigt ovetande om hinnsvepning när och varför de gör det. Fick förklarat nu att förlossningen vill att mvc ska göra hinnsvepning på omföderskor. Och att man inte kan göra hinnsvepning på förstföderskor, eftersom det är som att hacka på sten.
    Min BM har bara jobbat på MVC ett år lite drygt, innan det har hon jobbat på förlossningen i en massa år. Hon är bra på det sättet därför att hon inte känns lika mossig som dom andra som inte satt sin fot på förlossningen på 20 år typ. Ska dit nästa vecka igen och då ska jag ta mig tusan fråga om jag kan få en hinnsvepning. Ska till specmödra på koll nu på torsdag så jag kan ju fråga där också ;)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-03-03 14:18:25 följande:
    Farmor håller tummarna att det drar igång och vi är hemma med bebis innan helgen då hon bokat en weekend i storstan i helgen. Annars finns det faktiskt en farfar som får ta dottern.

Det har kommit några riktigt rejäla värkar nu. Den värsta tog i från svanken och ända upp till öronen, samtidigt som hela magen stelnade.
    Åh gud så spännande!!!
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-03-03 21:19:05 följande:
    Det som sas var att om jag mådde sämre (värre huvudvärk, flimmer för ögonen eller smärta i magen) så skulle jag ringa förlossningen. Hon sa även att på kommer de troligen  vilja sätta igång mig om det visar sig vara havandeskapsförgiftning.

Fick inte heller nån riktig förklaring om vad havandeskapsförgiftning skulle innebära mer än att enda "botemedlet" är att föda. 
    Det finns olika grader av havandeskapsförgiftning. Vanlig Hf är inte lika farlig som den variant som kallas HELLP! Om du vill veta mer kan du googla, men inte om du är av den oroliga typen :) Det är lätt att man blir skrämd, men samtidigt blir man även lite mer informerad.

Min BM säger också till mig varje gång att åka till förlossningen om jag skulle börja må sämre plötsligt. Jag har ju haft en mild variant av Hf förra gången jag var gravid så med mitt höga blodtryck och medicinering nu har jag ju legat i riskzonen sen v.25, men det verkar hålla sig till "bara" högt blodtryck.

Hoppas det sätter igång för dig snart!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?