• SMA87

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-06-21 00:58:23 följande:

Ni som ammar och pumpar (eller bara ammar): jag har alltid ställt klockan och gått upp och pumpat mitt i natten (om det inte är MIN natt, då ammar jag) för att inte mjölken ska sina. Men nu är det ju många som får sova fler än fyra h i sträck på natten - hur tänker ni kring att upprätthålla mjölkproduktionen? Jag skulle så gärna bara sova vidare varannan natt i gästrummet utan att behöva pumpa i vargtimmen.

Fram tills i torsdag och 2v tillbaka har M sovit mellan ca 21-05. Då har jag ammat ena bröstet och pumpat andra runt 5. På dagen går det sedan ca 2-3 timmar mellan och kan vara ett längre sovpass någon gång. Men i torsdags gick hon nog in i något språng/tillväxt och åt varannan timme i ett och ett halvt dygn. Sedan sov hon bra natten till lördag igen och mina bröst har inte varit så spända sedan hennes 4-5 dygn då mjölken rann till! Fick pumpa för att hon skulle kunna få tag på morgonen...
  • SMA87

Märker ni av att era bebisar blir dåliga i magen om de har perioder då de vill äta mycket? Jag sätter det alltid ihop med att jag ätit något fel och nu föll det ju samman med midsommar. Har svårt att veta om hon vill äta oftare för att hon har ont i magen av något jag ätit. Eller får ont i magen av att hon har en tillväxtperiod och vill äta oftare... Igår tror jag vi var uppe i åtta bajsblöjor och tre klädbyten...

Apropå blöjor skedde de flesta olyckor i babyskyddet eller babysittern men har faktiskt två mornar hållit henne över handfatet med hennes rygg mot min mage (tror någon tipsade om det i början) så vi har sparar lite tvätt!

• SMA87

Låter jobbig med vaccination. Här är det dags nästa vecka då Lillan bli 3 månader. Ska ta med mannen då och se till att ha köpt hem alvedon... Och en termometer kanske? Kom på det nu att vi inte köpt någon.

Själv var jag tillbaka hos min BM igår. Var så kul att få visa upp tjejen. Allt gick bra och var skönt att prata igenom förlossning och så. 1,5 timme gick väldigt fort och lillan skötte sig exemplariskt då jag gick själv. Dock hade jag fortfarande högt blodtryck som jag hade i slutet av graviditeten. Låg på 140/100 igår så skulle tydligen ringa till VC och kolla det igen... Någon mer som har haft högt bt? Vad gör man åt det liksom? Tycker verkligen inte att jag stressar nu... Vikten var positivt också -1kg sedan inskrivningvikten. 61 kg med skor och kläder på igår. Min målvikt är ca 60 kg till mina 168 cm så borde ju vara där nu på morgonen utan kläder. Har ingen våg hemma. Men det saknas ju en del muskler helt klart.

• SMA87

Sedan var det de här med spiral... Frågan är koppar eller hormon. Låter ju lockande om mensen blir mycket mindre med hormonspiralen. Inte lika lockande med rikligare blödningar med koppar... Hormon kostade ju ca 1000 kr och koppar var gratis...

Vad rekommenderar ni? Funderar på att testa koppar och om inte det fungerar byta till hormonspiral?

• SMA87

Det med amning och viktnedgång har jag börjat känna av först nu... Förutom de första dagarna då jag typ skakade och åt konstant. Antar att det beror på hur mycket bebisen kräver. Min har ju gått upp ca 1,5 kg sedan födsel och jag skulle uppskatta att det nog är ungefär det jag gått ner förutom de där första kilona direkt efter förlossningen...

Jag hade ju turen att bara gå upp ca 9 kg och kunde använda mina vanliga kläder (förutom jeans) under hela graviditeten. Fick knappt någon mage och i vinterjacka kunde man inte se att jag var gravid.

Jag är sjukt fascinerad av hur kroppen kan återhämta sig. Magen är platt och jag provade ett par shorts jag knappt kunde ha förra sommaren som gick på utan problem idag. Inga bristningar så det enda som påminner mig om graviditeten är en hormonrand och ett par tuttar som gått från A till B kupa och en bebis då såklart!

Jag är imponerade av er som kämpar med kilona, promenader och appar. Jag tränade i princip varje dag innan graviditeten och åkte Vasalopp, cyklade Vätternrundor, sprang halvmaror och gjorde en triathlon tävling när jag var i tredje månaden men känner verkligen inte för att träna nu... Ingen ork till det alls. Promenader blir det förståss men inte i något högre tempo... Hade så mycket idéer innan hon kom att jag skulle gå till gymmet med henne i babyskydd etc men suget kanske kommer tillbaka så småningom.

• SMA87

Huu nu har lillan blivit vaccinerad för första gången. Det gick bra och hon var inte så ledsen. Ammade innan vi promenerade hemåt och hon slumra till en stund men när vi kom hem och lekt en stund i babygymmet blev hon helt otröstlig och bara skrek och skrek. Aldrig sett henne så här förut . Försökte amma igen men hon blev jättearg. Gav henne tillslut en alvedon ifall hon hade ont och hon somnade efter en stund. Får se hur denna kvällen blir...

Invägningen idag på 3 månadersdagen var strax under 4,8 kg och hon mätte 60 cm.

• SMA87

Jag bor på en ort med ca 2000 invånare och 9000 i kommunen. Konsum, en tapp, en pizzeria, en resturang, en skoaffär och en heminrednings butik är vad vi har att tillgå - vintertid. Bor i ett kustsamhälle i Bohuslän så nu mångdubblas befolkningen flera gånger om och affärer och restauranger kryllar det av. Nu känner man inte igen någon, handla och parkera bilen är omöjligt så nu håller vi oss mest hemma och tar promenader, inväntar augusti... Allt har sin tjusning. Har aldrig bott i något större än 3000 invånare. Pluggade i Göteborg men pendlade med buss under den tiden. Om man bortser från vecka 29-31 så älskar jag att bo här. Promenera längs havet varje dag och kan även ta mig en skogspromenad om man vill det... Närmsta köpcentrum 40 minuter bort!

• SMA87

Ni som ammar och fått mens, eller ni som fött barn tidigare, strulade mensen för er i början? Jag hade innan jag blev gravid en cykel på mellan 28-38 dagar... Aldrig kortare än 28 så länge jag kan minnas...

Jag hade avslag i 10v sedan en veckas uppehåll innan jag fick mens. Nu fick jag mens igen med en cykel på 23 dagar. Har som sagt aldrig hänt mig. Helt utan förvarning också för jag hade jättemycket mensvärk innan sist månad. Nu fick jag ingen förvarning alls...

Sedan upplever jag att lillan inte riktigt är nöjd och brösten känns tomma... Upplevde samma sist vecka jag hade mens. Kan mjölkproduktionen bli mindre under mensen? Någon annan som haft problem med det?

• SMA87
    ebe91 skrev 2015-07-08 17:31:49 följande:

Jag fick tillbaka mensen efter 9v trots helamning. Mellan första och andra mensen var det 22-23 dagar, och nu har det gått 31 dagar sen andra mensen och jag väntar med spänning på tredje... Tog tom ett gravtest igår som var negativt (pjuh!) eftersom det dröjt så... Vet dock inte hur mina cyklar sett ut innan då jag alltid ätit p-piller innan graviditeten.

Det låter ju precis som för mig... Då återstår det att se nästa månad då hur lång det går då... Du känner inte problem med amningen under mensperioden?
  • SMA87
    Mullan skrev 2015-07-08 19:22:42 följande:

Var bor du?:))

Sotenäs Kommun norr om Uddevalla (Smögen känns som fler vet om!)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?