Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Teresiat skrev 2014-10-10 07:54:35 följande:

Åååh härligt snö! :) jag har också börjat känna sparkar utanpå magen. Sambon har känt dem vid två tillfällen, första gången 17+5 och sedan igår 18+2. Igår när jag låg i soffan så var det lugnt i magen men helt plötsligt så börjat det röra runt i magen och sparkas. "Nu vaknade den!" Ropade jag till sambon hehe.. Det är sååå mysigt och härligt att få lite livstecken. Har moderkakan i framvägg samtidigt som det är första barnet så hade verkligen inte förväntat mig att känna ngt redan nu...

Kul att du känner så tidigt trots moderkakans läge och första barnet.

Min man hade hunnit åka till jobbet när jag låg kvar i sängen och kände på bebis. Hoppas han kan få tillfälle att känna nåt under helgen.
  • snö 81
    tovemaja skrev 2014-10-10 09:17:10 följande:

blir lite orolig när jag läser om era bebisars aktivitet... varit kolugnt i veckan trots att jag kände lördag och söndag... hoppas allt är bra med Plutt! RUL på onsdag och börjar bli nervös. Speciellt eftersom jag kände UVI tendenser i natt och inte har möjlighet att besöka MVC förrän på måndag :(

Jag har också helt lugnt vissa dagar och då är jag helt 100 på att den är död. Men idag är det fullt liv efter några stilla dagar.

Så jag tror inte du behöver oroa dig!
  • snö 81
    Teresiat skrev 2014-10-10 13:39:51 följande:

Tovemaja. Du behöver inte oroa dig.. Det är snarare ovanligt att man känner innan v 19-20. Som någon skev ovan, den har jättegott om plats än så länge i magen :) + att de sover ju mest. Läste ngn stand att de är vakna endast en liten stund per timma när de är så små..

Precis, de sover mest. Och just den där lilla stunden de är vaken ska man sitta eller ligga i ett läge att man känner nåt.
  • snö 81
    mizzidus skrev 2014-10-12 02:07:42 följande:

Har ni några tips för att lindra ryggsmärtor utan att behöva ta en massa tabletter?
    Värmedyna kanske eller något slags graviditetsbälte? Vad funkar för er?  

Foglossningsbälte kanske kan vara nåt. Fråga din barnmorska var du kan få tag i ett sånt. Ibland säljer dom såna och ibland måste du till en sjukgymnast.
  • snö 81

Jag har inte kunnat använda mina vanliga byxor sedan v.8 typ. Jag är jättekänslig över livmodern när jag är gravid så jag kan inte ha minsta lilla som trycker. Men rent storleksmässigt skulle byxorna säkert funka, jag är bara på +3 kg ännu.

Byxor är överlag inte så bekvämt när man är gravid så jag trivs bäst i leggings och klänning med en lång kofta över och då blandar jag mammakläder med mina gamla. Men eftersom brösten blivit så stora är det inte många klänningar i S eller 36 som passar längre :)

• snö 81
    Trollunge85 skrev 2014-10-13 09:12:23 följande:

snö jag gillar också klänningar och leggings men vissa av dem har jag inte använt på ett tag just för att jag blev så väldigt gravid i dem (när jag fortfarande dolde magen på jobbet) pga skärningen. Blir att börja använda dem igen nu. Dock har jag haft mer sommarklänningar och mest kjol på vintern så jag behöver uppdatera garderoben lite nu så jag inte behöver köra gravidjeans bara. Vill ju gärna variera lite :)

tovemaja jag tänker också att jag kommer vara trött på gravidkläder till våren även om jag just nu ser fram emot att börja köpa lite. Vill hitta åtminstone en lite mer festlig klänning som jag kan ha till julhelgen och i övrigt vet jag inte riktigt vad jag vill ha. :) Men det löser väl sig. Känner att det här med barnvagn är ett betydligt större bekymmer. Ska man satsa på ny eller begagnad? Kommer det komma syskon tätt vilket gör att vi inte kan använda samma vagn till nästa utan måste satsa på syskonvagn eller kommer det ta lång tid och då kan vi lika gärna köpa en ny som håller för åtminstone två omgångar barn? Och då har jag inte ens kommit till märke. 

Ni som är omföderskor, hur gjorde ni med vagn till första och är det samma vagn ni har till andra eller sålde ni den vidare? Känner ni att ni gjorde rätt val?

Jag älskar att köpa kläder, även när jag är gravid. Även om dom inte blir använda mer än under en begränsad tid vill jag ändå känna mig fin och det gör jag inte i mina vanliga kläder som inte är anpassade för mage och gigantiska bröst :)

När det gäller vagn så köpte vi en ny vagn innan dottern föddes. Den var perfekt som liggvagn, men bedrövlig som sittvagn så den sålde vi på blocket när hon var 8 månader och köpte en ny sittvagn. Den sålde jag sen vidare när hon slutade sova i vagn på dagen.

Nu inför kommande barn har vi inte en endaste liten sak kvar så det blir att köpa allt på nytt, men denna gång hoppas jag kunna hitta en fin vagn begagnat på blocket. Nya vagnar är så jävla dyra och det känns inte värt det
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-10-13 13:20:13 följande:
    Vi köpte en ny vagn till dottern, dock var den kraftigt nedsatt i pris. Jag känner att vi valde rätt, den använda fortfarande (dottern är 2,5 nu) och man vet ju aldrig när man skaffar/får till nästa så kör på det som känns rätt för er just nu och tänk inte så mycket på ev framtida barn. Kan säga att vi egentligen var inställda på att köpa begagnat men just den modellen vi fastnade för var helt ny så den fanns såklart inte begagnad :-P.

Nu hade vi väl tänkt att bara köpa en ståbräda till dottern och använda vår gamla vagn till den nya bebisen men eftersom de är två st så får vi krypa till korset och köpa en tvillingvagn istället smile1.gif

Väljer man en "vanlig" modell som funnits länge så finns det oftast väldigt mycket begagnat att välja mellan.
    Vad hade ni för vagn då? Jag känner mig så extremt förvirrad i vagnletandet
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-10-13 18:03:44 följande:
    Åh, Stokke Trailz är jag jättesugen på!

Det står mellan den och Brio go next. Ergonomisk eller vanlig, detta dilemma... Man vet ju inte vad barnet föredrar förrän det är för sent.

Hur menar du "om det sedan visar sig att det inte behövs"? Om ni hittar en bra vagn till bättre pris, eller om ni inte ska ha vagn längre?
    Till dottern hade jag en Brio Go sim sittvagn och tyckte den var lite dum då den inte hade fullt sittläge. Dottern trivdes inte att åka eftersom hon satt så långt bak att hon inte såg något.

Denna gång vill jag hitta en vagn med ergonomisk sittdel eftersom barnen verkar sitta jättebra i en sådan och det funkar säkert ok att sova i en sådan med.
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2014-10-13 20:23:25 följande:
    Roligt det är ändå vad man tycker om vagnar, vi har haft ergonomisk sittdel till sonen och skulle inte vilja ha det igen. Då får den hellre inte vara vändbar om det skulle knipa :)
    Jag har ju aldrig testat ergonomisk så jag vet ju inte om det är bea eller inte. Vet bara hur sittdel i Teutonia och Brio Go är och de var inte något vidare.
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-10-13 20:27:50 följande:
    Det där med att de inte ser så bra har jag inte ens tänkt på! Jag har bara fokuserat på att sufletten är stor och skyddar bra, men självklart finns det en nackdel.

Jag har frågat runt både här på Familjeliv och i bekantskapskretsen, och det verkar vara lite antingen eller med sittdelarna. Vissa barn ogillar att sova i de traditionella, men trivs jättebra i de ergonomiska - och tvärt om. Små barn verkar sitta lite bättre i de ergonomiska också.

Personligen tycker jag att de ergonomiska är lite snyggare också, de ser nättare och smidigare ut. Å andra sidan skulle jag själv helst sova i en traditionell sittdel med fullt liggläge eftersom jag gillar att sova på sidan.

Svårt som sagt!
    Ja sova på sida är ju skönast, men trots att min dotter hade en vanlig sittdel som man kunde sova hur man ville i låg hon aldrig annat än på rygg när hon sov på dagen. Däremot i sängen sov/sover hon ALLTID på sidan.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?