Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Idag blir vår lille pojke fem månader. Det har gått så fort och just nu njuter jag mer än tidigare att vara hemma med honom. Skrik för att han är trött men vägrar somna är inte lika jobbigt längre. Jag vet ju att det går över och att han kommer somna tids nog och sen vakna med världens största leende för att han ser mig. Det är så underbart!

Vi har fortfarande inte introducerat annan mat än amning och men är inte säker att vi kommer hålla det till sex månader för nu har han börjat vara mer intresserad av att bi äter. Sittdelen till vagnen satte vi dit för två dagar sen för vi har knappt använt vår vagn på en månad eftersom han inte vill vara i den. Nu stortrivs han för att han kan se allt som händer omkring honom och än så länge är det inget skrik i vagnen utan han tittar runt och sen somnar han och sover riktigt bra. Vi har till och med åkt buss med vagnen.

Sen när det gäller rutiner. Ibland tror jag vi har det men annars inte. Somnar för natten nån gång mellan halv åtta och tio (ibland bara en tupplur om det är vid halv åtta och då är det tio, halv elva han somnar för natten) och sen är det amning några till flera gånger fram till sju, åtta-tiden (räknar inte amningstillfällena utan han får bröstet och sen somnar jag om). Sen brukar vi hinna dra oss i sängen och småprata innan han ligger på skötbädden på golvet i badrummet och jollrar medan jag gör mig iordning och han görs iordning för att sen fixa frukost till mig. Efter lite lek är det sen dags för honom att äta och sova igen (två timmar senare ca). Sen beroende på hur länge han sover kan det bli en längre sovstund direkt efter jag ätit lunch eller lite senare på eftermiddagen (framåt två) Att den blir längre beror oftast på att vi är i sängen då och han kan vakna till för mat för att sen somna om igen. Sen kan det bli en till tre sovstunder till under dagen beroende på om vi går ut och går/kör bil eller om han bara tagit kortare tupplurar under dagen.

• Trollunge85

Här har också nätterna blivit sämre. Det är en massa ätande och bökande. Jag har känt mig lite som en zombie i några dagar och idag är jag helt och hållet en zombie. Sju åkte mannen till jobbet. Åtta undrade jag när han skulle komma hem. På den timmen hade jag ammat, lekt lite, bytt en bajsblöja, låtit honom ligga på handduk naken medan jag gick på toa för han skulle bada sen, fått en inte bara nerkissad utan även nerbajsad handduk (måste verkligen skaffa en potta känner jag), badat honom, satt igång tvättmaskin och fått en kille som började bli hungrig och trött igen... Och jag hade ännu inte fått i mig frukost.

Resten av dagen har annars gått bra. Lite som vanligt. Efter jag fått frukost ammas han och sen går vi ut och går så han somnar och då hinner jag sen rensa lite ogräs i trädgården medan han vaknar och tröttnar på att sitta i vagnen. Det har blivit lite min rekreationstid. Efter lunch är det sovstund i två timmar med amning i mitten och då sover jag oftast en stund också. Utan de stunderna vet jag inte riktigt hur jag skulle orka.

Imorgon tänkte jag testa församlingshemmets sångstund för första gången

• Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-09-14 20:32:18 följande:

Är det någon mer än jag som inte fått tillbaka sin mens än? Selina blir ju 6 månader den 25e och jag trodde mensen skulle komma tillbaka rätt tidigt men än håller den sig borta.

Skönt förvisso, jag som plågas under menstruationerna. Men är lite brydd att den inte kommit tillbaka än. Haft svag mensvärk några dagar nu så går och väntar på den men nix.. tom så jag hunnit tänka "tänk OM jag är gravid igen". Jag brukar i normala fall inte få mensvärk förrän EN dag innan. Men det vore ju helt sjukt om jag skulle blivit gravid under den enda gången vi lyckats få till det sen Selina föddes;)

Min har inte heller kommit tillbaka. Har också haft lite mensvärk ibland men den dyker inte upp. Däremot verkar jag ha något litet sår eller nån skör slemhinna där nere för det kommer färskt blod lite då och då (men inte från livmodertappen så det är definitivt ingen mens). Tycker det är skönt att slippa det men det känns som att jag helt plötsligt kommer vakna i ett blodbad och då inte riktigt veta vad jag ska göra
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-09-16 20:31:26 följande:

Jag "gav upp" och började ge Selina lite banangröt förra veckan. Jag tänkte ju vänta och helamma tills hon blir 6 månader men hon ser sååå ledsen ut när vi äter något och hon inte får smaka så hade inte hjärta att neka henne längre "bara för att" när det ändå bara var två veckor kvar.

Hon älskar gröten, gapar stort och börjar tokgråta när det är slut:) jätteroligt förstås att hon gillar det men jag vill ju inte konkurrera ut amningen så vet inte riktigt hur mycket jag vill öka på det hon får. Vi blandar en HALV smakportion (lite drygt 2msk vatten och 1,5msk pulver) så det är inte mycket hon får nu.

Jag tänkte som du. Jag skulle också helamma i sex månader men sen H blev fem månader har han varit så nyfiken så han har fått prova lite frukt och lite mat när vi ändå äter. Har inte börjat med gröt än utan det är mest smak på sås och frukt och pyttelite smörgåsrån (för glutenintroduktion)
  • Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-09-19 09:55:11 följande:

Alltså blääää va sömnbrist gör med humöret och skapar frustrationer i förhållandet. Zzzzz

Känner så igen mig. Igår var vi dessutom på Ikea en sväng och det brukar inte förhöja mitt humör. Så igårkväll brast alla fördämningar och jag bara grät över att jag var trött, att det kändes som jag behövde fixa allt, att huset alltid är stökigt och om det väl städas blir det stökigt direkt igen och att jag tyckte mannen aldrig gjorde något för mig utan tänkte mest på sig själv. Nu är han inte så självisk men igår kändes det så. Vill bara få sova ordentligt någon gång... Är stressad över att han åker utomlands i två veckor om en vecka. Men det får lösa sig. En sak är säker. Mannen lär inte föreslå Ikea på ett tag ????
  • Trollunge85

Jag utnyttjar också det som finns. I veckan har jag testat kyrkans sångstund och bibliotekets sångstund. Gillade kyrkans bättre men det var mest för att där hade de leksaker till barnen, använde olika instrument och hade fika efteråt.
    Vi har skaffat potta nu till H och han har testat den några gånger sen igår. Än så länge bara kiss och det kommer inte varje gång men han är glad och nöjd när han sitter där. Men det är lite lotto än så länge om kisset kommer i pottan eller utanför. Inte så lätt med pojkar.

• Trollunge85
    Mildamilda skrev 2015-09-23 16:28:27 följande:
    Vi hade också mkt läckage innan men det blev mkt bättre när vi gick upp till nr fyra på Libero.
    Så var det för oss också. När vi gick upp till 4 så blev det mindre läckage (men om det berodde på bytet eller bara att magen ändrades vet jag inte)
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-09-27 00:48:05 följande:

Nu sitter jag här med en okry bebis:( de andra barnen har varit förkylda ett bra tag nu och har hostat rätt duktigt så det var väl bara en tidsfråga innan Selina skulle åka dit.

Var småsnorig tidigare ikväll, men somnade som vanligt och sov tills för en timme sen. Vaknade och var sååå ledsen, gick inte trösta henne:( gav en alvedon till slut. Skrek så hon fick en hostattack och började kräkas men det var så tjockt slem att hon knappt fick upp det. Nu sitter jag med henne i gungfåtöljen, hon lugnade ner sig till slut. Men nu vågar jag inte lägga mig med henne, rädd att hon ska sluta andas. Känns bättre att sitta med henne både så jag har lite koll och så hon får lättare att andas för hon låter rätt slemmig.

Fy för sjuka barn! Men så länge hon får sova och inte är ledsen så är jag nöjd!

Usch. Vi har också en förkyld och hostig bebis. Hade en natt då han vaknade upp av hostattacker och grät. Inte lätt att somna om då. Blivit mycket sova utomhus i vagnen under dagtid för att ta igen förlorad sömn från natten. Tyvärr hjälper det inte för min sömn...
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-10-01 17:23:09 följande:

Hur klängiga är era barn? W vill vara på mig hela tiden. Helst ska jag stå eller gå med honom, eller hjälpa honom att hoppa i knät. Han är jättedålig på att klara sig själv mer än bara några sekunder i tex babysittern, på en filt på golvet. Jag menar inte att lämna honom vind för våg, men det vore praktiskt om han kunde ligga själv, i samma rum när jag tex lagar mat eller viker tvätt. Nu får jag göra allt med honom på höften. Jag undrar om jag klemat bort honom. Tips?

Min är väldigt klängig. Det har gått så långt så jag tar inte ens fram vagnen när vi ska ut och gå om jag inte ska långt. Tar honom i bärselen direkt så jag slipper knuffa vagnen också. Men han är förkyld och sover dåligt (vaknar och hostar) så jag tänker att det kanske blir bättre när han blivit frisk och kan sova ordentligt. Känner igen det där med att vilja lämna några sekunder. Jag gör det ibland men även om det verkar gå bra så kommer stortjutet helt plötsligt. En del är för att han nu kan åla bakåt (men han vill framåt) och helt plötsligt är långt ifrån leksakerna. En del för att jag inte är där.

På söndag blir H 6 mån. Han kan åla bakåt fast han inte vill dit. Snurra runt (men förflyttar sig inte så) och sitta en sekund utan stöd för att sen tappa koncentrationen och ramla i backen. Med stöd går lite bättre. Han har fått väldigt lite mat men sen jag började bajsar han bara var tredje dag trots att jag börjat med potta. Tror det är smörgåsrånen som han får som spökar så jag tänker minska gluten igen och fokusera bara på amning tills magen kommer igång igen och sen ge mer frukt och grönsaker som matintroduktion. Problemet är att han är enormt intresserad av mat så att hålla ner mängderna är en utmaning.

Förutom att H är förkyld så har jag också åkt på en förkylning samt smärta i axlarna (av allt bärande). Mannen är på jobbresa i USA och har nu varit det en vecka. Kommer tillbaka först nästa lördag. Det är tufft att vara själv när man har en klängig, förkyld, kasst sovande pojke att ta hand om. När man dessutom själv är förkyld och har en kurs där det är obligatorisk närvaro på föreläsningarna till 80% är det ännu tuffare. Men vi har klarat av två föreläsningar á 3 timmar så nu kan vi skippa den nästa vecka om det behövs och ändå ha utrymme för frånvaro pga sjukdom. Längtar efter att mannen kommer hem så vi kan dela på bördan när H är trött. Han har kommit in i en vägra somna fas och skriker en massa. Det enda som funkar utan skrik är bärsele och gå ut och gå men min ork är inte på topp så jag orkar inte göra det varje gång. Men efter idag har 7 dagar genomförts och 8 dagar kvar!
  • Trollunge85

Idag blev min lille kille 6 mån! Tiden går så fort. Tycker blw verkar intressant men är rädd att han kommer sätta i halsen. Har en sån där napp med nät eller vad man ska kalla det nånstans i källaren. Borde nog leta upp den men tänker jag borde komma igång med puréer först.. Kanske kör vi nån typ av blw egentligen. Han äter på mina äpplen när jag äter det (och blir tokig om han inte får det för att jag ska äta) och smörgåsrån pillar han med själv. Men det blir inte så mycket mat av det. Får kolla på det lite mer.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?