Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-02-10 14:10:17 följande:

Tack hörrni :)

Ja det känns skönt! Det enda jag skulle tänka extra på var att om vattnet går innan jag ska till bm nästa gång (om två veckor) ska jag sätta mig ner och ringa förlossningen, inte springa runt och packa. Eftersom hon inte är fixerad finns visst en risk att navelsträngen sjunker snabbare än bebisens huvud. Men det här måste ju gälla alla vars bebisar inte är fixerade...

Astilbe: Ja riktigt obehagligt! Pga min foglossning har jag ju inte legat på rygg sedan September, fy tusan.

Vad är det här med livliga marsbarn nu då? Jag har ju beställt en lugn nybörjarbebis! :)

Jag har hört talas om det där att om vattnet går så ska man typ lägga sig ner och ringa ambulans.

Men det var aldrig någon som sa det till mig när jag väntade min dotter. Hon var aldrig mer än ruckbar. Inte ens vid igångsättningen sa dom nåt om det och då var hon fortfarande bara ruckbar...
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-02-10 16:08:39 följande:
    Någon särskild anledning till att ringa ambulans när vattnet gått? För är det en vanlig graviditet här så får man gå 48 timmar hemma innan man åker in om inte värkarna satt igång.
    Det var det där som Kpax skrev om ifall vattnet går och bebis inte är fixerad så kan navelsträngen trilla ner och det stryper väl syretillförseln.

Men som sagt har jag bara hört att andra fått det sagt till sig, min BM sa aldrig nåt om det. Kpax BM hade väl nu sagt att hon måste sätta sig ner och ringa förlossningen i så fall.
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-02-10 16:06:53 följande:
    Haha, jag är mars-barn, dottern är mars-barn och ev blir dessa två mars-barn också smile2.gif Kaos! Panik! Hahaha!

Tappen måste en läkare kolla tror jag. Har iaf aldrig varit en bm som kollat min och nu när jag var hos min bm så bokade hon in en läkartid för att kolla tappen på min mvc. Så be din bm att boka in ett läkarbesök.
    Men på förlossningen är det ju barnmorskan som kollar tappens status. Då borde dom väl ha kunskap om det??!
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-02-10 19:15:03 följande:
    Wow! Det är nära! Hur pålitligt känns tul? Jag har hört så många rykten om fall som inte stämt alls. Känns det trovärdigt, du som har varit med "på riktigt"?
    Dagen innan min dotter föddes gjordes ett ultraljud och hon uppskattades till 3115g. Ut kom hon lite drygt ett dygn senare och vägde då 3365g.

Så endast 250g diff för min del.
  • snö 81

Imorse blev det tidigt uppvaknande - snöras från taket vid 04.15. Shit vad rädd jag blev, och för att inte tala om dottern. Hon blev så rädd så hon vägrade somna om :(

• snö 81
    Nixe skrev 2015-02-10 20:53:10 följande:

Mitt hb idag hamnade på inte så imponerande 97 :-/ förklarar ju varför man är så trött och konstant förvirrad på jobbet iaf. Fyra arbetspass kvar nu (eller fem med en kursdag nästa vecka) men sen är det vila och järn som gäller. Känns ju lite sådär att ligga lågt i hb när man ska snittas. Tips på järnrika maträtter som inte innehåller inälvor? Förutom broccoli och blodpudding ;)

Stod och fixade med en liten en i v 35+2 idag, precis en vecka före min bebis. Har fortfarande sjukt svårt att föreställa mig att min bebis är i samma storlek, haha! Väldigt abstrakt, tror poletten trillar ner när det är bf :)

Min BM sa att man kan kombinera järntabletter med ex blutsaft för att få i sig så mycket som möjligt. Sen ska man tänka på att inte dricka te och kaffe i närheten av järntabletten för det bidrar till sämre upptag. Men juice eller c-vitaminbrus är bra att kombinera med intaget.
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-02-11 08:22:55 följande:

Vecka 35 nu alltså!
    Det börjar närma sig rejält.
    Har ni packat den berömda väskan ?

vad ska man ha i ?

Jag har lagt ner ett par mjukisbyxor till mig och 3 ombyten till pluppen sen tog det stopp :)

Jag är i 34+3 idag och igår när jag var till BM tyckte hon det var dags att börja packa väskan. Själv hade jag inte tänkt göra det förrän om nån vecka. Har en lista med vad som ska med så jag får väl se när jag packar...

Kopierar in min packlista :)

Vet från förra gången att jag vill ha min egna kläder, egna trosor och vanliga bindor istället för sjukhusets. Till bebisen måste man ha med egna blöjor, ersättning ska finnas, men jag vill ta med eget för säkerhetsskull. Förra gången fick vi bara låna kläder en uppsättning kläder så jag tar med ordentligt med kläder till bebis nu.

BB-väska (bebis)

Blöjor

Nappflaska

Ersättning

Napp

Filt

Babyskydd + babywrap

-bodys *3 (50+56)

-byxor *3 (50+56)

-strumpor

-sovpåse

-hjälmmössa (inomhus)

-overall

-vintermössa

-tossor

Min egen väska

Vattenflaska

Trosor *5

Strumpor *3

Mysbyxor

Leggings

Linnen

Sport-bh

Kofta

Toalettsaker

Bindor
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-11 09:53:59 följande:

Nu kommer en dum fråga!

Min snart 6 årige son har valt dessa kläder till lillebror när han ska åka hem. Men jag tycker att det känns för varmt att dra på en overall över detta när vi ska åka bil hem.

Hur tänker ni? Ska jag ta overall också eller borde det räcka med en fleece filt över? phpsi09f505016.jpg

Jag bor ju i Norrbotten så jag har tänkt ha vadderad overall för hemresan. Nu har vi iofs plusgrader här uppe, men det kan ju snabbt vända.

Annars har jag köpt en stickad tunnare overall plus att jag sytt babywrap som jag tänkt att man använder när det är för varmt för tjock overall och för kallt för bara en tunn overall.

I packlistan har jag bara skrivit fodrad overall, men packar nog ner en av de tunnare också.
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-02-11 12:04:21 följande:
    Har fortfarande inte packat den förbenade väskan trots att de redan gjort ett utbrytningsförsök :-P

Men deras kläder ligger iaf redo i en garderob men borde verkligen lägga ned dem och lite annat i en väska känner jag...
    Ja, det är väl inte helt dumt kanske :)
  • snö 81

Vi har hantverkare hemma idag. Det är så mysigt att ligga och lyssna på någon som bilar i betong. Dom bilar bort en golvbrunn för att byta till en ny och sen ska dom flytspackla, men det låter förhoppningsvis inte så mycket ;)

Men nån gång nästa vecka när det är klart kommer det ju kännas bra!!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?