Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-06-21 00:58:23 följande:

Ni som ammar och pumpar (eller bara ammar): jag har alltid ställt klockan och gått upp och pumpat mitt i natten (om det inte är MIN natt, då ammar jag) för att inte mjölken ska sina. Men nu är det ju många som får sova fler än fyra h i sträck på natten - hur tänker ni kring att upprätthålla mjölkproduktionen? Jag skulle så gärna bara sova vidare varannan natt i gästrummet utan att behöva pumpa i vargtimmen.

Jag har någon enstaka gång fått sova mer än 4h och har då inte pumpat... Är så sällan att jag har svårt att tro att det skulle påverka produktionen. Hur ofta handlar det om för dig?
  • tovemaja
    Mildamilda skrev 2015-06-21 20:27:34 följande:

Jag har inte skrivit så mkt på sistone. Vi har haft sjukstuga här med storebror som fick lunginflammation och varit hemma från förskolan i två veckor. Lilleman har också varit hostig och förkyld. Jag själv har knappt varit ute, och knappt träffat folk heller... Tufft med långvariga sjukdomar! Nu är jag så glad att vi är friska igen! På tisdag ska vi på 3-månaders kontroll med vaccination, ska bli så kul att få veta hur lång Isak blivit!

Låter tufft, riktigt tufft! Hoppas ni får hålla er friska nu!
  • tovemaja

Fy va avundsjuk jag blir när jag läser om er alla som har barn som sover hela nätterna! Tycker ändå att vi har bra nätter, men MAX 4 timmar 1gg/natt blir det! Sedan sover han mellan 1-2 timmar i stöten resten av natten...

• tovemaja

Folke är galet klängig just nu och vill bara äta äta äta... Ryggen fortsatt paj. Gnäll på mig idag! Fått en fin promenad idag i alla fall!

Vill säga igen: ni som är liiite intresserade av ec eller babypottning dom det också kallas- testa! Funkar sjukt bra!

• tovemaja

Men ec funkar på kiss också! Och bajsar man sällan borde det vara ännu enklare att bli blöjfri tidigt! Folke bajsar 4-5 ggr/dag :) Men självklart är det så att ec inte passar alla!

• tovemaja
    Mimipig skrev 2015-06-23 12:47:14 följande:
    Jag har provat att hålla W över handfatet i greppet men det har bara kommit lite bajs en gång och kiss en gång. Han verkar inte fatta att det är toatajm spontant. Däremot trycker han på och bajsar extra på skötbordet, så han har fattat att det är en bajsstation. Hur länge ska man öva med greppet?
    Jag har gått över till att ha honom sittande på pottan på skötbordet eftersom han är rätt tung nu, håller bara groda när han inte får ut bajset på toa... Har honom mycket bar ute i trädgården och då går det bra att pinka kanske var 20:e minut. Håller honom tills han kissat eller tills han visat tecken på att tröttna... Allt från kanske 3 SEK till 3 min.
  • tovemaja
    Kpax skrev 2015-06-24 07:06:33 följande:
    Ja just det, är viktutmaningen slut nu? Jag kommer nog fortsätta skriva om mina vägningar. :)

Nu väger jag 61,3kg. Det är nog 1-2kg mer än vid inskrivningen, men då hade jag redan gått upp ett par kilo. Det låter ju som att jag är sjukt smal normalt, men jag är en lätt person. Tunnt byggd liksom, rak och pojkaktig. Ofta lättare än tjejer som ser betydligt mindre ut. Märkligt. För lite muskler antagligen.

Jag skulle tippa på att jag hade legat runt 66kg om jag haft skapligt med muskler OCH det här lösa, för jag har verkligen tappat alla former nu. Trist! Men bara att ta tag i det antar jag :)
    Ja, vi kör med tygblöjor, men inte när vi är borta en längre stund.. Då blir det engångs... Och du har rätt, bajsblöjor blir det extremt sällan med ec, någon gång i veckan kanske? Men blöta fisar ser jag en del av :)

Viktutmaningen tog slut i midsomras, jag ligger också på runt +1,5 sedan inskrivningen... Men har en helt annan figur! Sluttande mage och mer deg! Tvärtom mot dig har jag alltid varit tung utan att vara tjock och väger nu ca 75kg till mina 1,74.

Tänker skriva om vikt och "fusk" tills jag når mitt mål också... Men viktmålet kommer inte innebära att jag ser ut som innan! Hur dom helst smällde jag i mig en påse godis igår efter att ha hittat en klänning till båda bröllopen i sommar! Kände mig superfin i en långklänning från indiska med skärningen på precis rätt ställe! Såg varken nyförlöst eller tjock ut :) yey!
  • tovemaja
    snö 81 skrev 2015-06-24 09:06:05 följande:
    Jag har också bara en svag liten hormonrand och lite deg som avslöjar att jag varit gravid. Efter förra graviditeten syntes det inte alls att jag varit gravid och jag hoppas degen försvinner så att det blir som sist. Men gör det inte det så är det helt ok ändå! Jag har tyvärr desto mer bristningar på brösten. Eftersom jag inte ammar har jag nu två hängiga skinnpåsar helt utan spänst pga alla bristningar från två graviditeter. När jag beklagade mig för mannen så sa han med glimten i ögat att dom är lite längre än innan. Jag kontrade med att hans jämförbara kroppsdel minsann inte är det ;)
    Toppen kontring :) hehe!! Mina boobs har också lite bristningar men jag hoppas de bleknar med tiden... Om inte så är det i alla fall lättare att följa dem där jämfört med magen! Får vara tacksam för det!
  • tovemaja
    Trollunge85 skrev 2015-06-24 08:49:15 följande:
    Jag testar lite då och då men de sista gångerna har det inte kommit nåt och han är tyngre så jag avvaktar till han kan sitta på pottan. Då blir det nog lite mer aktivt. Sätter du honom på pottan varje gång han ätit eller bara lite då och då?
    Mellan varje blöjbyte blir det och morgon och kväll... Är jag hemma brukar han få vara bar någon halvtimme - timme mellan blöjbytet och så snart han är bar låter jag honom få möjlighet att kissa var 20:e minut ungefär. Coolt hur väl det funkar! Hade honom helt blöjfri en dag och det blev två olyckor (båda på malen, hehe) på 12 timmar. Har honom oftare på pottan nu när han är tyngre, har en med ryggstöd och stödjer honom från sidan.
  • tovemaja
    septemberbarn08 skrev 2015-06-24 11:18:27 följande:

Phew, nu var vaccinationen bortgjord! Det var bara en sköterska där idag så tyvärr blev det två stick istället för bägge samtidigt:( har nog aldrig haft så dåligt samvete tror jag, helt fruktansvärt! Hon som var så glad imorse och nu skrek hon mer än någonsin! Har köpt alvedon men hoppas på att det går bra ikväll när jag nu är själv med tre barn och är så trött redan!

Vikten landade på 5820g och längden 60cm. Går uppåt:) får tyvärr pikar väldigt ofta om att hon ser sååå stor ut och att jag ammar för ofta.. försöker att inte bry mig eftersom jag vet att man egentligen inte KAN amma för ofta och hon ligger ju på mittenkurvan..

Skönt att du fått det gjort! Vi har också bara en sköterska tyvärr! Så jag fasar redan för nästa sprutor...

Får inland pikar att han ammar ofta men det går ju i perioder! Nu en vecka har han velat äta hela tiden, varje timma. Men innan denna kläng-fas var det varannan kanske... Viktigaste är ju att vi följer våra barns behov, inte omgivningens tyckande!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?