Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Idag testade vi lite blandat i matväg under dagen. På morgonen fick han lite av min gröt men det resulterade i kräk. Sen var han skeptisk mot skeden... Vid lunch försökte jag med barnmatsburk men det gick inte bra. Han fick även gurkstavar och lite haricot verts. Det gick mycket bättre. Vid kvällen blev det åter lite från burken men utspätt med vatten och då gick det bättre. Han fick även lite avokado och ägg och avslutade med lite tomat och smörgåsrån. Han föredrar helt klart saker han kan hålla själv men det blir väldigt kladdigt. Tror det blir lite blandat mellan puré och blw.

• Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-10-07 14:55:13 följande:

Precis hemkommen från 6 månaderskoll med fröken fräken (fast hon är ju 6,5 månad nu).

7855g och 67cm och en OK-stämpel. Hon lyste dock väldigt länge i Selinas vänstra öga och frågade sen "tycker ni att hon verkar titta på saker och följer med blicken?".. blir lite orolig men hon gav ju ett okey och sa aldrig något mer om det så det måste ha varit lugnt då.

Pratade lite om maten och både läkaren och BVC-sköterskan tyckte vi kunde ta det lugnt. De sa däremot att välling skulle vara bättre än ersättning om jag skulle vilja testa ge något på kvällen.. precis tvärtemot vad jag läst alltså. Vad anser ni?

Konstigt. Jag fick veta att det är ersättning som gäller och välling är inte superbra eftersom det är så mycket gluten. Vilket också överensstämmer med det jag läst. Varför skulle välling vara bättre enligt dem?
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-10-08 19:08:15 följande:

Jag testade ge lite välling idag till lunch.. det är ju ändå rätt sött i smaken så jag tänkte att det borde gå ner..

Mja, någon klunk slank väl ner men inte mer än så.

Hittills är det mangopur? hon gillat bäst. Där kväljs hon iaf inte men är egentligen inte särskilt intresserad heller.. känns svårt det här.

Jag tänker så här, är hon intresserad och amning funkar så avvakta ett tag. Vi har lite problem med kväljningar emellanåt också och mycket rynk på näsan. Kväljningarna har blivit bättre sen jag spädde ut maten med mer vatten och för att jag tror att han blivit lite bättre på att hantera maten. Men vi har inte hållit på så länge och det är pyttelite på främre delen av teskeden som han får vid varje tugga. Jag försöker se det som en läroperiod precis som allt annat de ska lära sig och tänka på uttrycket som jag sett många gånger på amningshjälpens fb-sida: Food before one is just for fun
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-10-08 21:41:57 följande:
    Jag känner mest för att sluta med smakportioner helt och låta henne leva på bröstmjölk resten av livet:P om nu mat före ett bara ska vara för skojs skull så vet jag inte varför vi håller på. Får i henne nån enstaka sked, sen får hon kväljningar, spyr upp allt och gråter hysteriskt.. låter väl kul?

Det känns så måttligt omotiverat att stå och söla ner en massa och greja på för att 2 minuter senare få torka bort spyan och trösta henne för att hon gråter. Hur kul kommer hon tycka det är till slut när vi tar fram maten åt henne, att veta att snart ska jag kväljas och spy!
    Jag håller med de andra. Sluta med smakportioner ett tag. Det kommer tids nog. Bättre att pausa så det inte blir en tråkig upplevelse.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-10-13 10:46:27 följande:

Vi pratade om det här med syskon igår. Sambon vill köra på en gång, men jag hade tänkt mig snarare när J fyllt ett (tidigast).

Jag har alltid tänkt att jag vill bygga upp kroppen igen innan jag blir gravid igen, men så hade jag så mycket problem med bäckenbotten att jag i princip blev rädd för att röra mig, och nu har jag svårt att hitta tid och ork. Motivationen brister också såklart, annars hade jag ju löst det.

Jag behöver en dietist, en PT och en rejäl spark i arslet!

Hur tränar ni?

Vi har pratat om att börja försöka för syskon till årsskiftet men vi får se. När det gäller motion så är det promenader, bära bebis och emellanåt yoga. Har försökt springa men mina höfter pallar inte. Tror det kommer vara så tills jag slutar amma eller iaf minskat på den rejält
  • Trollunge85

Vet det diskuterades om mat tidigare. Vi kör på en liberal variant på blw nu. Det blir lite barnmat också men vi laddar bara skedar och sen får han sköta den själv. Jag har varit rädd för att han ska sätta i halsen men det går bra. Han tycker det är jätteroligt med maten även om det blir väldigt kladdigt.

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-10-14 09:55:19 följande:

Spridda skurar, skönt! Jag ligger på ungefär samma träning som septemberbarn och ebe, min ambition är att köra som Snö och Trollunge, och LillLouise vore drömmen! Fan vad duktig jag skulle känna mig då!

Snö- jag kan faktiskt tänka mig att det skulle ta emot med en ny graviditet om man kämpat sig till en kropp man trivs bra med. Jag ska inte satsa på det nu, utan det är funktion och styrka jag behöver.

Jag tyckte det var jävligt jobbigt att vara gravid, hade svårt att fixa både jobb och fritid, och då var jag ändå i bättre form än jag är nu.

Jag ska försöka utmana mig själv att gå långt. Ska bara tvätta håret först. Och sminka mig. Och sen är det väl dags för lunch...

Jag har haft dippar i träningen emellanåt. Som när det blev semester för mannen och sen så vägrade H vara i vagnen. Då blev det mycket stillasittande. Men det går alltid att komma tillbaka. Det som gjorde att jag kom igång var att vi bytte till sittdel i vagnen, bärselen fick följa med och H hatar bil mer än vagn så varje gång vi måste till grannbyn (3 km bort) föredrar jag att gå framför att höra honom skrika i bilen. Skriker han i vagnen kan jag ta upp honom och sätta i bärselen. Så bekvämlighetsskäl till träning ????
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-10-14 20:51:24 följande:
    Alla skäl är bra! :D

Och jag kom faktiskt ut. Först 4,5km, och sen två till. Ändå rätt svag insats känner jag, vädret var kanon och omgivningen fin. Men jag hade lite bråttom hem för att sätta igång ett långkok (alltid en ursäkt).

Hoppas på fint väder imorgon också, då blir det en långis efter föräldragruppen.
    Vad bra! Glöm inte att lyssna på kroppen bara. Jag har en tendens att ånga på och sen får jag gå och ha ont ett tag. Vad skönt med fint väder! Det hade vi förra veckan men nu har det bara varit kallt och blött. Använde åkpåse i vagnen för det var sån bitande kyla så han inte skulle frysa och då var det ungefär samma temperatur som när det varit fint väder. Inte lika kul att ta promenader då men han sover så bra i vagnen om man kommer ut när han är lagom trött så det är bara att bita ihop och bylta på sig.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?