• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-02-03 14:59:58 följande:

Nu jäklar ska jag sy en filt!! :)

Det orangea är velour och det andra är sån stretchig bomullsjearsey.

Fina tyger! Hur ska du göra med kanten? Det finns ju en massa olika sätt. När jag satt och kollade byxbeskrivningar igår önskade jag att jag hade en overlock att sy på. Tänk vad smidigt.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-03 19:04:33 följande:

Ja, jag önskar att jag hade haft en overlockmaskin. Jag har iaf hittat ett mönster på en filt som man syr ihop räta mot räta och sedan vänder och syr ihop för hand. Efter det syr man en kantsöm runt hela, ungefär 3-4 cm in på filten. Den sömmen hette tydligen fuskoverlock och mamma hade den sömmen på sin maskin så jag överlåter till henne att fixa finishen tänkte jag ;)

Räta mot räta verkar smidigast, och jag tror faktiskt jag har fuskoverlock på min maskin, så då testar jag också så om jag får tummen ur :)
  • Kpax

Jag har inte heller någon sexlust, och får ont när vi ändå försöker.

Skittråkigt! Jag hoppas att det kommer tillbaka snabbt, men är lite orolig för att jag ska känna mig skitful innan magen dragit ihop sig, och känner jag mig ful har jag svårt att njuta.

Drog just i mig en hel Ben & Jerry's för första gången. Märkligt att inte viktökningen stannar av... ;)

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-04 04:48:35 följande:

Wow, tror att jag för första gången på MÅNADER sovit en hel natt utan att vakna en enda gång!!

Ingen av de andra i familjen som väckt mig, inte vaknat för att byta sovställning, inte vaknat för att jag haft ont nånstans. Helt otroligt! :)

Grattis! Skönt med sammanhängande sömn :)

Själv varvar jag lite. I förrgår var jag vaken 2-5 innan jag kunde gå och sova igen, igår sov jag till morgonen, och idag vaknade jag strax före 4. Jag går alltid upp och kissar på natten, ibland somnar jag om, och ibland är jag klarvaken.

Men men, så länge jag inte jobbar är det ingen fara.

.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-04 05:14:27 följande:

Jag tror jag behövt kissa på natten kanske max 10gånger under den här graviditeten. Helt sjukt egentligen eftersom det känns som att bebis trycker på så mycket och jag får springa och kissa hela dagarna. Skönt att slippa vara vaken av den anledningen åtminstone:)

Mitt nattkisseri kom inte igång på allvar förrän runt v 33-34, så jag har ändå varit förskonad! Hade en period precis i början också.

Dagtid är det inte så farligt, men har blivit värre senaste två veckorna.

Tur man har familjeliv att roa sig med :)
  • Kpax
    KarinIngrid skrev 2015-02-04 09:08:47 följande:

Min plupp ligger fast på tvären!

huvudet inkilat på ena sidan av magen under revbenen och fötterna på andra sidan, det är helt tomt nedåt i magen.

Jag känner hur han sträcker på sig så det spjärnar i magen och det känns som att han är på väg ut genom sidan!

Ska på vändningsförsök och är sjukt nervös och livrädd!!

Någon som har några lugnande historier att berätta om ?

Eller erfarenheter kring vändningsförsök över huvudet taget?

BM sa att fötterna/rumpan ner kan ju gå att föda normalt ändå men på tvären är ju omöjligt så lyckas de inte vända honom så blir det snitt.

Jag är livrädd för det.

Så har jag läst lite om vändningsförsök och blev inte så uppmuntrad av det heller, det är tydligen lite lättare att vända dem om de ligger upp och ner på fel håll men inte så vanligt att de lyckas när de har kilat fast sig på tvären.

Läste också att de kan råka starta förlossningen under vändningsförsöket och att man alltså ska ha bbväska och partner med sig och redo att bebisen kan komma!!!

Ska in imorgon är så nervös nu!

Jag ska på kontroll den 10/2, och om min fortfarande ligger i säte då blir ett vändningsförsök inbokat.

Jag har, precis som du, läst en del på nätet, men jag har undvikit att läsa på Familjeliv eftersom jag tror att det blir lite fiskehistoria över det.

Hur som helst är jag inte så orolig just nu i alla fall. Antingen lyckas vändningen och jag går hem och väntar på att det ska dra igång, eller så lyckas vändningen inte (gör ont, eller bebisen sitter där hon sitter), eller så startar förlossningen / det blir akutsnittt. De verkar vara ganska beredda på det mesta, och de håller koll på bebisen både före, under och efter vändningen.

Jag är inte rädd för kejsarsnitt heller, men jag vill hellre föda vaginalt!

Det är säkert obehagligt, och jag kommer inte låta lika lugn när det är min tur. Men försök fokusera på att de vet vad de gör, och att bebisen kommer att komma ut på ett eller annat sätt :)

Uppdatera oss sen!
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-02-04 09:40:07 följande:

Har insett att jag har tre typer av sd.

1. De som inte känns alls utan där magen bara blir hård

2. De som känns som ett tryck över hela torson men inte gör ont

3. De som gör lite ont

Hur känns era sd?

Jag har typ 1 och typ 3 tror jag, och mest kvällstid (om jag inte provocerat kroppen genom att röra mig för mycket.).
  • Kpax

KarinIngrid, såg förresten att du har bf 23, hur kommer det sig att de gör vändningen så tidigt? Jag kommer vara 37+4 nästa kontroll, och får isf en tid för vändning efter det. Det blir ju rätt stor skillnad mellan oss då.

• Kpax
    KarinIngrid skrev 2015-02-04 10:03:41 följande:

ja, jag är bara i vecka 34 nu. Min BM sa att han är väldigt lång och därför har kilat fast sig så de vill försöka göra vändningen innan han växer till sig ytterligare. han har legat såhär i två veckor nu! Därför tror hon inte att han kommer vända sig på egen hand.

Han har väldigt långa ben, förmodligen efter sin far som är två meter!

Jaha, då förstår jag! Min bebis uppskattade de till -11%, och hon ligger inte på tvären (fast ibland undrar jag faktiskt, det kan kännas tomt både över och under...), så det är väl inte så bråttom då. Plus att risken är större att hon hinner vända sig fel igen.

Hur som helst, lycka till! :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-04 10:33:17 följande:

Såhär ser det ut utanför vårat fönster idag. Är så less på snön nu:(

Och så tittar jag igenom gamla bilder i mobilen och hittar den här från i somras! Längtar ihjäl mig efter att få ha långledigt med hela familjen, värme, sol, bad och framförallt mysiga vagnpromenader!

Ja, jag längtar också! Jag älskar att vara ute och gå, så promenader med barnvagn och hund är något jag verkligen ser fram emot!

Även här är det vitt. Fint iofs, men jag är redo för vår nu :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?