• SMA87

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

pink76 skrev 2015-07-31 13:27:24 följande:

Vi grälar här hemma varje månad om räkningar och ekonomi. 

Jag är ju hemma med föräldrapenning. Jag tar ut fullt vilket resulterar i ca 12000 kr per månad.

Min man, jobbar heltid och får ut ca 20 000 kr.

Nu tycker jag att, är man gifta, så delar man på räkningar och mat. Egentligen så tycker jag att han ska stå för mer eftersom han jobbar o tjänar mer o jag är hemma med bebisen o tjänar mindre, men ändå. 

Men varje månad när räkningarna ska betalas så slår han bakut o fattar inte varför vi har så mycket räkningar. Han vill betala några tusenlappar o behålla resten i egen ficka. 

De pengar som jag får ut, de lägger jag allt på familjen. Är mitt "jobb" mindre värt än hans jobb. Är det inte meningen att man ska leva som familj o ta hand om varandra? 

Vad tycker ni? Hur gör ni?

Oj! Här går alla pengar in på ett gemensamt konto och alla räkningar ut därifrån. Vi har varsitt mastercard som också är kopplat till det kontot. Jag har även ett visa kort med ett par tusenlappar på som jag använder om jag köper något på nätet. Normalt sett tjänar vi ungefär samma och har haft gemensam ekonomi i drygt tre år sedan vi köpte bostad ihop. Då var vi bara sambos och gifta idag... Kan säga att det var det bästa vi gjort när vi skaffade helt gemensam ekonomi. Nu blir det aldrig något prat vem som ska betala osv.

Nu tjänar jag ju sämre. Har iofs maxtaket på föräldrapenningen och tar ut ca 12 dagar i månaden. Får då ut runt 8 tusen efter skatt tror jag... Sedan får jag 10% av lönen från jobbet...
  • SMA87

Är det någon vars bebis reagerar på mjölkprotein? Har jag ätit lite glass eller druckit ett glas mjölk har vi minst 10 bajsblöjor dagen efter så har börjat misstänka att lillan är allergisk... Hon har även ofta röda flammiga utslag på kroppen.

Har nu undvikit "kalla" mjölkprodukter (äter vanlig mat men kanske hoppar såser etc) under några veckor och då har vi kanske 4 blöjor istället per dag. Spiken i kistan var i veckan då jag provade ett halvt glas laktosfri mjölk och dagen efter 10 blöjor igen...

Det verkar ju fungera med amning om jag undviker lite grann och tänker efter vad jag äter. Men nu har vi bokat en utlandsresa till Medelhavet i september och känner väl att vi måste ha med någon form av ersättning om det skulle krisa sig. BVC tyckte vi skulle prova NAN och se vad som händer... Känns lite läskigt att ge henne något som hon troligtvis inte tål och vänta på en reaktion... Hur mycket ska man då ge? En tesked eller en flaska? Har iaf köpt NAN HA som ska vara lite bättre vad jag förstod. Eller ska man prova den vanliga NAN?

Ursäkta lite rörigt inlägg, blev lite trött på BVC denna veckan när vi var där...

• SMA87

Var länge sedan jag var inne och läste. Fick läsa ikapp lite ikväll. Så kul att läsa om alla barns utvecklig! Vi har varit på 6-månaders kontroll och min tös var 65cm lång och vägde 6,1kg. En liten tand/flis har jag känt och det har varit ledsamt några dagar. Hon sitter inte ännu och rör sig egentligen inte nämnvärt mer än sprattlar och rullar lite. Så ganska stationär fortfarande.

Vi ammar förutom en portion gröt (en halv morgon och en halv kväll) per dag. Tycker det är lite svårt med mat och hon verkar ha lite känslig mage... Inget jättegehör från BVC heller tyvärr.

Hur mycket mat äter era småttingar nu? Får mycket pikar nu från nära släktingar om att hon behöver äta mat...

Hade tagit mod till mig och skulle sätta in en hormonspiral i fredags... Men tydligen var min livmoder för lite så efter typ 4-5 mindre sköna mätningar och 1000kr fattigare fick jag reda på att den inte kunde sättas in. Kom tillbaka när du slutat amma eller minipiller fick jag som förslag. Nu känner jag mig så kluven till vad jag ska göra... I en drömvärld ska vi börja försöka om ca 1-1,5år igen...

• SMA87
    Kpax skrev 2015-09-30 22:09:36 följande:

Men var du tvungen att betala ändå? Hon hade väl kunnat mäta innan hon bröt förpackningen? Jag har kopparspiral, och det är ju gratis, så jag hade ju inte behövt betala om den inte passade heller, men tror nog hon mätte först...

Josefin äter två-tre mål mat, men ibland stämmer det inte så bra med tider och aptit, så då kanske det blir noll. Jag har proppat i henne plommonpuré så hon inte ska bli förstoppad, funkar bra :D

Man fick den utskriven på recept och skulle hämtas innan... Ligger i obruten förpackning och testade ringa Apoteket och fråga men tydligen tog de inte tillbaka eftersom det var på recept. Segt. Om det blir aktuellt någon mer gång så ska jag be om en tid för mätning först! Blev mest paff eftersom hon talade så gott om spiral och att det var bra att sätta in medan man forfarande ammade. Hade liksom inte ens tänkt tanken att den inte skulle gå att sätta in.
  • SMA87

Vi har börjat "åka" och storhandla sedan lillan kom. Vi handlar numera ca 4ggr i månaden på Coop extra 5 mil bort och stödhandlar på lokala Konsum någon gång i veckan. En vanlig månad ca 4000kr och då äter vi eko för det mesta. Har minskat kostnaderna med ca 500-1000kr sedan vi började storhandla. Bästa besparningen gjorde vi när vi flyttade från 1 min promenad till Konsum och numera ca 10 min.

Vi handlar inte blöjor mer än om jag har fått rabattkuponger. Brukar få en Norgeleverans varannan månad av min pappa eller farbror/faster och brukar ligga på 200kr för 8 små paket libero.

Vi är två vuxna och lillan i hushållet och utemat blir kanske ca 500-1000kr i månaden beroende på årstid.

• SMA87

Min tjej vägde 6,8kg och var 67cm lång på 7 månaders kollen för någon vecka sedan. Vi var först ut i vår mammagrupp att få barn och nu har alla passerat henne i storlek förutom en som är två månader yngre... Jag tyckte det var jobbigt förut men försöker inte jämföra längre. Hon är perfekt som hon är och följer sin kurva slaviskt !

Annars försöker jag sluta nattamma men tycker det är svårt då jag tror att hon är hungrig... Om jag ger vatten slukar hon 100ml i ett svep och tror i alla fall jag att hon är hungrig... Annars kör vi en portion gröt på morgonen, BLW eller halv barnmatsburk till lunch och ca 250-300ml hemmagjord välling på kvällen på havremjölk och skrädmjöl. Så vi ammar en hel del fortfarande. Det märks inte minst på att jag slarvar något otroligt med mat och sötsaker och vågen går bara nedåt ändå. Väger nu 4kg mindre än när jag blev gravid och har inte vägt såhär lite sedan tonåren.

Hon sitter och ålar lite runt nu men hon har inte knäck krypkoden ännu... En gång i veckan går vi på babysim och det älskar hon. Vi försöker även gå 5-10km per dag i ur och skur. Vad hittar ni på med era små?

• SMA87

Hej på er var så länge sedan jag skrev så får börja med Grattis all som är gravida igen! Själv är jag lite kluven... Mannen är sugen men jag har mått lite sisådär de senaste månaderna så ska försöka förhala försöken till att starta i sommar. Men är samtidigt så himla rädd att det inte ska gå att bli gravid igen och varje månad som går känns som att vi går miste om en chans... Så jobbiga tankar hela tiden tyvärr.

Ebe så härligt med resa men tufft av dig att våga åka både med bebis och bebismage! Kommer gå galant!

Kpax haha v2, är det inte då befruktningen sker? Tiden får väl utvisa om det är supertidiga symtom !

Hos oss rullar vardagen på. Lillan var 71cm lång och vägde knappt 8kg här i veckan när vi var på BVC (9,5månad). Gud va stora de börjar bli... Jag har tänkt att vara hemma till september. Jobbar 8h i veckan nu fördelat på en eftermiddag borta från lillan och en kväll hemifrån i veckan. Skönt med ett flexibelt jobb.

• SMA87
    ebe91 skrev 2016-01-09 22:16:26 följande:

Jo, ska bli väldigt skönt att komma till värmen! Jag är så fruktansvärt flygrädd så min plan när vi bokade resan för ett år sen var att få lugnande utskrivet, meeen med bebis i magen var ju den iden bara att glömma. O sprit funkar ju inte riktigt det heller ;) vi far med sambons familj, totalt 16 st så kommer ha hjälp av bland annat farmor o farfar :) har bara varit till turkiet en gång och mallorca en gång så ska bli spännande att se thailand, kommer vara borta totalt 24 dagar!

Vi hade ju pratat om att försöka på syskon först nu efter nyår men bebis i magen ville annat. Fick ni försöka länge med dottern eller vad är det som gör dig så orolig?

Har också en liten plutt, 70,5 cm och 8,7kg nu vid 10 månader :)

Det tog 5 eller 6 försök med lillan... Och hade ett väldigt tidigt missfall månaden innan (börja blöda samma dag som jag tog testet) Men jag var helt övertygad om att jag aldrig skulle kunna bli gravid... Hoppas och tror det kommer gå bra när jag känner mig redo... Har inget skydd nu heller...

Ja har fått höra att hon är liten men har tjockat på sig rejält det sista från 7,2 till 8 kg på 6 veckor är nog hennes största uppgång hittills i livet. Vi har kört helt mjölkproteinfritt nu de veckorna då jag hela hennes liv trott det men inte fått gehör av BVC. Men efter några jobbiga månader med magont på nätterna så bestämde vi vid 8 månader att testa! Får se nästa vägning om det bara var en tillfällighet men hon sover mycket bättre nu.
  • SMA87
    Kpax skrev 2016-01-16 11:19:32 följande:

Tog ett test idag, och jag är gravid :)

Det är ju väldigt tidigt, så mycket kan hända, men jag tror jag är i vecka 6 (bf 14/9). Jag har haft mycket mellanblödningar innan jag tog ut spiralen, därför litar jag inte lika mycket på mensen som vanligt.

Ni andra som är gravida, när har ni bf? Och ni andra som har äldre barn, hur länge sover de i spjälsäng, sitter i barnstol vid bordet, och åker vagn?

Å stort Grattis! Gick det lika fort med första?

Jag har ju inte varit jätteaktiv, men hur många är det som är gravida igen? Känns som det är en del nu som fick sin första i mars?

Det är ingen i min mammagrupp som (i alla fall ha sagt) att de är gravida igen... Men vi skojade lite om det nu när vi sågs i veckan om vem som skulle bli först.
  • SMA87
    Mildamilda skrev 2016-02-07 08:59:55 följande:

Nån mer som inte fått tillbaka sin mens? Jag ammar ju fortfarande, kväll & natt, men förra barnet kom den tillbaka vid nio månader. Rätt skönt att slippa men är ändå nyfiken på hur kroppen fungerar.

Jag fick tillbaka mensen två veckor efter avslaget slutade så när lillan var drygt 12 veckor... Har sedan dess haft mens varje månad mellan 21-28 dagars cykel... Trodde faktiskt att den skulle vara mer oregelbunden då jag helammade till 6 månader och delammar ännu ca 3-4ggr per dygn. Undrar om min kropp vill säga till mig att det är dags att försöka med barn nr 2 direkt .

Å idag sänkte jag botten i spjälsängen och monterade tillbaka ena sidan. Den har stått mot våran säng men nu när hon reser sig och så var vi tvungna att göra något innan en olycka skulle hända. Känns som hon blivit så stor helt plötsligt. Hur gör ni som nattar vid spjälsängen? Sitter ni på golvet brevid? Idag stod jag och hängde över henne men det kan ju inte vara så kul för henne plus att jag fick mycke blod i huvudet. Innan har jag lagt henne i hennes säng och jag halvlegat brevid.
  • SMA87
    Mildamilda skrev 2016-04-10 21:10:03 följande:

Gah va trött jag är på vår killes dåliga sömn. Jag ammar till sömns och försöker sen lägga honom i spjälsängen, ofta vaknar han då och man får börja om från början. Går liksom inte lugna ner honom utan han måste ammas till sömns igen. På nätterna använder han mig som napp... Minst fyra fem ggr per natt ammar jag honom o så har det varit sen oktober. Hoppas varje kväll att det ska vända. Ursäkta för gnäll. Nån mer som har det så här?

Precis så var det för oss med. Började vid 6-7 månader runt oktober månad och när hon var 11 månader orkade jag inte längre och bestämde mig för att sluta amma... Hon åt då välling vid läggdags och en gång på natten... Det tog bara en vecka så behövde hon inte äta på natten längre. Nu dricker hon inte välling på kvällen heller.

Kan ju dock inte påstå att hon sover hela nätter utan vi har en del nappstrul och sover halva natten i sin säng och andra halvan i vår säng.
  • SMA87
    septemberbarn08 skrev 2016-06-30 18:03:56 följande:

Selina vägde 8.4 vid 8 månader, 8.6 vid 10 månader och 8.7 vid 13 månader. Nu har det ju gått ytterligare 2 månader men tvivlar på att hon kommit över 9kg än. Har fortfarande storlek 74 på mycket kläder.

Det är klart att det inte är bra att hon inte gått upp mer men samtidigt är hon som sagt pigg och glad och utvecklas som hon ska i övrigt. Vi får väl se vad läkarna säger i augusti :)

Min lilla vägde idag ca 15 månader 9,5kg och var 79cm lång. Vi har gått på utredning för allergier och konstaterat ägg och mjölk. Men hon växer bra och följer sin kurva... Tror hon kanske vägde runt 8,5kg vid 10 månader... Vår matdag består av

Frukost gröt och smörgås med havredryck

Ibland Mellanmål banan

Lunch vår mat, tycker att hon äter mycket. Serveras det korv så kan hon äta 2st "hotdogs"

Mellanmål klämmis

Kvällsmat ca 150ml havredryck med berikningspulver

Tycker hon äter som en häst men det syns ju inte på våg eller kläder. Fortfarande stl 74 här med.

Följer inte selina sin kurva?
  • SMA87

Hej hej!

Ett tag sedan jag tittade in här! Stort grattis till alla som fått bebisar! Och stort lycka till alla ni som väntar!

Vår lilla tjej börjar förskolan snart och sedan är det dags för mig att gå tillbaka till jobbet. Har jobbat en del under ca ett års tid hemifrån och ca en dag i veckan sedan mars så känns inte som jag varit borta...

Men vi bestämde oss för att börja med syskonförsök och med all press som jag känner inför det så tänkte vi starta lite tidigare än tänkt... 2,5 år mellan såg jag framför mig... Jag plussade tidigare i veckan och är helt chockad. Skäms nästan när jag vet hur svårt det kan vara för vissa... Så mycket tankar nu i och med att det kommer vara rätt tätt mellan barnen om nu allt går vägen. 26 månader cirka...

Vi kommer vänta länge med att gå ut med det... Är lite rädd för reaktioner från anhöriga om att det kommer vara tätt mellan barnen. Men har bestämt mig att inte bry mig. Vi har i princip ingen hjälp alls från främst min familj och min mans föräldrar är lite äldre men gör verkligen mer än de orkar. Vi har haft hjälp ett fåtal timmar under dessa 1,5år.

Men innerst inne är vi så glada och tacksam för att om nu allt går vägen få uppleva detta igen. Har ju (stundtals) en helt underbar snart 1,5 åring här hemma!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?