Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-01-22 09:27:53 följande:
    Oj, då måste jag gå in och kika hur våra namn ligger till :)
    Vårt flicknamn, Irma, fanns inte med alls på topp 100. Pojknamnet, Tage, hade plats 79. Känns helt ok! :)
  • snö 81
    laila88 skrev 2015-01-22 10:03:06 följande:
    Tage var ett mysigt namn :) Känner en som heter det och tror han är kring 80års snåret. På senaste året har jag hört ganska många bebisar fått såna namn som Folke, Helge och såna där namn som jag bara vet dom i min morfars generation hette, det är som fint tycker jag :)

Namnen går väl som klädmodet runt och runt :) Men känns ändå som nytt då det kommer igen efter att ha varit borta ett tag.

Vi har inga pojknamn. Bara flicknamn, plus att jag förlitat mig på ultraljudet och handlat mycket rosa bebisgrejor :) Så kommer en pojke så får vi både svårare med namn och måste byta ut bebisgarderoben en hel del.

Ett av namnen jag vill ha som förnamn är Tyra efter min mormor :)
    Jag gillar dom där gamla namnen som Tage, Folke, Torsten, Ture, Elis osv.

Alla namn vi har på listan är gamla namn. Just Tage och Irma finns dessutom i släkten. Tage heter min mans farfar och min mormors bror. Irma hette min mans pappas farmor.

Sen kommer vi ta andranamnen från våra föräldrar.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-01-22 17:43:34 följande:
    Var ser du det? När jag kollar nya listan ser Valter ut att ligga på plats 33. Vi har också valt det namnet och det är tyvärr kört att byta, om det så skulle hamna på första plats...
    Jag såg också Valter på plats 33 på listan jag hittade. Jag var inne på SCB's sida.
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2015-01-22 18:46:29 följande:

Efter att ha velat och velat så har vi idag äntligen köpt vagn(ar)! Känns som en stor sten fallit från bröstet! Det blev ju lite lättare att sätta fart eftersom jag sålde sonens vagn i måndags... Smart tänkt att inte ha en vagn till en unge som inte går än när man är höggravid haha!

Vi slog iallafall till efter en del prutande på en mountainbuggy duet 2.5 och en kronan sulky s :) phpckZOm007068.jpg

Vad fint med gråa suffletter!! Vi har ju köpt en Mountain Buggy som enkelvagn, men vår är helsvart. Hade varit kul med nåt som brutit av lite, men men
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-01-22 18:47:00 följande:
    Där ligger jag också, stadigt på strecket över mittenkurvan, men jag tänker inte så mkt på det. Jag är lång och magen känns normalstor på min kropp och dessutom så känns det lite godtyckligt hur bm mäter. Huvudsaken är väl att magen växer i lagom takt, vad som är vatten, fett eller bäbis är ju lite ovisst... Det enda jag kan oroa mig för är att jag ätit rätt mkt godis under graviditeten och har blivit lite skrämd av sk sockerbäbisar. Men sen läste jag någonstans att det är lugnt så länge man inte har för höga sockervärden.
    Jag är nojjig över allt godis under julen, och alla andra veckor :)

Men jag har ju gjort två glukosbelastningar och haft helt normala värden så jag hoppas det inte blir en jättebebis då. Har nog för mig att jag åt en hel del godis förra gången också och då vägde dottern som sagt 3300 lite drygt och det var på +8 dagar...
  • snö 81
    pink76 skrev 2015-01-22 19:59:39 följande:

Vad är "ett bra värde" på glukosbelastningen?

Barnmorskan sa att det såg bra ut, men hon nämnde inga värden. Vill ju gärna var jag ligger på skalan.

I mitt landsting får man ha upp till 7,7 efter sockerlösningen och 2 timmars vila - jag hade 6,9.

En kompis till mig, som har samma vårdcentral som mig, hade 9,9 och barnmorskan sa att det var helt ok! Hennes bebis vägde bara några gram över 3 kg så det var ju uppenbart inga problem där.
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2015-01-22 18:55:02 följande:
    Du får hotta upp din med en snygg skötväska och någon fin sittdyna :)
    Ja! Vi har köpt en snygg skötväska i skinn som är grön och sittdyna ingick när vi köpte vagnen på blocket, men den kommer jag nog byta ut till en annan färg sen.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-01-22 21:38:24 följande:

Ritgens handgrepp och perinealskydd. Har just googlat massor om dessa två åtgärder barnmorskan kan göra för att man inte ska spricka. Jag fick precis höra om "det finska handgreppet" av en kompis. Har ni hört talas om detta förut?

Ja, i mitt landsting använder dom det finska greppet. Min kompis är barnmorska på förlossningen och hon berättade för ett gäng år sen att dom hade delegation med finska barnmorskor som kom och lärde dom. Finland är tydligen bäst på att förhindra bristningar.
  • snö 81
    Nixe skrev 2015-01-22 23:17:17 följande:
    Ja, önskar jag vore längre (är 167) så hade det kanske känts lite bättre. Har inte ätit så mkt godis men det har blivit ganska mycket juice, läsk och smörgåsar istället för middag på jobbet :-/ men jag har haft bra sockervärden vid varje kontroll så det är ju iaf bra. Blev för övrigt nekad graviditetspenning idag...till större delen för att min chef tydligen struntar i att ringa upp dom när de försökt få tag i henne flera ggr. Ngt hon enligt deras brev lovat göra men alltså inte gjort. Tack för den liksom. Eftersom jag kommer jobba till precis samma datum oavsett om ansökan godkänts eller ej hade det med andra ord inte påverkat jobbet och avdelningen ngt alls utan bara min egen ekonomi och mina föräldradagar. Men det var visst lite mkt begärt att min chef skulle göra sitt jobb... *bitterbitterbitter*. Och inte hinner jag överklaga heller så jag kommer redan behöva ta mina semesterdagar och det lär knappast regleras i efterhand sen.
    Att det finns så många dåliga chefer, det är ju makalöst!!
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-01-23 09:01:21 följande:
    Jag tänkte sy ett eget babynest men när jag insåg att jag bara skulle tjäna typ 120kr på det så skippade jag det. Innan jag beställt det tyget jag ville ha och allt annat material som behövs blev det ganska dyrt och med tanke på mitt (just nu obefintliga) tålamod var det inte värt det;)

Kan tipsa dig om milooo.se

Superfina babynest och till väldigt bra priser. Jag beställde ett ljusgrått med vita stjärnor och hade det efter bara någon dag. Dessutom hade hon extra "dynor" man kunde köpa till och lägga i, lättare att bara tvätta den dynan än hela babynestet om det blir nån olycka;)
    Jag tänkte också sy ett eget babynest, men jag kände inte att jag hade orken och skulle inte spara värst mycket. Blev att jag beställde ett från Vimse design - jättefina tyger att välja mellan. Dessvärre lång leveranstid, men än är det ju 8 veckor kvar så det hinner komma!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?