Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nixe skrev 2015-04-01 00:55:44 följande:

Kan tipsa om Philips avent som är en kanonflaska! Kämpar ju på med amningen här men nu börjar det faktiskt gå riktigt bra (med amningsnapp då men iaf). Hos bb Sophia där jag fått hjälp testade vi med en sån för calmaflaskan från medela fattade Adam inte alls (och bm sa då att vissa barn inte alls gillar den för att den är lång och smal så der var tydligen väldigt olika) och våra mamflaskor (antikolik) funkade ju förvisso då han åt bra men de var ju så "lätta" att han inte alls ville anstränga sig det allra minsta vid bröstet sen så då blev det precis noll amning. Sen vi köpte några Philips så har amningen bara gått bättre och bättre och han tappar liksom inte tekniken även efter ett halvt eller helt mål på flaska :) man ser ändå på honom ibland att han måste kämpa lite även med flaskan (utan att bli förbannad dock) så funktionen verkar ju stämma. Till skillnad från calmaflaskan är nappen liksom lite bulligare och kortare. Tycker inte han verkar svälja någon luft heller. Har för övrigt fått spendera hela eftermiddagen och kvällen på bvc och sen två barnakuter efter varann :-/ han har en inflammerad lymfkörtel i ljumsken som kom ifrån ingenstans så nu ska jag tvinga i den stackarn äckligt penicillin i 10 dagar (livrädd för att det ska sabba amningen när det smakar så illa, någon som gett penicillin till en nyfödd som har nå tips? Ska man försöka ge det strax innan amning så han får skölja bort smaken så att säga eller är det böttre att försöka få i det långt ifrån anslutning till amning så han inte kopplar ihop det jobbiga med amningen?). Det enda positiva är väl att han är grundligt genomkollad av en sköterska, tre läkare, en överläkare och en läkarstudent och de tyckte iaf att han var i otroligt fint "skick" så de var inte oroliga utan trodde det skulle försvinna av sig självt men drog till med antibiotika mest som extra säkerhet typ. Återbesök på fredag, hoppas der gått ner till dess bara. Sen har jag fått amma både på bvc och på akuten och det har faktiskt gått riktigt bra, jag som inte ammat annat än hemma innan. Men är man tvungen så är man och så gick det som en dans! Nu hoppas jag att jag inte ska behöva återse barnakuten på länge efter fredag :-/

Så tråkigt med lymfkörteln! Hoppas det går tillbaka snart! Mardröm att behöva med en sådan liten till barnakuten ju! Strongt av dig! Hoppas penicillinet funkar utan alltför mycket krångel... Har ingen erfarenhet och ger därför inga råd...
  • tovemaja

Gårdagens nattritual att få 120ml på flaska och sedan bli nattad av sin pappa i vaggan verkar vara ett vinnande koncept! Rekord inatt igen på första passet! 5(!!!) timmar i streck i egen säng. Han var visserligen jättetrött.. Men ändå! Nattmatar nu och hoppas att han kan somna om där. Behövdes dock ett litet pyjamasbyte!

Fattar ju att det kommer att komma bakslag men är så nöjd över att nätterna verkar gå åt rätt håll! Fågelarter man med även skrikiga dagar väl!

• tovemaja
    anonym81 skrev 2015-04-01 09:57:34 följande:

Vaknade halv 8 av att det blev blött i trosorna, tror iaf att det var vatten, kom lite mer i toan och nu har värkarna börjat komma, så nu lär det väl ändå vara dags :). Är ju ändå 5 dagar över tiden. Har svaga värkar som kommer med ca 5 minuters mellanrum, får väl se hur det hela slutar :). Ska ut på en promenad snart när sambon kommer hem :)

Å va spännande! Håll oss uppdaterade!
  • tovemaja
    ebe91 skrev 2015-04-01 10:42:13 följande:

Ni som ammar, vad undviker ni att äta? Har ni provat ut vad bebis ev reagerar på eller undviker ni "allt man ska"? Jag känner mig jättefeg, vill inte orsaka magont hos B i onödan... Men samtidigt känner jag att jag kan ju inte undvika allt i typ ett år fram? Då blir jag ju tokig... Just nu undviker jag choklad, lök, vitlök, starka kryddor, te, kaffe, citrusfrukter, paprika o säkert massa mer som jag inte kommer på nu...

Oj va olika vi är! Jag undviker ingen mat! Om han får uppenbara magproblem som jag kan koppla till vad jag ätit så utesluter jag självklart då.. I samråd med BVC. Men t.ex så åt jag igår både kålpudding och purjolökssoppa med massa lök, drack mjölk till och tog några chokladbitar efteråt och grabben mår finfint idag. Känner du dig låst av att utesluta kanske du kan ta tillbaka grej efter grej lite långsamt och se hur han mår?
  • tovemaja
    Kpax skrev 2015-04-01 15:05:48 följande:

Tovemaja :

Ett bad hjälpte tjugo minuter igår, det var rätt bra!

Efter badet var det matdags igen, och då snuttade hon från 23 till midnatt. Sen sov hon till 5! Rekord! Men så hade hon ju varit vaken och ledsen länge innan, och ätit väääldigt ordentligt. Idag har hon sovit nästan hela tiden, helt utmattad. Hoppas hoppas hoppas vi får en bra kväll! :)

Låter som vi är inne på något kpax! Myyyyycket mat det sista innan de somnar:) ang. Flaska, just pumpat ut igen, kör på samma strategi ikväll, får se om vårt femtimmars-rekord var en slump eller om det har med mängden mat att göra!

Förresten, är det Apoteket hjärtat du fick flaska ifrån? Den var anti-kolik såg jag nu.

Lycka till ikväll :)
  • tovemaja
    Kpax skrev 2015-04-01 17:18:08 följande:
    Ja, mycket mat verkar vara en hit! :)

Hjärtat var det nog inte... Kanske Kronan. Jag ska kolla om det kanske var anti kolik, vilken bonus i så fall!

Hur gör du nu då, pumpar du och förvarar i kyl tills han ska äta? Hur värmer du isf mjölken? Eller pumpar du precis när han ska äta? Hinner han isf inte bli arg innan maten är klar? Är det bara på kvällen och natten du ger flaska?

Lycka till du också! :)
    menar kronan! duuuh.. jag hämtde inte ens ut från hjärtat. Ursäkta min snurrighet! Jag pumpar ut när han har sitt långa sovpass på dagen. Värmer i vattenbad.
  • tovemaja
    Villhaenbebbe skrev 2015-04-01 18:24:50 följande:

En update från oss!

Lillen sover väldigt mycket och är så snäll, sover på nätterna men vaknad 2-3 och 6-7 för att äta :)

BVC var på hembesök idag och han har gått upp i vikt, 100g sen i fredags. Vilket jag tyckte kändes lite, men hon sa att det var helt normalt.

Dock så är han gul (har varit det sen dag två) och hon nämnde att det är därför han sover mycket. Men eftersom han äter och bajsar/kissar som han ska samt går upp i vikt så ska jag inte oroa mig.

Men nu trodde ju jag bara att jag hade fått en snäll bebis och inte att han sov pga gulsotet. Så nu blir jag orolig att han är för slö och äter för lite. Han äter 5-15 min per bröst trots att vi använder amningsnapp, har läst att amningen oftast blir längre då..

Någon fler som har/haft en bebis med gulsot? Är era bebisar slöa?

Folke hade gulsot också och gick upp lite för långsamt så fick order från BB att väcka honom var tredje timme gör mat samt att ha honom i dagsljus. Upplevde aldrig att han var slö dock... Jo, en kväll när jag tänker efter! Men inte annars. Njut av sovande bebis!
  • tovemaja
    Misty W skrev 2015-04-01 17:13:27 följande:

Ni som har flaskbarn (alt. Pumpar ut å ger i flaska) hur mycket äter era barn per gång och hyr många gånger?

Ang hur Elton sover så äter han ungefär 23-24, sover till typ 03-04, sover till 06-07 men när vi flyttade över honom från babynest i vår säng till babynest i hans säng brevid min så sover han bättre. Så om han vaknar och knorrar så ger jag honom nappen om det inte Är mat dax.

Tänkte däremot pröva att ge en större flaska ikväll å se om han håller sig till 4.30-05 så kan sambon ge en flaska innan han drar till jobbet & då får han sova från 21-22 tills han går upp vid 04:30-05 & jag kan sova från hans flaska vid 23-24 tills barnen ska upp vid 06.30-07 för skola å dagis ;)

Eller är det önsketänkande? Haha

Låter lyxigt! Om det är önsketänk lär du få reda på det snart :) när vi nämnde för en BM att vi ville pumpa sa hon att bebisar ska äta minst 120 ml var fjärde timme... Men jag är heller ingen expert! Och det var bröstmjölk, vet inte om det är annorlunda med ersättning...
  • tovemaja
    Skumbollen skrev 2015-04-01 19:30:19 följande:

Minimimängd för bebisar är 100mml Bm/ersättning per kilo och dygn. Ytterligare en kunskap lång sjukhusvistelse givit oss.

Bra att veta!
  • tovemaja

Nähe... Blev inte "tredje gången gillt" för oss med god sömn tyvärr! Trots att han åt massor igår kväll vaknade han redan efter tre timmar nu första passet :( synd! Men han sov i alla fall i vaggan vilket är väldigt positivt! Dock hade vi världens gnällbebis igår kväll vilket är himla trist för han var sååå go på dagen! Så kommer maken hem och får ta hand om herr gnällspik? Känns inte helt rättvist! Men pumpningen och matande ur flaska på kvällen funkade i alla fall igår igen... Får försöka se små ljusglimtar.. Och jag visste ju att bakslag skulle komma förr eller senare! 5 timmars ostörd sömn är nog lyx ett bra tag framöver för oss!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?