Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2014-08-30 17:10:00 följande:

Åh vad kul! Ska ni ta reda på kön? Eller har ni redan gjort det?

Denna bilden är från KUB så för tidigt att ta reda på kön. Men vi kommer försöka ta reda på det vip RUL i v19. Jag är ganska duktig på ul och har sett på mina tidigare innan bm berättat. Nu tror jag det är en pojk om jag ska jämföra symtomen från tidigare graviditeter. Men säker är jag ju inte förrän jag får ta mig en titt. Läkaren som gjorde KUB så förvisso, här har vi henne. Men det går inte urskilja könet i v 12+0 så det var nog bara nåt hon sa.

Ni då? Ska ni ta reda på könet?
  • Lejonhierta

Jag har fått vätska i benen, varje kväll är de svullna och gör ont. Så var på apoteket och köpte stödstrumpor igår. Vilket mecka att få på dom men sköna och mina ben var inte svullna på kvällen. Nöjd, trots att jag känner mig som en pensionär haha

• Lejonhierta
    JhjärtaK skrev 2014-08-31 08:21:09 följande:
    Jag körde stenhårt på stödstrumpor med dottern och fick inga åderbråck på benen och det är ju så skönt att ha på sig dem när de väl är på men oj vilket meck att få på dem när man är höggravid fick be maken att göra det några gånger mot slutet
    Tycker magen är i vägen redan 'muttrar'.

Jag har åderbråck sedan tidigare men det sitter på insida av låren, svårt att kommat med stödstrumpor. Men det är otroligt skönt ändå när de är på.
  • Lejonhierta
    irissiri skrev 2014-09-17 09:31:47 följande:

Tittar på era fina magbilder. jag är i v 13 men har ingen mage alls... kan det vara så?

ja, det kan det. När jag väntade första barnet så syntes det knappt i v 25. I söndags sa läkaren som undersökte mig pga blödnigar att min livmoder når upp till naveln och hade vi inte med säkerhet vetat att jag är gravid i v.15 så skulle han sagt 20-21. Jag har en jättestor mage denna gången. Så det kan skifta. Första gången klarade jag hela grav utan mammakläder, denna gången blev det mammakläder i v 7- 8.
  • Lejonhierta

Jag är i v 16 och ligger 1 kg+ och kan då ändå säga att jag ligger på gränsen till underviktig normalt sett. Är noga med att få i mig kall, järn och vitaminer, resten ger sig, bäbis tar vad den behöver. Fått friska barn tidigare trots klen viktuppgång.

• Lejonhierta
    Skumbollen skrev 2014-09-23 09:29:46 följande:

Vecka 16 plingade det i appen idag för mig... Nu måste det väl vara dags för RUL för er som skall ha i början av mars väl? När har ni? Vi har den 17 oktober, känns lååååångt tills dess :)

Är i slutet av v16 och vi har inte RUL förrän 16/10 alltså först i v20. Jättesegt. Ffa som jag har blödningar och inte mår hyvens bra.
  • Lejonhierta
    KarinIngrid skrev 2014-09-23 10:16:55 följande:
    Men om du har blödningar, kan du inte få komma in o göra ett UL för att säkerställa att allt är som det ska?
    Jo förhoppningsvis.... Är ju dessutom sjukskriven nu som går ut den 30/9 så då blir det förhoppningsvis ett nytt besök. För nu är jag ordinerad vila, inga lyft, inget som anstränger och inget sex. Relativt tråkigt liv.. Så fort jag gör något exvis. dammsuger i lugnt tempo, eller rör mig för mycket så blöder jag. Ibland bara en minskvätt så det blir nån cm-stor fläck på bindan och ibland så är det bara att gå och byta direkt..
  • Lejonhierta
    Kpax skrev 2014-09-22 17:15:46 följande:
    Det var nog en annan tjej som visste att hennes livmoder går upp till naveln, jag minns inte vem det var, men hon har haft UL och läkaren hade sagt det till henne.

Om man börjar trycka och känna precis vid blygdbenet och sakta rör sig uppåt mot naveln ska man visst kunna känna en kant där livmodern slutar. Jag är i v 17, och jag tror det stod i min app att livmodern skulle nå halvvägs mellan blygdben och navel.

Men jag vet inte, jag tycker det är svårt att känna, och jag blir nästan lite illamående av att trycka.
    Kan varit jag, förra söndagen på gynakuten konstaterade läkaren att min livmoder är i höjd med naveln och således är den 5-6 veckor större än vad min graviditet är gången. Har ju gjort ivf dessutom, så vi vet ju exakt hur långt gången jag är. Storleken kan bero på tvillingarna trots att den ena är död..
  • Lejonhierta
    Chuckiiii skrev 2014-09-24 13:07:33 följande:

Jag åkte in till gynakkuten häromnatten, efter flera timmars blödning! Usch vilken panik jag hade!

Som tur var fick jag se ett slående hjärta och en liten som rörde sig därinne!

Men. Jag kan inte släppa händelsen! Jag vågar nästan inte gå på toa i rädsla för blod på pappret. Jag går i mf-tankar nästan hela tiden. Usch!

Läkarn sa att den såg frisk ut men också att 'hon inte kunde lova nåt' hur tolkat man det liksom?

Usch ja, vet vad du går igenom. Har ju haft blödningar av och till som sen lugnade sig en månad för att sedan komma en rejäl blödning för 12 dagar sedan. Är sjukskriven och ordinerad största möjliga stillhet under två veckor.

Men som din läkare säger: bäbisen ser frisk ut men att hon inte kan lova något. Det är helt klokt av din läkare att svara. Allt ser bra ut med bäbisen och det dom kan se på ultraljudet, vad som händer efter det ser de ju inte. För att lokalisera blödningar etc så är ultraljud ett ganska trubbigt verktyg och det finns inte mer att tillgå. Därför har de i mitt fall tagit till försiktighetsåtgärden med sjukskrivning och vila, eftersom de inte vet vad som blöder men högst troligt antingen den lågt sittande moderkakan (inte ovanligt med blödningar då) eller att kroppen vill göra sig av med den döda tvillingen. Men det ser dom inte, de kan bara följa och gissa.

Det som kan kännas hårt är när jag var in för fem-sex veckor sedan efter rejäla blödningar och läkaren sa att ja allt ser ju bra ut med den som lever och de kunde inte se någon aktiv blödning där och då. Tio minuter senare så kom en ny störtblödning, rätt igenom skydd, kläder och det forsade ner i skorna -då hade jag fortfarande inte hunnit lämna sjukhuset... Så allt är relativt. Försök vara här och nu och ta det lugnt. Det är inte så ovanligt med blödningar under graviditeter som folk tror. Konstigt nog så pratas det inte så mycket om det.

Jag hade blödningar även i min förra graviditet om än som två mensliknande perioder då jag skulle haft mens egentligen. De tre tidigare graviditeterna hade jag ingen blödning alls, trots att vi förväntade oss det då vi väntade tvåan eftersom även det var en tvillinggraviditet, men där den som dog gjorde det betydligt tidigare i graviditeten än denna gången. (kroppen klarade resorbera till fullo).

Vet inte heller vilken färg det är på din blödning, men skulle du de närmaste dagarna få bruna/mörka blödningar så är det högst troligt inte en ny blödning utan rester från den du först hade, vilket kan vara skönt att veta. 
  • Lejonhierta
    Chuckiiii skrev 2014-09-24 22:16:31 följande:
    Gud vad skönt att läsa ditt inlägg! Det lugnar mig verkligen! Eftersom jag inte haft minsta tillstymmelse till blödning förrns nu i v.14 så blir man ju inte lite panikslagen:/ Det är ju så himla läskigt och man tror att allt går åt helvete:(

Ska boka ett återbesök nästa vecka så man ser att det fortfarande ser ok ut därinne!

Tack för det sista tillägget också, det lugnar också!! ;)
    Vad bra att du känner dig lugnad. Jag fick en ny blödning igår kväll och lite idag men har inte sökt läkare då den är ganska mörk i färgen -närmare brun än röd och jag kände nyss ett buff i magen ( går in i v 17 idag). Sedan har jag småskvättar av och till som blir typ en enkronas storlek i trosskyddet.

Jobbigast just nu är att så fort jag gör någon aktivitet -så straffar det sig och det kan räcka att åka till affären eller som i morse då vi försov oss, skjutsa barnen till skolan och vips så kände jag hur det kom mer. Och jag orkar inte ha en stor binda ( long night) hela tiden, utan använder vanlig normal alt lite större trosskydd, så just det är nästan det största stressmomentet -att jag blöder igenom när jag inte är hemma. - vilket ju hänt.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?