Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-03-01 08:12:30 följande:
    Tror det är helt normalt med lite kalla fötter mot slutet. Med första barnet hade jag enorm ångest för att jag inte hade en aning om vad vi gav oss in på, jag hade ju aldrig ens hållit i en bebis. När förlossningen startade blev jag ännu mer rädd och ville verkligen inte åka iväg trots att jag hade värkar och vattnet hade gått.

Med andra hade jag också ångest men tvärtom för att jag visste PRECIS vad vi gav oss in på! Mindes bara vilket kaos det var med amningen med första, hur instängd jag kände mig innan det kändes bekvämt att ta sig ut med bebis och all packning i skötväskan osv.

Nu med tredje har jag inte haft någon ångest alls utan bara längtat. Någon enstaka gång de senaste dagarna har jag känt att det ska bli jobbigt att börja om igen nu när våra äldre är så pass självgående. Vi har ju sluppit blöjor och nappar ett bra tag så det känns drygt att börja om. Våra sover ju hela nätterna, äter själva, klär sig själva, roar varandra så bra att man vissa stunder nästan blir uttråkad själv. Så visst hinner jag fundera på om det verkligen var så "bra" att vi ska börja om nu. Men överlag så längtar jag ihjäl mig efter att få byta blöjor igen, ha en liten minimänniska att mysa med, styra barnvagn igen osv.

Det är nog som sagt helt normalt att få kalla fötter, det innebär ju inte att man valt fel:)
    Haha, känner igen ångesten för att jag vet vad som komma skall denna gång
  • JhjärtaK
    Lavish skrev 2015-03-01 08:38:21 följande:

Igår hade jag ganska regelbundna, lätt smärtsamma sammandragningar på kvällen så trodde nått kunde vara på gång men de gick över efter en stund när jag gått och lagt mig. 

Nu känns det som att dom är på gång igen. 

Och tyvärr är jag orolig för lillkillen igen. Nu på morgonen klagar han över att han har ont i nacken och när jag kollade upp detta kan det tydligen vara symptom på hjärnhinneinflammation?! Samtidigt är jag lite skeptisk eftersom han annars är mycket piggare idag och nu ligger och glatt sjunger en egenförfattad "snoppsång" i soffan. Han påstår iaf själv att det nackonda kommer att gå bort om han får en glass, så jag tror vi ska testa den kuren så ringer jag sjukvårdsupplysningen sen när vi sett om det fungerar... 

Känns ju som att man egentligen helst åker in akut idag bara för att få det kollat medan vi fortfarande kan. Men misstänker ju att dom kommer säga att vi i så fall ska köra på vårdcentralen imorgon (på BF). Får se vad de säger, kanske inte är någon fara ändå, eller så säger dom att vi ska åka in till akuten. 

Kan han böja ner huvudet så att hakan nästan kommer i bröstet? Om ja så är det knappast hjärnhinneinflammation som jag förstått det. Och iom att han är pigg så låter det långsökt. Däremot kan man få ont i leder rent allmänt om man är förkyld eller har influensa.

Tänk också på att endast 4% av alla bebisar tittar ut på bf så ni har ändå statistiken "för" er så att säga

Hoppas han mår bättre under dagen.

Lugnar de ner sig om du tar två alvedon och går och lägger dig och vilar?
  • JhjärtaK
    ebe91 skrev 2015-03-01 09:52:20 följande:

Alltså, haha, jag blir så arg när ni känner en massa o jag inget alls! Bf +2 idag, o det enda jag känner är foglossningen i ryggen... Ingen annan smärta. Inga pinvärkar. Inget. Tycker det är min tur att föda nu :D

Inatt blev min förväntade februaribebis en marsbebis, fick dock sambon att lova på morgon att det iaf inte skulle bli en aprilbebis, haha... Har ju dock varit inställd hela tiden på att gå över några dagar så marsbebis har funnits i huvudet hela tiden ;) menmen, nu är det rätt månad iaf tjejer!

Kanske kan jag glädja dig med att jag kände typ ingenting innan dottern kom! Var så avundsjuk på alla som hade förvärkar och slemproppar som lossnade etc . Jag var och åt på restaurang kvällen innan hon kom så plötsligt händer det
  • JhjärtaK

Det är mars!! De här små blir mars-barn precis som sin storasyster och sin mamma. Så jäkla skönt!!!

• JhjärtaK
    sommarstad skrev 2015-03-01 11:02:03 följande:
    Ni är en riktig mars-familj alltså Solig 

För vår lilla så får han ha mars månad helt för sig själv (iaf i början, sen får vi väl se när framtida syskon och kusiner  tänker komma)
    Japp! . Och kommer de som planerat så fyller 4 av 5 familjemedlemmar inom en vecka, haha
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-03-01 16:40:08 följande:
    Jag har börjat titta på vårkläder flera gånger, men det slutar med att jag muttrar och ger upp, jag har ju ingen aning om hur kroppen ser ut om två-tre-fyra månader.

Ja, undrar om man måste ha amningslinne eller amningstopp i sex månader, eller om det är bara i början?
    Personligen hade jag amningstoppar nästan hela perioden jag ammade, i 19 månader. Tyckte att det var så smidigt att inte behöva visa hela magen när jag ammade men de flesta som jag känner körde på amningslinne och sen vanliga kläder ovanpå dem, ex tröjor med knappar eller dragkedja. Använder nu mina amningstoppar som pyjamastoppar då de är väldigt mycket stretch i
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-03-01 22:16:05 följande:
    Härligt! Vad skönt att höra! Hoppas det känns så för mig också, jag är lite rädd för att drabbas av förlossningsdepression. :)
    Berätta om din rädsla för er BVC-sköterska så kan hon hålla lite extra koll på dig samt att du kommer att få svara på ett antal frågor efter några veckor som tydligt indikerar om du ligger i riskzonen för en depression. Förlossningsdepressioner är tyvärr vanliga men det finns en massa bra hjälp att få, både medicinsk och psykologisk och det fina med just förlossningsdepressioner är att man alltid blir bra förr eller senare
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-03-02 10:21:21 följande:

Ny dag utan bebis, men med något jag tror är bristningar. De är ljusa än så länge, och syns dåligt på bilden, men de finns där. Utslagen har blivit fler också.

phpDmufYx58410.jpg

Sambon har tillbringat 1,5h på badrumsgolvet idag, innan han lyckades släpa sig upp på knä och krypa tillbaka till sängen. Han kan alltså inte ens gå nu, och jag vet inte vad vi ska göra.

Både familjeläkaren och 1177 säger att han ska vila, men han har ju inte rört sig mer än från soffan till toan på en hel vecka. Han hade tid hos kiropraktorn i morse, men kunde ju inte resa sig. Nu har han fått en akuttid till läkare imorgon, men de verkar mest fokuserade på att han ska få ett sjukintyg. Och blir han inte bättre kan han ju inte ens ta sig till toan, ännu mindre ut till en bil.

Fan, jag vet inte vad vi ska göra... :(

Jag ser inga bristningar att tala om på din mage. Min däremot är helt tigerrandig

Har ni något starkt smärtlindrande hemma? Typ Citodon eller Spasmofen? Om ja, kör i honom några tabletter och få iväg honom till kiropraktorn eller akuten för så kan ni ju inte ha det! Om nej kolla med vänner om de har något starkt där de kan avvara en tablett eller två.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2015-03-02 12:08:02 följande:
    Familjepuzzlet är det våraste puzzlet vissa dagar. Just nu tror jag att min frustration och otillräcklighet beror på konstanta förkylningar. Dottern började på dagis i slutet av september och sen dess har hela familjen inte varit friska samtidigt mer än några dagar här och där. Just nu är mannen jätteförkyld men är på jobbet men kommer däcka bara han kommer innanför dörren. Dottern har hostat i natt och grönt snor. Så nu är det väl bara att vänta på min tur. Dottern är egentligen inte sjuk så hon behöver vara hemma, men jag orkar inte skicka henne till dagis idag för att komma hem med någon ny sjukdom.
    Visst tär det så in i med alla dagisbakterier! Dottern har varit mer sjuk än frisk hela februari och nu efter att ha varit en hel vecka på dagis (!!) så blev hon sjuk igen och denna gången rejält! Tror att hon har fått influensa för hon är verkligen ömklig och vill inte äta något alls. Får truga i henne saft liksom .

Så nu får bara bebisarna inte komma för mitt mammahjärta skulle inte klara av att lämna bort henne till mina föräldrar när hon är så dålig! Då skulle jag banne mig få klara mig själv på bb och maken skulle få åka hem direkt till henne...
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2015-03-02 14:21:32 följande:
    Usch. Vår dotter hade influensan för ca tre veckor sedan. Men nu verkar det vara maken som håller på få det. Dottern är nu bara små förkyld. Mardrömmen att maken däckar och jag får åka själv. Jag har ingen annan jag kan tänka mig att ha med på förlossningen.
    Nej under själva snittet vill jag absolut inte ha någon annan än maken där för det är ju den personen som kommer att få ta bebisarna medan de syr ihop mig och ev också medan jag ligger på uppvaket. Men sen på bb så skulle jag inte "kunna med" att ha maken där om dottern är så sjuk som hon är nu (så känner jag o dagsläget men vet såklart inte hur man skulle känna om själva situationen uppstod).

Mannen din kommer säkerligen inte att däcka. De får ju också något slags adrenalinpåslag så jag tror att det isf kickar in så att han kan vara ett bra stöd för dig.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?