• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mullan skrev 2015-09-28 07:39:32 följande:
    Funkar amningen på nätterna?
    Så där blev det för mig med dottern och tillslut sinade mjölken. Amningen funkade felfritt på nätterna men på dagen skrek hon bara när jag skulle ge bröstet. Fick hon flaskan så blev hon nöjd. Nu i efterhand har jag förstått att hon helt enkelt blev lat och pga det hellre tog flaskan. Och sen att det var mycket annat att lägga uppmärksamhet på istället för amningen.

Har du testat att sätta dig i ett mörkt tyst rum och amma? Det funkar för oss nu när sonen krånglar och ska se på allt annat istället för att amma.
    Sen så tycker jag att du ska prata med Amningshjälpen för att få tips och idéer :) denna gången håller jag stenhårt fast vid amningen då jag saknade den sååå mycket när dottern slutade amma. Lycka till! Kram
    Nja, han har tagit tissen på natten men ätit dåligt. Han är för trött för att behöva kämpa på natten. Idag känns det faktiskt lite bättre. Vi har haft 3 bra nätter nu på raken (ätit 2 flaskor/natt) och inatt ville han knappt äta utan var nöjd ändå. Så på så sätt känns det ändå bra att ha slutat amma, sista månaden när jag ammade låg han och sög tisse mer eller mindre hela natten (gissar att han inte orkade suga nog mycket för att mjölken skulle rinna till så han låg o småsög o gormade hela nätterna). Eventuellt är det tandsprickningen som "förstörde" amningen, för det var i samband med första tanden som han slutade vilja amma. Han fick nämligen inte bita i min bröstvårta ;) vilket han gör på nappflaskan!

Tack för råd, men nu är mina tissar som tomma påsar så jag får acceptera att våran amning är över. Ska försöka hitta det positiva med att ha slutat amma och inte hänga upp mig på det negativa :)
  • ebe91

Någon som är bra på ägglossningstest? Jag kör ju natural cycles och försöker optimera det som preventivmedel och då hitta ägglossningen med hjälp av test. Appen säger att jag troligtvis kommer ha ägglossning på onsdag men att jag skulle ta ett test redan nu, hur tolkar ni bilden? Är det där positivt? Eller ska jag ett till test ikväll? Vänta till imorgon?

• ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-09-28 10:47:09 följande:
    Jag använde två test om dagen när jag försökte bli gravid med Selina. Tog ett på morgonen och ett på eftermiddagen för att inte missa någon stegring.

Testet på bilden skulle jag inte ha tolkat som positivt men jag skulle absolut ha tagit ett till senare idag, kanske det blir positivt då. Väntar du till imorgon kanske du missar stegringen.
    Okej, då ska jag ta ett test ikväll också! Tack :) provade ägglossningstest när jag blev gravid med bosse, men då missade jag ägglossningen helt för fick aldrig ens sådär starkt sträck, men han lyckades ju bli till iallafall ;)
  • ebe91
    Mildamilda skrev 2015-09-28 20:12:47 följande:

Ni som kommit igång med mat; ger ni vatten att dricka till maten och isåfall ur vad? Nappflaska eller pipmugg? Isak är väldigt intresserad av mat men han har aldrig tagit flaska så han vet inte hur man dricker ur den.

Försöker ge lite vatten men det är inte jättepoppis! Han får i nappflaskan oftast. Har märkt att kallt kranvatten funkar sämre än rumstempererat, så jag värmer några sekunder i micron. Men observerar kissblöjor för att vara säker på att han får i sig nog med vätska. Köpes burkmat innehåller rätt mycket vatten ex.
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-09-29 08:48:26 följande:
    Josefin får vatten i pipmugg. Muggen har nån silikongrej man kan sätta på insidan av locket, en plupp för drickhålet och en plupp för lufthål. Jag har testat lite olika, och kommit fram till att om jag bara sätter in lufthålspluppen blir det lagom motstånd.
    Åh, den muggen lät ju bra! Vad är det för någon? Köpte en vanlig enkel pipmugg men den rinner det helt galet mycket ur så han blir mest blöt...
  • ebe91

Förlåt att jag bombarderar er med ägglossningsstickor men har ingen annan o fråga och orkar inte starta en egen tråd för det, ni är ju mina familjelivsvänner ;) men denna sticka tog jag nyss, nu är den väl positiv? Teststräcket är lite starkare än kontrollstrecket (har inte kvar pappret man fick med testen men har för mig att det stod så). O då borde ägglossningen vara typ inom 24 timmar? Eller ngt sånt... Blir inge oskyddat sexande idag iaf, haha!

• ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-09-29 19:32:20 följande:
    Ja det där skulle jag tolka som positivt :) trodde du använde testen för att få till ett syskon men det var alltså som skydd då? Ett jäkla sölande minns jag att det var med de där testen iaf.. skönt att slippa det;)

Jag har blivit mer och mer orolig för att jag ska ha blivit gravid igen. Känns som att det BORDE vara omöjligt med tanke på att jag inte fått tillbaka mensen än, helammat och att vi bara haft sex en enda gång och då var det avbrutet. Men jag har mått så jäkla knepigt nu ett tag, ständigt hungrig, på dåligt humör, mensvärk.. tror jag inbillar mig också kanske för att jag tänker på det så mycket. Bästa vore förstås att ta ett test så slipper jag oroa mig men här går det ju inte köpa något utan att ryktena börjar gå:/
    Ne, precis! Använder det som preventivmedel (natural cycles). Vi pratar dock lite löst om att starta om bebisproduktionen efter nyår - senast till våren! Önskar 1,5-2 år mellan barnen :) så jag vill lära känna min kropp maximalt för att öka chansen att bli gravid fort :)

Beställ på nätet? :) Jag beställer på testlagret.se, fick hem testerna i ett vadderat vitt kuvert, omöjligt även för bredväraren att ana något :)
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-09-30 06:25:00 följande:

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!! Vi har sovit 7 TIMMAR sammanhängande!!! 22.30- 5.45 Det var verkligen behövligt. Jag vaknade av att lilleman låg i spjälsängen och jollrade, helt underbart efter alla våra stökiga nätter.

Härligt! Vi har haft en lite sämre natt än de senaste, men jag hoppas det var denhär natten som märker ut sig och inte de bra :)
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-09-30 12:02:18 följande:

Ännu en snuttnatt här med tusen uppvak:( känner mig grymt trött idag och att då dessutom veta att sambon far om en halvtimme och jag har heeela eftermiddagen och kvällen med tre barn att se fram emot.. ingen höjdare!

En rolig nyhet kan jag dock dela med mig av, fick ett samtal för en timme sedan och blev erbjuden en fast tjänst på 100%! Jag har varit på hemtjänsten ett tag nu och hann konvertera in lagom till jag gick hem på sjukskrivning. Så jag har ju vetat att jag har jobb att gå tillbaka till men inte VART inom kommunen jag hamnar. Nu har jag som sagt fått en fast tjänst så det känns sååå skönt att veta vart jag hamnar sen:) kommer söka ner mig till 80% så länge barnen är små dock:)

Åh, grattis! Hoppas du hamnade på ett ställe där du kommer att trivas :). Jag fick en tjänst precis när vi plusade, alltid skönt att veta vart man ska återvända den dagen man ska börja jobba igen! Jag tror jag ska återgå till jobbet i maj, för att sen vara ledig juli-augusti. Sen nästa höst för jag se, beror på om vi planerar ett syskon tills dess eller först våren efter :)
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-10-01 17:23:09 följande:

Hur klängiga är era barn? W vill vara på mig hela tiden. Helst ska jag stå eller gå med honom, eller hjälpa honom att hoppa i knät. Han är jättedålig på att klara sig själv mer än bara några sekunder i tex babysittern, på en filt på golvet. Jag menar inte att lämna honom vind för våg, men det vore praktiskt om han kunde ligga själv, i samma rum när jag tex lagar mat eller viker tvätt. Nu får jag göra allt med honom på höften. Jag undrar om jag klemat bort honom. Tips?

Bästa leksaken är jag som klätterställning.. Kan sällan ha han själv på golvet utan jag måste sitta bredvid honom. Tänker att det går över förr eller senare!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?