Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-04-22 11:52:20 följande:

Jag fattar inte varför de inte samarbetar som man gör med blod! Det är säkert många regionssjukhus sjukhus med stora neonatalavdelningar som har brist, varför inte samla upp så mycket som möjligt även från mindre sjukhus? Det är ju ändå statlig översyn på allting, hur svårt kan det vara...

Tyvärr så slutar Sverige fungera i höjd med dalälven. Största problemet var att jag måste själv åka 13 mil enkel resa till sjukhuset för att lämna mjölken och stå för pump själv. Jag tror att jag får tacka någon högre makt att mina barn inte varit prematurer och behövt sjukvård här.

Jag tycker att man ska hjälpas åt. Därför har jag varit blodgivare sen 2008. Då donerar jag till akademiska uppsala. Men det är så smart att då kommer blodbussen hit och ställer sig i fyra dagar och har Drop in. Tänk om det kunde funka lika bra med bröstmjölk. Eller om man fick flaskor och pump på posten och kunde skicka in mjölken. Sjukhus skickar ju kylda vaccin och sånt på posten.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-04-22 12:44:24 följande:

Ja bvc-besöket idag gav förresten både positivt och negativt.

Positivt är att Selina idag vägde 3480g på sin 4veckorsdag och har därmed gått upp 285g på en vecka.. så maratonamningen verkar ju göra NÅN nytta iaf;)

Det negativa är att odlingssvaret hade kommit.. visade ingen svamp men däremot har jag stafylokocker i såret.. förbannat också! De skulle ta upp det med läkaren som skulle komma dit nu kl13 så får jag väl höra sen vad det blir för behandling. Känns skönt på sätt och vis att veta vad som orsakar såret och att det med största sannolikhet kommer läka med behandling men å andra sidan får jag lite panik vid tanken på vilken medicin det blir.. min mage tål ju verkligen ingenting och då är väl frågan hur amningen (och min viktuppgång) fungerar om magen ska paja:/

Stafylokocker är ingen höjdare att få in i sår. Jag hade det i ett operationssår en gång och då fick jag antibiotika. Plus jätteviktigt att hålla rent. Hoppas du får någon bra medicin som inte dödar magen men dödar bakterierna.
  • LillLouise84
    sommarstad skrev 2015-04-22 15:55:13 följande:

jag ska också försöka att dricka mer. Har kommit på att jag slarvar med vattnet. Mycket eftersom lillen somnar på mig och då vill jag inte lägga undan honom eller resa mig med risk att väcka honom. Ofta har jag då glömt bort innan att ställa fram vatten innan. Är dock duktig att alltid ha med mig vatten på promenaderna (även om jag säkert borde ha med mig mer). Men idag så ska jag se till att dricka riktigt ordentligt för att hoppas att det hjälper till pumpadet.

Jag försöker att ha en sportflaska med vatten, så det är lätt att dricka i farten och med en hand plus att det inte gör något om den tippar. Jag dricker minst en flaska varje natt och har alltid med mig en flaska på promenaden.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-04-22 19:56:49 följande:

Kanske ska förtydliga lite!

Jag längtar efter långa härliga promenader med vagnen, gå ner på stan och fika, kunna gå i affärer och kika, och hälsa på på jobbet. Nu törs jag inte göra något av det där eftersom hon så sällan kan vara en millimeter ifrån mig utan att gallskrika, och det tar lång tid att trösta henne. Det är en pärs bara att hälsa på svärföräldrarna.

Vår dotter kunde vi aldrig lägga ifrån oss. Hon ville hänga över axeln och titta redan när hon var ett dygn. Hon hatade bärselen och var för nyfiken för att ligga i vagnen. Så när jag gick på stan körde jag vagnen med ena handen och hade dottern på axeln. Men det blev bättre ju större hon blev.

Undvik att du stressar upp dig för vad som kan hända. Bebisen känner av din sinnesstämning och bli stressad den också.
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2015-04-23 20:22:32 följande:

Alltså det här avslaget... Jag vet om att det kan hålla på i flera veckor och det är lite mindre än tre veckor sen H föddes. Men varför måste det sätta igång med färskt blod när man börjar tro att det stannar av? Flera gånger har det slutat komma färskt blod och det håller i sig i några dagar men sen sätter det bara igång igen. Astrist.

Samma här. Fyra veckor efter fl och nästan inget avslag i några dagar och sen mer och färskt igen. Förra barnet tog det 6 veckor innan det tog slut så den här gången har jag inställningen att det kommer ta ca 6 veckor.
  • LillLouise84
    Mildamilda skrev 2015-04-24 19:11:29 följande:

Nu när vi pratar om jobb blev jag nyfiken på vad ni jobbar med! Själv jobbar jag som biomedicinsk analytiker på sjukhus, jobbar mest med ultraljudsundersökningar, fast inte på foster då : )

Jag är lastbilschaufför till vardags, men även utbildad trafiklärare
  • LillLouise84

I vårt hus dricks det väldigt lite alkohol. Jag förstår liksom inte grejen med alkohol. Jag drack mig packad mycket och ofta som tonåring i brist på annat att göra. Sen fick jag körkort och valde att vara chaufför 95% av gångerna vi skulle ut. Sen var det väl en hel del kvällar på Olearys när jag levde som student i örebro. De 3 senaste åren har jag haft en total konsumtion på max 5 cider. Det är heller inget jag saknar. Maken kan ta en öl en lördagskväll någon gång ibland. Fast nu pratar han om 30 årsfesten hans kompis ska ha om några veckor, då blir det säkert en hel del.

• LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-04-26 12:10:11 följande:

Vi böt till 2or för kanske 2-3 veckor sedan, funderar också på att byta till 3or nästa gång vi köper då jag tycker dom börjat sitta lite tajt. Först hade vi libero, men 1orna var slut en gång så då köpte vi pampers istället och vi tycker dom sitter bättre på Bosse. Upplever också att pampers är lite större än libero och mjukare + stretchigare. Men de luktar faktiskt lite konstigt...

Vi använder både pampers och libero. Från förra gången har vi erfarenheten att pampers är bättre första tiden, men sen när urinen börjar lukta mer så luktar det värre med pampers än med libero. Så vi har mestadels använt libero. Men ibland måste man prova andra märken och storlekar för att se vad som passar. Nu har våran dottern på snart två år libero up and go på dagarna men pampers dry night på nätterna för de är de enda som håller henne torr.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-04-26 12:40:12 följande:

Våra blöjor har bara läckt kiss tre gånger och alla gångerna har hon legat på sidan (när vi liggammat). Vi har använt både libero och pampers, jag tycker egentligen bäst om pampers i strl 1 och 2 men efter det har jag enbart använt libero. Vi är fortfarande inne på strl 1 här och de känns fortfarande rätt stora. Däremot har jag fått lägga bort två plagg i strl 50 och fy vad ledsamt det kändes. Det var plagg med fötter på och denna tjej är så långsmal så det är på längden det blivit för litet:(

Våran kille är lika gammal som din tjej och våran börjar växa ur storlek 62
  • LillLouise84

Här sover vi ganska bra på nätterna. Men W är fortfarande täppt i näsan till och från sen i påskas. Det känns som någon elak förkylning har bitit sig fast i väggarna, alltid är det någon som är krasslig. Nu är det andra dagen i rad som jag vaknar med ont i halsen och huvudvärk.

Motion och viktnedgång går det si och så med. I lördags blev det ingen promenad eftersom det blåste storm och regnade. Söndag så tog vi igen missad promenad och gick 1,3 mil och knuffade syskonvagnen med 18 kilo last, det kändes i kroppen efteråt. Sen måndag var jag låst hemma bara för att sotaren skulle komma och sen kom en leverans som båda skulle släppas in. Så det blev krattning och städning av kaninbur istället. Men för att förstöra för mig själv så slank det i en par kakor och en bulle.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?