Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-03-12 12:30:11 följande:
    haha ja det borde man tycka. Vi fick vänta ganska länge för läkaren och när hon kom och skulle göra gynundersökningen hann jag bara klä av mig och lägga mig så kom mer vatten. Så de behövde aldrig titta utan kunde konstatera att det var väldigt blöt så det måste vara fostervattnet. :P

Nu är jag hemskickad med en ny tid imorgon. Då kollar de allt igen och är det okej men inga värkar kommer jag få en ny tid på lördag och då får jag hjälp med att komma igång med värkarna. Det lätt ju uppmuntrande. :/ Under tiden kommer jag läcka fostervatten och ska hålla koll på färgen samt kontrollera att min temp håller sig normal. 

Saken blir ju inte bättre av att foglossningen är extremt mycket värre. I rörelse gör det så fruktansvärt ont. Har bäddat ner mig i soffan nu (med plastat lakan eftersom jag inte litar på bindan ) och inväntar värkarna. Maken är i trädgården men har mobilen med sig för att kunna serva mig när det behövs. Han har även tagit semester i morgon och under helgen (hans jobbhelg) så slipper han ta av de 10 dagarna ifall barnet dröjer till lördag.
    Hoppas det drar igång på riktigt snart så ni slipper gå och vänta men nu vet ni att det kommer sättas igång oavsett på lördag. Lycka till!
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-03-12 13:39:03 följande:
    Jag går en gång i veckan nu på slutet, trodde det var lika för alla? Besöket i tisdags kändes dock lite onödigt, tog kanske 10minuter. Sf-mått, vikt, urinprov, blodtryck och lyssna på hjärtljuden och sen var det klart.
    Hade nästan önskat det med tanke på att då hade det inte varit så länge sen man hörde hjärtljud och sen kan de snabbare uppfatta om något håller på att gå fel. Istället förlitar de sig på att man ska kunna göra bedömningen själv om man borde kontakta förlossningen eller inte om det händer något ovanligt. Men eftersom jag inte vill ringa till förlossningen i tid och otid så får det vara något extraordinärt för att jag ska höra av mig och då finns ju chansen att man hör av sig för sent.

Nåja min graviditet har ju hållit sig i normalspannet förutom att blodtrycket är på höga delen av skalan så bm är inte så orolig. Och så länge den rör på sig dagligen borde allt vara lugnt.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-03-12 13:52:11 följande:
    Jag trodde det skulle vara tätare nu, men icke. Nu var jag iväg den 10 och har bf 21 och nästa bm 24. Så vi hoppas att jag slipper nästa besök. Nu bara väntar och väntar jag på att den ska titta ut. Idag har jag klättrat över diskhon för att putsa fönster så jag hoppas det drar igång det hela. Putsa fönster och byta gardiner ska vara en klassisk förlossningsstart.
    Jag tänkte jag tog fönsterna nästa vecka. Fram tills dess förlossningen starta av sig själv men nästa vecka tror jag att jag kommer göra desto mer för att försöka starta förlossningen.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-03-12 14:12:45 följande:
    Jag är också sån, ringer inte till förlossningen om jag inte absolut känner att jag måste. Och då är jag ändå ett nervvrak kring just det där med om bebis mår bra i magen (lever) eller inte. Men jag vet att skulle jag ringa så fort jag blir orolig skulle vi bo där. Så det är ju rätt skönt att lyssna på hjärtljuden hos barnmorskan ofta. Jag vet inte hur ofta jag skulle gå dit om jag inte hade mitt blodtryck, men nog har jag fattat det som att man ska gå 1 gång/vecka i slutet?!
    Usch det där med att tänka om barnet lever eller inte försöker jag att inte tänka på alls. Vet att jag lätt skulle kunna stirra upp mig för det och därför hade jag aktivt jobbat med att inte tänka på det. Men det var därför jag kände mig stirrig igår morse när jag inte kom på om jag känt bebisen eller inte.

Där jag går verkar varannan vecka gälla oavsett hur nära det är men jag hoppas det är lite mer om jag går över. Men än så länge har vi bara ett besök inbokat på tisdag (BF -6) och ett i slutet på veckan efter det (BF+4). Jag hoppas såklart att jag inte ska behöva komma på det sista inbokade eller att fler ska behövas bokas in. Men om jag går över så vill jag gärna ha lite fler besök än bara vänta  10 dagar till på att eventuellt sättas igång. Någon extra koll behövs väl för att kolla fostervattensmängd och liknande? (Kan vara därför jag inte tänkt så mycket på det här med barnet lever eller inte än. För så länge jag är innan BF känns det inte som så stor sannolikhet att drabbas av lite fostervatten och annat som kan drabba barnet negativt. Kommer vara ett vrak och oroa mig mer när BF passeras istället)
  • Trollunge85
    laila88 skrev 2015-03-12 14:39:15 följande:
    Jaa jag har en balkong ja tänkte ställa ut torkställningen på :)
    Hoppas det gör susen! Tror absolut att graviditeten gör luktsinnet bättre/starkare, säkert något instinktivt som naturen gjort för att man ska kunna skydda sig från faror förr.
    Jag har fått cravings för vissa skumma lukter under graviditeten, men just den där parfymlukten är hemsk och gör mig tokig ;S
    Må nu vädringen funka! skulle vara det bästa! Ska vädra madrassen och lammskinnet också!

Hur länge ska man vädra allt tro?
    Ingen aning. Helst till lukten går ut Lammskinnet mår bra av att vädras en halvtimme varje dag även när det används (enligt skötselråden vi fick med skinnet) så jag skulle tro att en halvtimme kan räcka för det (ska inte vara utsatt för direkt solljus så lång tid heller för det kan minska hållbarheten) men kläderna får nog vädras ett tag till. Men du kan ju börja med en timme eller vad du har tid för och sen se (lukta) hur det blev och experimentera dig fram
  • Trollunge85
    Tussludd skrev 2015-03-12 16:05:42 följande:
    Ja!! Hoppas det! :) är glad bara att något händer. Minsta förändring analyseras i bitar. Det skulle inte vara så dumt att ha något vettigt att distrahera sig med... ;) imorgon är fredag den 13e. Ska man hoppas att det dröjer lite längre ändå? Är inte skrockfull egentligen, men ändå, kul att fylla år då. Eller föda heller för den delen...
    Jag tänkte att det skulle sätta igång imorgon eftersom mannen skulle på jobbmöte 3 timmar bort och det skulle ju vara otur om det sätter igång just den dagen Men nu är visst inte mötet då utan på måndag istället så jag vet inte hur jag skulle få kroppen att tycka att det är otur att föda och därför föda Jag tycker det är lite charmigt med fredagen den 13:e, kanske för att jag gillar skrockdagar utan att tro på dem och föder gärna imorgon. Om inget annat så för att kunna säga att nej det är ingen otursdag för då kom vår kära skatt
  • Trollunge85

Så olika det kan vara. En kollega trodde jag hade åtminstone två månader kvar innan det var dags (måste se ovanligt pigg ut och väljer att ta det som en komplimang) och min systerdotter ringde och frågade om bebisen kommit än (hon är snart 6 så jag förlåter henne) Annars har det idag blivit många frågor om det är på gång (samtidigt som jag får höra att magen är hög, vilket jag alltid får höra när jag har just den här klänningen på mig pga skärningen). Vet inte riktigt vad det är med den här dagen för så här mycket kommentarer om kommande förlossning brukar det inte vara.

När det gäller frågan är det på gång har jag börjat svara att ja det kan ske när som helst från och med idag och fyra veckor framåt. Inte vad folk vill veta Men samtidigt hur ska jag veta. Haft mer ont idag även under dagtid men vet inte om jag kan koppla ihop det med sammandragningar. Känns inte så. Eller så är det för att jag börjat tro att de kommer bli tvungna att sätta igång mig och att alla tecken är bara inbillning.

• Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-03-12 19:06:03 följande:
    Jag har också fått mycket frågor senaste veckan. Har undvikit att säga det exakta datumet för när det är beräknat och svarar bara att jo, snart är det nära. Orkar inte med att folk ska ringa och tjata varje dag nu på slutet, det räcker att man själv går och väntar liksom. Och så folk som kommer fram och frågar "hur äääär det med maaagen?". Varför inte fråga "hur är det?".. eller existerar bara magen nu helt plötsligt?

Här kom en bit av slemproppen för en stund sen förresten. Minns inte hur stor den var när jag fick första barnet men kan inte tänka mig att det här var hela. Började i ungefär samma sekund som jag upptäckte den att må halvilla. Om det sen beror på att något är på gång (mest troligt inte) eller om det var en svag ångest som kröp sig på.. det låter jag vara osagt:P Jag har ju varit nästan sjukligt peppad och positiv inför den här förlossningen men just idag har jag känt mig vettskrämd och totalt oredo!
    Ja men kommer man någonsin existera igen som en vanlig person? Tänker mig att sen är allt relaterat till mammarollen och barnet. Kanske bara ska inse att från och med att jag blev gravid så suddades jag ut bit för bit till att nu bara bestå av en mage och sen som ett bihang till en bebis

Kul att slemproppen börjat lossna. Då kanske något kan börja hända så du slipper vänta till jul Hoppas fredagen den 13:e kan vara din lyckodag!
  • Trollunge85
    JhjärtaK skrev 2015-03-12 20:07:58 följande:

Vecka 37+1 idag och var på mitt sista besök hos bm.

Allt såg fint ut. Vågen står på 92 kg vilket ändå "bara" är ett kilo mer än vad jag vägde när dottern kom (dock kom ju hon i vecka 40, hehe smile5.gif )

Tv1 hade 140 i puls och Tv2 hade 130.

Blodtrycket var 140/60 så lite högre övertryck men det beror ju på yttre faktorer så inget att oroa sig över.

Blodsocker på 3,7

Hb på 144 (whoho! Nu känns det helt ok att förlora lite blod under förlossningen)

Sf-mått på 43 cm smile2.gif

På måndag har vi inskrivning inför snittet, spännande! smile1.gif

Vad spännande och roligt att de stannat kvar i magen så länge. Det tillhör inte vanligheterna om jag förstått det rätt med tvillinggraviditeter.
  • Trollunge85

Jag har sovit jättedåligt i natt. Hade en del smärtsamma sammandragningar men inte värre än att de kunde ignoreras, trodde jag... Drömde om värkar och att vattnet gick och att jag var på förlossningen med inte bra personal. Vaknade mycket och kände också värkar men kunde till sist inte veta om de var på riktigt eller det bara var en dröm och hur de hängde ihop med varandra. Och sen ska vi inte tala om förvirringen om huruvida vattnet hade gått i natt och jag borde ringa till förlossningen eller om det bara var en dröm (dröm för jag tror inte vattnet skulle komma med ett toalettbesök och sen helt torrt)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?