• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tack allihopa! Hon har ännu inget namn, vi velar mellan Alma, Selma, Vera o flera andra...

Ni ska få en fl-berättelse; vaknade kring 4 med värkar, blev snabbt någorlunda regelbundna (3-6 min mellan). Värkarna var på samma sätt som med sonen så förstod att det var på G direkt. Väckte sambon vid 5 och bad han ringa hans föräldrar, de var ute i stugan (på en ö) så de började packa ihop och åka hem. Hann sen ta ett bad, väntade på att sonen skulle vakna (han tyckte dock det passade bra med sovmorgon så fick väcka han). Lämnade av han hos farmor o farfar kl 8 och rullade då mot förlossningen. Fick lustgas direkt vi kom dit, fick ligga ca 30 min med ctg och vid en undersökning kl 9:15 var jag öppen 4-5 cm. Nästa undersökning gjordes 11:10 och var då öppen 8cm. 11:30 tog de hål på fosterhinnan. Vid 12 var jag tvungen försöka krysta ner bebisen, min livmoder tycks vara väldigt bakåtlutad så bm var tvungen dra livmoderöppningen framåt medan jag krystade för att få ner henne... Det var nog det värsta med förlossningen, hemska hemska värkar och barnmorskan som slet i mitt underliv och ville att jag skulle krysta medan kroppen sa kryp iväg... Där ett tag korsade jag till o med benen och sa att jag vägrar... Hon frågade hela tiden om jag ville krysta men det var det sista jag ville göra. Hon frågade om jag ville ha en morfinspruta och sa ja, så hon gick iväg o hämtade den. Under tiden hon är borta får jag en ordentlig värk och vill inte göra något annat än o krysta, o precis då kommer hon tillbaka. Vet inte hur länge jag krysta, 20-30 minuter kanske? Och sen var hon ute :) med sonen fick jag aldrig krystvärkar utan han drogs ut med klocka, medan jag var totalt borta. 3715g och 49cm (sonen vägde 3400g o var 49cm). 13:37 var hon ute, 18:30 fick vi plats på BB, 19:30 gjordes läkarundersökning och kl 20 åkte vi hem :) sonen har sovit hos farmor o farfar inatt, han kom hem på morgon och verkar inte minsta intresserad av lillasyster... Han blev mest ledsen när farmor for igen :)

• ebe91
    Kpax skrev 2016-06-30 07:25:15 följande:
    Åh vad roligt med en förlossningsberättelse!

Det där med att bm slet i undetlivet lät sådär... Men antar att det ändå var ett steg i rätt riktning med tanke på att första blev sugklocka. Och huvudsaken är såklart att ungen kommer ut!

Kändes det bra att åka hem så snabbt? Visst får man välja som omföderska?

Igår umgicks vi med ett par som har en treåring och en fyraåring (15mån mellan barnen). Jesus Christ säger jag bara.... Hoppas aktivitetsnivå beror på gener och socialt arv, inte på närheten i ålder.
    Nja, det var ju inte direkt skönt men fick inte ner henne i kanalen annars :)

Jo, vi valde att åka hem :) de frågade om vi (jag och bebis) ville stanna till morgonen efter men tyckte vi mådde så bra och vi ville hellre få vara tillsammans allihop (förutom Bosse då som var hos farmor o farfar) :) och jag var knappt öm nertill, känns som vanligt nu :)
  • ebe91

Bosse väger 10,3kg enl våran vanliga våg hemma. Han äter;

Frukost: 1/2-1 smörgås och mjölk, ibland även lite kokt ägg.

Lunch: 0,75dl mat (om jag gissar mängd - jättesvårt!)

Mellis: en frukt, liten yoghurt, klämmis eller liknande

Middag: samma som lunch

Kvällsfika: 0-220ml välling, oftast kring 150ml.

• ebe91

Nu har vi bestämt namn; Alma Lilian med tilltalsnamn Alma :) tycker det passar bra ihop med Bosse :)

• ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-07-03 06:52:46 följande:
    Vilken sötnos! Och fina namn!

Hur går det för dig nu med två? :)
    Jo, det är ju en omställning men sambon är hemma hela sommaren så vi hjälps åt mycket :) Bosse är ganska klängig, vill gärna vara i famnen och sitta nära. Samtidigt som han är rätt busig, så det är ju en ständig vakt på honom. Han har dessutom lärt sig klättra upp på köksbord, köksbänk osv. I veckan föll han från fönsterbrädan i sitt rum... Man hinner inte med riktigt! Alma är hur snäll som helst, börjat vara vaken lite mer nu men jämt nöjd :) hoppas det håller i sig!

Hur går det för dig? :)
  • ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-07-11 11:20:15 följande:
    Skönt att du har sambon hemma så länge :)

Här har jag en vecka kvar innan sambon får semester i 5 veckor, ska bli skönt att han kan hitta på saker med Olle på dagarna (typ gå på badet osv) så han får fullt fokus och leka av sig :) så himla trist att öppna förskolan här har sommarstängt, för hade gärna hängt där på dagarna :)

Men annars går det jättebra tycker jag, tycker nästan det är enklare med Olle och en liten bebis än Olle och vara gravid, DET vad tungt. Orkade inte lyfta, leka, springa runt osv, nu har jag mer ork!

Det enda som är jobbigt är att man helt förlorat sin "egentid", när Olle somnat för kvällen så vill jag passa på att ge Sigge närhet och låta han sova i famnen. Då blir det inte mycket tid för mig och sambon, eller tid att kunna långduscha (raka mig, inpacking, smörja in mig), träna, måla naglar och sånt man gör för sin egen skull. Men försöker tänka att den här tiden kommer snart försvinna och njuta av att han är så liten och go istället. Men nog saknar jag lite egentid!
    Det är väldigt skönt att han är hemma, då kan jag lätt ge båda barnen lite egentid! Men vilken skillnad det är att få första o andra barnet, med Bosse var vi i en bebisbubbla flera veckor, nu med Alma var vardagen igång direkt igen.

Tycker också det är grymt skönt att inte längre vara gravid, för det var verkligen tungt på slutet! Bara att torka golvet efter varje måltid var ju en marddröm!

Hittills har Alma sovit mestadels (3v idag) så vi har kunnat se film på kvällen osv, ha mycket egentid med sambon. Men nu börjar hon vara vaken mer, kräva lite mer stimulans osv så våra myskvällar kommer nog inkludera henne mer o mer, och vår egentid bli mindre. Men man får tänka att det bara är en kortare period. :)

Hur har Olle reagerat på Sigge? Själv upplever jag ingen som helst svartsjuka. Han är mest go och ska krama lillasyster (ibland lite väl hårt dock). Mycket nyfikenhet också! Och har vi besök och någon håller i Alma vill står han ofta nära, pekar och säger något vi inte förstår :)
  • ebe91
    snö 81 skrev 2016-07-18 07:46:50 följande:
    Nä, dom ska väl inte kunna prata, men jag har för mig att på 18-månaderskollen med dottern så skulle dom kunna 7-10 ord, Tage kan 1 :) Men kan är ju bara 16 månader ännu... Dom ska även kunna visa var magen är och det kan han klockrent i alla fall ;)
    Bosse säger: mamma, pappa, klocka, kisse, lampa, pippi, ne, mm (ja), boll, vovve... Sen massa olika läten så jag vet vad han menar (ex härmar en häst, säger brumbrum = bil). Men man märker tydligt att han förstår vad man säger när man ber han göra saker (typ hämta saker osv). Så till stor del är det ju verkligen en monolog man för ;)

Ja, peka ut kroppsdelar har han blivit väldigt duktig på! Så kul att se de utvecklas :)
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-08-02 20:27:08 följande:

Hur sover era nu?

Josefin vaknar ofta väldigt tidigt, mellan 4 och 6... 6 känns ju rimligt, men 4 är fruktansvärt!

Hon sover 1,5h vid 11-13 ungefär, och somnar för natten klockan 20.

På natten vaknar hon ofta till en gång vid 23 och en gång vid 2-3. Ofta räcker det med att lägga henne tillrätta och stryka lite på ryggen, men ibland krävs mer. Ibland vaknar hon fler gånger.

I natt vaknade hon tre gånger men var ganska lätt att söva om. Hon vaknade vid 5.30, och var galet trött redan klockan 9.30. Lyckades ändå hålla henne vaken till 10.30, och sen fick hon sova tills hon vaknade av sig själv 2h och 15min senare. Normalt vaknar hon själv efter 1,5h. Hon somnade lätt nu, och vi får väl se hur natten blir.

Tror ni det här beror på tänderna eller liknande, eller bör vi ändra hennes rutiner?

B börjar äntligen sova bättre!

Han somnar för natten kring 20-20:30, just nu kämpar vi med att få han att sova i eget rum hela natten. Oftast vaknar han någon gång per natt för att han inte hittar tutten. Vi har då valt att göra det enkelt för oss - stanna o sova i hans rum resten av natten. Men nu försöker vi avvakta ifall han hittar tutten och annars gå in o ge den o sen gå tillbaka till vårat sovrum. Går bättre o bättre faktiskt! Inatt har vi ännu inte behövt gå in till han! :)

Sen vaknar han kl 7. Vilar middag kring 12 o sover då 45-90 minuter, oftast knappt 1 timme. Och sen sova igen kring 20-20:30.
  • ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-08-03 07:38:19 följande:
    Olle sover bra, och Sigge med faktiskt trots att han är så liten.

Innan Sigge föddes så strulade Olle med sömnen med många uppvak och svår att söva om, så i slutet av min graviditet fick han sova i vår sång igen (efter flera månader av att sova själv utan problem), och sova bra! :) sen föddes Sigge och nu sover jag med båda i vår säng och sambon sover i Olles rum haha.. Så vi har inte delat säng sen Sigge föddes. Men varken jag, han eller barnen lider av det. Bättre att alla får sova bra så vi orkar på dagarna :)

Olle sover iaf -

6:00 morgon

11-13 sova (vaknar han mot förmodan senare på morgonen blir vilan lite senare)

19-20 somnar för kvällen

Här är en bild på hur det ser ut när jag ska försöka tränga mig ner på kvällen haha..
    Sambon var borta i helgen så jag bar över Bosse till mig och Alma. Efter 1,5 timma bar jag tillbaka han till sitt rum. Det går inte att sova med han! Han snurrar och sparkar och rullar och sista droppen var när han slängde upp benet på mig och satte sig sovandes på min höft.

Bosse sov hela natten i sitt rum utan att vi behövde gå dit en enda gång! Och Alma premiärsov i spjälsängen (hela natten med bara en amning kl 4!) så inatt har det varit en bra natt.
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-08-11 07:42:43 följande:

Kanske glömde skriva här? Natten till söndag föddes lillebror äntligen med en väldig fart! Vi var inskrivna på förlossningen 1 timme innan han föddes :) så nu är Folke storebror vilket känns helt absurt! Men så mysigt med två små grabbar nu!

Grattis, hoppas det gick bra även fast det gick snabbt! Berätta gärna mer sen när du orkar :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?