Kpax skrev 2015-03-15 08:31:23 följande:
Grattis Sommarstad!
Det är helt sjukt, men jag skulle kunna tänka mig att ha förlossningen framför mig nu... Det var en så himla häftig upplevelse, och väl värd smärtan :)
Om jag får ett barn till funderar jag på att strunta i eda och be om någon form av bedövningsspruta som dämpar när barnet tränger ut. Om det alternativet finns :)
Jag känner inte igen det där med att man "måste" krysta på krystvärkar, jag kände det aldrig så, jag krystade för att barnmorskan sa till mig. Värkarna kändes knappt, jag fick verkligen känna efter, och hade svårt att känna HUR jag skulle göra.
Grattis sommarstad!
Det var säkert pga EDA som du inte kände att du var tvungen att krysta. Har förstått att EDA kan göra att man inte riktigt känner hur man skall göra.
Jag tog ingen smärtlindring när dottern föddes (ville ha EDA men hann inte) och när krystvärkarna kom så var det som att kroppen bara ville ta över :-O fick inte krysta på rätt så lång tid då dottern inte hade kommit ner tillräckligt långt ner och det var fruktansvärt jobbigt. Men när jag väl fick krysta så var det så befriande
Tror dock att dottern hade sjunkit ner bättre om jag hade hunnit med EDA för det får bäckenbotten att slappna av och jag har ridit väldigt mycket i mitt liv vilket gör att ens bäckenbotten kan bli FÖR stark och på så vis motarbetar den värkarna. Så hade jag fött vaginalt igen så hade jag definitivt tagit EDA sen här gången