• SMA87

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hej alla nyblivna mammor!

Jag fick en dotter Mathilda den 31 mars men hon kom en vecka tidigt så har kollat in här hos er efter hon var född men inte vågat skriva tidigare. Men det har varit otroligt skönt att läsa om problem som man själv upplevt denna tiden. Har tyvärr ingen nära med barn som jag kan fråga och bolla med. Hoppas det är ok att jag skriver...

Jag har en fundering...

Jag vet att ni pratat tidigare om det här med avslag och mens. Jag känner mig lite villrådig.

Jag blödde ca 6 veckor efter förlossningen, sedan ett par dagar med sårvätska. Sedan var det två dagar utan något innan jag började blöda mycket när lilla M var 7 veckor. Trodde då det var mensen som kom tillbaka men efter 10 dagar "riklig mens" avslutades det med sårvätska också... Nu har jag haft 3 dagar utan något och idag började jag blöda igen... Lilla M är idag 9 veckor. Jag födde vaginalt och helammar. Dock är M ingen storätare och har gått från födelse 3,2 kg till igår 9 veckor 4,3 kg. Hon följer sin kurva men det kanske spelar in när mensen börjar?

Jag har efterkontroll om först tre veckor men vet inte om jag ska ringa min BM och fråga? Känner mig dum då det liksom inte finns så mycket att göra antar jag...

Sedan har jag fortfarande ont till och från "där nere" men antar att det är helt normalt bara två månader efter förlossningen...

Än en gång tack för att ni delar med er av er vardag och erfarenheter. Kanske vågar skriva lite oftare!

• SMA87
    Kpax skrev 2015-06-05 23:02:18 följande:

Är det någon i den här tråden som vill försöka bli gravid igen asap?

Vi har börjat prata så smått om syskon eftersom jag ska på efterkontrollen om två veckor och funderar på preventivmedel. Jag slutade äta p-piller för 4 år sedan då jag mådde så dåligt av dem och blev liksom inte av att skaffa något annat... Vi har varit tillsammans i 8 år så vi körde avbrutet, säkra perioder och med kondom innan vi bestämde oss för att försöka få barn ifjol vår. Jag känner väl att vi kanske kan köra på som innan men har väl mer eller mindre lovat min man att skaffa något p-medel nu...

Innan jag blev gravid såg jag mig själv i framtiden som tvåbarnsmor med 3-4 år mellan barnen. Nu skulle jag kunna tänka mig 2 år emellan också. Jag tror inte heller att jag kommer känna mig riktigt "klar" om vi har turen att få ett syskon till M. Min man har alltid velat många barn så det är nog upp till mig.

Sedan ska man ju ha turen att kunna få fler barn... För oss gick det väldigt lätt på tredje månadens försök. Men Gud va jobbigt det kändes de två första månaderna då det inte gick.

Så vi kommer nog börja försöka igen nästa sommar!
  • SMA87
    Kpax skrev 2015-06-06 11:38:48 följande:

Ja precis, det är ju inte bara att "skaffa".

Jag var utan minipiller rätt länge innan mensen blev någorlunda regelbunden, och sen tog det sju månader innan jag blev gravid. Därför valde jag spiral nu, så att kroppen hämtar sig snabbare när vi känner att vi är redo att börja försöka :)

Just nu känner vi i alla fall att vi vill vänta minst ett år innan vi försöker, så det blir tidigast nästa sommar här också. Men eftersom jag inte tar en graviditet för given, och vi inte är så himla unga 31 och 36 i år), vill vi inte vänta för länge.

Tog du hormonspiral eller koppar? Är du nöjd eller har du känt av några "symtom"?

Jag känner mig verkligen inte riktigt stabil psykiskt ännu efter allt som hänt de senaste månaderna så är lite rädd att ta något hormonbaserat... Jag mådde väldigt dåligt sista 2 månaderna i graviditeten och tampades med det i början efter förlossningen. Det försvinner ju liksom inte över en natt... Sedan kom det ikapp mig att vi faktiskt fått en dotter också. Nu känner jag drygt 10 veckor senare att jag börjar vara med på banan igen men jag har fortfarande lite återfall då och då, dock lindriga och säkert vanliga för att nyss ha blivit förälder.

Jag är 28 men min man är 38 så kanske inte så kul för honom att vara för gammal. Men när vi träffades för 8 år sedan var han inte klar för att skaffa barn så för hans del har det nog inte gjort så mycket att vi väntade 8 år...

Men som sagt jag har stor respekt för att det verkligen inte är lätt att få barn. Har flera vänner med många år av missfall, IVF osv bakom sig innan det lyckas få barn...

Sedan finns de ju dem som lyckas fem gånger på fem år(!) fick jag se på Facebook för några månader sedan...

Vad har ni andra valt för P-medel? Eller vad rekomenderar ni till en ammande mamma som är superkänslig för hormoner?...
  • SMA87

Min lilla tjej har också börjat dregla de senaste dagarna och gärna stoppa typ hela handen i munnen. Jag är lite orolig att hon är hungrig men ofta gör hon det precis efter hon har ätit men har funderat på om hon inte är mätt tillräckligt...

Hon ligger lite över medelkurvan på längd och precis under -2 kurvan på vikten. (58,5 cm och 4,3 kg vid 9 veckor). Hon var ju inte jätteliten vid födelse (3,2 kg och 50 cm). Jag frågade lite försiktigt på BVC sist om det är tillräckligt och fick till svar att hon följer sin kurva, dock inte den hon började på... Jag tror hon är lite rädd att säga något också då vi bor i en liten kommun och hon vet att jag skulle ta det ganska hårt om hon inte växer tillräckligt... Jag tror tyvärr inte amningen kommer fungera så länge till för mig. Men ska försöka ta upp de nästa gång jag är där.

Mimipig skrev 2015-06-10 00:12:16 följande:

Fast det är mest bubblor han gör och så rinner det ev lite när han ligger på mage på min arm. Behöver inga dregglisar. Men det kanske kommer. Han föddes ju 26/3. Men han har börjar greppa och hålla napp och trasa! Och så snackar han massor. Fick dock onda ögat på BVC idag. Han är långt över längdkurvan, men ökar inte så mkt på vikt, så hon ställde massa kontrollfrågor. Ja, jag ammar - oftast mer än varannan timme. Och han är jätteglupsk.

• SMA87

Har också haft mensvärk i ca 3 veckor och känt mig jättehängig och snurrig denna veckan... Idag är värken borta men får väl se om mensen dyker upp under veckan. Hade avslag tills förra helgen (totalt nästan 10 veckor) så vore ju skönt med lite uppehåll. Ingen graviditet här, om inte jungfrufödslar finns då. Vågade känna efter själv lite mer "där nere" först denna veckan och det känns inte riktigt bra. Sprack både utvändigt hela vägen bak men klarade muskeln och en hel del invändigt... Tror nog det läkt fint men känner mig verkligen inte redo för sex. Har liksom fortfarande problem att gå på toaletten ibland...

Ska på efterkontroll om en vecka och började igår få lite smått panik när jag tänkte på att hon antagligen ska/bör göra en gynundersökning. Jag var tvungen att föda i gynställning och låg sedan där ca 2 timmar efter förlossningen innan allt var klart... Skulle egentligen gjort en undersökning på BB innan vi åkte hem men pågrund av en massa strul de sista dagarna och påskhelg valde vi att åka hem utan att göra den.. Ville bara hem då men har grämt mig lite över det nu...

Jaja skönt att få skriva av sig lite! I morgon vankas det i alla fall dop för lilltjejen. Fast idag känner jag nästan bara för att dra täcket över huvudet och hoppa över det. Hoppas på att en god natts sömn kan råda bot på deppigheten.

• SMA87

Ja knipa glömmer jag också hela tiden! Ska maratonknipa i helgen inför efterkontroll på måndag .

Är det någon mer som har problem med läckande bajsblöjor? Händer minst en gång om dagen här från typ inget innan... Började fasa in stl 2 blöjor nyligen, har varierat Pampers 1or och Libero 2or och sedan någon vecka endast libero 2or... Hon väger knappt 4,5 kg och testade även en libero 3a men den var tokstor... Kanske ska testa pampers 2or istället? Eller gå tillbaka till ettor känns fel? Vilket märke föredrar ni?

Ska till BM på måndag. När jag ringde och bokade sa hon att jag skulle ta med lilltjejen och visa upp men hur gör jag med mannen? Ska han också med? Antar att man kan välja det själv men hur gjorde ni? Känner inga problem att gå själv med lillan då hon oftast är nöjd att sitta och gunga i bilbarnstolen om hon är mätt och torr.

• SMA87
    LillLouise84 skrev 2015-06-18 20:46:37 följande:

Jag måste få gnälla lite. Min svärmor som påstår sig älska barn (4 egna barn och lärare på 1-9). Hon har aldrig tid med barnbarnen (våra två är de enda) hon har alltid något som är viktigare, eller så lovar hon vår dotter något och skiter sen i det. Vi kan fråga om barnvakt tre månader innan eftersom hon är så uppbokad och hon bokar in det i kalendern och ställer ändå in. Eller hon ställer inte in utan styr och ställer så barnens farfar får fixa det i stället. Nu har våran dotter börjat prata mycket och kan namnen på de flesta vi träffar ofta. Fastrar, farbror och farfar och alla djur men inte farmor och det blir hon irriterad för. Farmor har aldrig tid utan för att kompensera så köper hon saker och kläder. Dottern önskar sig inte 20 böcker, utan att farmor läser en.

Nej det är inge kul med när släkt som lovar men inte kommer. Så gnälla får man. Här är det tyvärr (för min det) tvärt om. Svärföräldrarna är så barnkära och vi bor på samma ort. Tyvärr är de lite äldre och har lite svårt att hjälpa till men vi är ofta där och myser.

För mina föräldrar räknas min brors barn mer känns det som. Vi bor ca 1h 20min ifrån varandra jag och brorsan. Min mamma bor 30 minuter från min bror och 50min från oss men hon har bara träffat lillan 2 ggr. Men det har blivit bättre. Innan kom hon hit typ 2 ggr per år. Är alltid jag som åker till henne. Hos brorsan är hon minst en gång i veckan. De har precis fått andra barnet. Min pappa bor på samma ort som vi men åker till min bror i princip varje helg så han besöker oss inte så ofta heller. Jag åker typ till hans jobb ibland och visar henne... Lite tråkigt men vad ska man göra. Har påpekat för min mamma i flera år att jag faktiskt inte bor på andra sidan Sverige utan 50min i bil bort...
  • SMA87
    LillLouise84 skrev 2015-06-18 21:45:53 följande:

Mina svärföräldrar bor en km ifrån oss och går förbi här nästan varje dag, men går aldrig in. De är in hos oss på födelsedagar och namnsdagar om vi bjudit in dem.

Så tråkigt med föräldrar som gör skillnad på barnen

Jag tror det mest handlar om bekvämlighet från min mammas sida. Jag har ju alltid satt mig i bilen och åkt till henne förut, även korta dags/kvällsturer på bara några timmar. Men när hon andra helgen hemma från BB och lillan var knappt två veckor (min man hade börjar jobba igen) frågade mig om inte jag kunde komma ner och hälsa på insåg jag att det tyvärr inte kommer bli så stor skillnad även fast hon blivit mormor. Jag tyckte faktiskt det var lite skrattretande att jag skulle sätta mig i bilen och åka själv med en två veckors bebis. Hon hade ju uppenbarligen tid att träffa oss...
  • SMA87

Tack Kpax! Ingen fara med att det lät drygt... Nej tösen är svår att lämna bort så hon hänger med mig (osynlig navelsträng?) Tänkte först mannen kunde följa med och ta hand om lillan vid gynundersökning men det går nog bra ändå. Känner nog att jag behöver prata om förlossning etc mer än min man och han har en tendens till att prata mycket så jag hamnar lite i skymundan när han är med. Han är väl införstådd i det också så går nog själv.

Trollunge85 vi hade samtal på BVC förra veckan då man fick fylla i formulär och grejer och då var han med.

Kanske ska testa Pampers då... Tyvärr har jag hur många paket libero 2or som helst. Vän köpt i Norge och fått av bekanta! Tre vänner kom med stl 2 blöjor. Känns som en storlek som blir över...

• SMA87

Laddade ner Wonder week appen precis. Lilla M har varit ledsen, klängig och velat amma konstant i två dagar. Betedde sig liknande vid 3-4 veckor och 7-8 veckor och nu är vi mellan 11-12. Det stämde ju ruskigt bra med de där molnen! Blev dock lite rädd när jag såg att nästa moln skulle typ pågå hela sommaren. Hittills har jag märkt av att hon varit ledsen en dag eller två... Ska man ha beräknad BF eller det datumet hon kom? Kul app!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?