Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Fråga: när man får förvärkar, eller värkar, var sitter smärtan då? I hela magen eller bara i underlivet? Jag fick just sån otrolig smärta, men bara längst ner i magen/underlivet. Vet inte vad det var. Bäbisen rörde sig dessutom massor samtidigt och tryckte ut kroppsdelar åt slöa håll på obehagliga sätt. Undrar om han släppte sin fixering och vände sig? Eller om det var ett smakprov på en värk?

• Mimipig
    Mimipig skrev 2015-02-21 01:39:51 följande:

Fråga: när man får förvärkar, eller värkar, var sitter smärtan då? I hela magen eller bara i underlivet? Jag fick just sån otrolig smärta, men bara längst ner i magen/underlivet. Vet inte vad det var. Bäbisen rörde sig dessutom massor samtidigt och tryckte ut kroppsdelar åt slöa håll på obehagliga sätt. Undrar om han släppte sin fixering och vände sig? Eller om det var ett smakprov på en värk?

Den här smärtan kom tre ggr under natten och väckte mig. Känns som mensvärk gånger tusen och satt i kanske 3-4 min åt gången. Men så snart den släppte känns allt normalt. Har ingen aning om det var en förvärk eller bara en reaktion på att jag hållit igång för mkt de senaste dagarna. Tack för all input!
  • Mimipig
    Kpax skrev 2015-02-21 07:31:39 följande:

Glömde. Jag vilar hos mamma ibland, så jävla gött. Det är inte heller mitt i middagar eller så, men jag brukar vara där så många timmar att jag hinner bli trött.

Gud vad jag är trött på att vara gravid nu!!

Jag har ETT par byxor (tights) som är sköna, resten är antingen för hårda och trånga överallt, eller i alla fall för hårda när jag sitter ner. Till och med mina ganska nya jättestora mjukisar. BHarna är också för små. Både i kupa och runt bröstkorgen. Just nu har jag på mig en ärmlös t-shirt som ser helt ok ut när jag är smal och har små bröst, nu ser jag istället ut som en trucker, den spänner över magen och blir lite tältliknande ovanför och under. Man ser också valkar vid armhålorna. Sexigt.

Jag vill inte gå ut och leta sköna preggokläder med 12 dagar till bf!

Jag har svullnat jättemycket också, fingrarna är som små korvar och fötterna som knubbiga bebisfötter. Suck och stön. Jag längtar efter att kunna sova, röra mig, och ha vanliga kläder.

När kom ditt vatten i kroppen? Jag upptäckte igår att det var svårt att få Av sig ringarna på kvällen, nu börjar måhända vatteninvasionen, med 29 dar till bf. Har inte heller någon bh kvar som passar, alla har blivit för trånga runt om, men det känns ovärt att köpa en ny för en månads bruk. Men en amnings-bh kanske?
  • Mimipig
    laila88 skrev 2015-02-21 12:42:49 följande:
    Jag tycker det var som mensvärk fast många gånger starkare såklart. Men ryggslutet, magens nedre del och så. Jag brukar också få ont nu då bebisen rör sig och lixom trycker med benen så huvudet pressas ner ännu mer. Inbillar mig att det är för att bebisen trycker ner sig iaf.

Men då verkarna kommer skulle jag säga att det är som stark mensvärk, dvs ryggen och magens nedre del. Sen känns det ju då man öppnar sig också, tycker det var en mer skärande smärta än värkande.
    Jag ringde in till förlossningen idag och frågade om råd. De bad mig ta det lugnt och hålla utkik efter ihållande starka smärtor. Annars tyckte hon min beskrivning var "normal" och att det kan bero på att bäbisen trycker med huvudet. Det kan innebära att tappen håller på och förbereda sig, men det kan lika gärna innebära att kroppen säger ifrån för att jag hållit igång för mkt. Allt är alltså möjligt, men jag känner inte att det är någon förlossning på g. Värker i ryggslutet och ljumskarna också. Är inte redo! 4v kvar till bf.
  • Mimipig

Idag ska väskan packas! Blev lite rädd igår för att förlossningen hade dragit igång, men det verkar lugnt nu, men jag fick en liten reality check i alla fall. Lika bra att vara förberedd. Förutom den nya mensvärkssmärtan x 1000 som kommer och går har jag ny värk och hugg i ländrygg och ljumskarna. Någon mer som känner då här nu?

• Mimipig

Fråga: jag insåg just att vi inte äger någon nappflaska. Det bör jag ha va? Vad för sort? Jag vill ju amma, men i en drömvärld vill jag kunna pumpa ut mjölk och ge ersättning också, så även maken kan mata. Goda råd mottages.

• Mimipig
    Kpax skrev 2015-02-22 09:01:49 följande:
    Jag väntar första barnet, så lyssna inte på mig, men jag har hört att Medela Calma ska vara bra om man vill varva mellan bröst och flaska. Det skulle vara samma teknik eller motstånd eller nåt sånt.

Jag såg en sån på apoteket och den var skitdyr, men nu när jag tänker efter kan det mycket väl varit ett paket med pump och allt.

Vi har en liten Mam, men den kanske inte kommer användas, den är från en babybox och det känns skönt att ha den och en liten tetra ersättning i nödfall.
    Jag har varit värdelös på boxar. Maken skaffade en, vet inte vartifrån. Går man bara in på lite olika apotek och frågar efter dem?

Ja, det verkar ju finnas lite olika nappflaskor för olika syften så gäller väl att pricka rätt. Fast min vilding i magen känns så stark, gigantisk och energisk att han säkert vill ha stek och potatis direkt.
  • Mimipig
    Lilj3 skrev 2015-02-22 10:54:06 följande:

Inatt den 22/2 klockan 01.19 , ca 17 timmar efter vattenavgång och värkstart, kom äntligen lille Valter, 48 cm lång och 2800 gram tung. <3 Vi mår bra och får vara kvar på BB istället för patienthotellet eftersom han kom ut med hjälp av sugklocka. Nu väntar jag med spänning på nästa bebis i tråden!

Stort grattis! Jag har också en Walter i magen, men 4 v till bf så det blir väl bara tjatigt när han kommer som trådens tionde med samma namn... Var förlossningen en bra upplevelse för dig?
  • Mimipig
    Lilj3 skrev 2015-02-22 18:27:42 följande:
    Äsch då, vet inte hur många fler som har planer på namnet V/Walter, men det är ju ett fint namn! :)

I stort sett var det en positiv upplevelse, förutom dramatiken när det blev storpublik inne på förlossningsrummet när hjärtljuden gick ner i slutet. Fick bra bemötande från start redan vid första telefonsamtalet. Hann med tre olika barnmorskor + en student och klickade väl inte så bra med studenten och den andra barnmorskan, men det kan ju ha berott på att jag var helt uppe i värkarbetet och var konstant hög på lustgas ;) Men barnmorskan och läkaren som förlöste mig var fantastiska!
    Hur skötte sig din partner? Jag är rädd att jag kommer att bli vansinnigt irriterad på min man. Skönt att det sista teamet var bra!
  • Mimipig
    sommarstad skrev 2015-02-22 18:47:17 följande:
    Vilken rolig present. :)

Jag har faktiskt suttit och sytt idag. Jag har för ett bra tag sedan påbörjat en sovpåse så jag tänkte göra klar den men mitt i allt hade jag sönder tvillingnålen och jag hade ingen extra och vi saknar sybutik i stan.
    Så jag la det åt sidan igen och började sy en förvaring till blöjorna, för att slippa ha blöjpaket stående framme. Men mitt i allt att jag skulle behöva ett snöre som jag kan hänga upp det med så jag kunde inte slutföra den heller.
    Så jag startade ett tredje projekt. När vi köpte barnvagnen begagnat saknades påse till regnskyddet så jag sydde en enkel påse till den. Det kunde jag slutföra iaf :D
    Vilket tålamod ändå! Jag hade blivit så modstulen efter nålincidenten att jag hade gett upp.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?