Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

KarinIngrid skrev 2015-03-19 13:39:39 följande:

Precis varit på sista koll hos barnmorskan

Han ligger nedsjunken med huvudet i bäckenet så hon trodde vilken dag som helst nu!!!

Åh hoppas det stämmer! Min bm kände ju huvud och buktande vattenblåsa i måndags, hon trodde det skulle vara på g inom ett dygn... Haha jo men tjena :) helt stiltje blev det istället :)
  • Skumbollen

Ja vi verkar vara en klick kvar med samma dilemmor... Förvärkar, falska alarm och barnmorskor som givit oss falskt hopp.

Inatt hittade jag någon forskning om att den genomsnittliga graviditeten varar 268 dagar mellan äl och födsel... Var tvungen att räkna ut på kalkyleramera.se hur jag låg till och insåg att 268 dagar var igår... Vår son föddes efter 265... Suck

Vi färdknäppte även igår, vilket iof var trevligt, fick inte ens en extra ond sammandragning av eskapaden.

Idag hade det varit perfekt om hon kom, alla barnvakter står redo att ta vår son :) vi är laddade till tusen! Kom ut nu :)

Bf plus 3

• Skumbollen

Stort grattis cymi till en superfin liten tjej!

Vad det gäller sömn, snuttande, napp etc. Så skall det bli mycket intressant att se hur deg går.

Vår son föddes ju med ett allvarligt hjärtfel så vi fick ju inte hem honom fören han var 9 veckor. Under hans första två månader låg han på rum tillsammans med 2-4 andra nyfödda. Eftersom han hade flera nålar och infarter i kroppen så var hud mot hud omöjligt. Det som slog oss under dessa månader var att det var inga barn som inte sov/åt när de skulle. Alla låg tryggt i sina sängar, med napp och sov. Vi föräldrar fick trösta på andra vis när det ibland inte gick att plocka upp dem helt enkelt. Men får lära sig att krama dem dör de ligger genom att hålla på huvud och rumpa, kroppsmassage, annan beröring och konstigt nog funkar det.

Så är det en slump? Att alla dessa barn inte blev snuttbarn, bärbarn etc?

Nu säger jag inte att det är fel att man ger sitt barn allt man har så ta det inte som kritik nu alla som fått sina godingar. Jag tycker bara det skall bli intressant med ett friskt barn? Kommer hon som sin bror vara trygg i sin egen säng, äta regelbundet och sova hela nätter efter 2 månader? Vi kommer iallafall försöka :)

• Skumbollen

Då var vår lilla Siri här :)

Vilken skillnad det var att föda sitt andra barn! Men sonen kämpade jag på i ca 16 timmar totalt, varav 12 gjordes på förlossningen.

Denna gång gick vattnet vid tretiden när vi var hemma hos mamma och fikade. Kunde inte bli mer perfekt då vi bara kunde lämna sonen där och åka in för en kontroll.

Eftersom jag inte hade några värkar fick vi åka hem, i lugn och ro fick vi packat ihop det sista, städat undan hemma och kollat på en film. Värkarna kom bara sporadiskt.

22.30 började de komma vart tredje minut och göra ganska ont så jag ringde förlossningen ganska omgående.

23.00 parkerade vi på östra, jag kräktes ned blomkrukorna på utsidan och fick skämmas lite ;)

23.15 var det dags för ctg och lustgas. Var öppen 3 cm bara...

Efter ett galet intensivt värkarbete och ett antal svordomar... Kallade till exempel narkosläkaren för en jävla kommunalarbetare som tog sån tid på sig när jag ville ha Eda... Min man fick skämmas lite :)) så var det

01.00 var det dags att krysta, vilken skillnad på att krysta utan Eda! Kroppen vara tog över och det gick lite väl fort, Siri blev lite dålig av det snabba händelseförloppet så jag fick skynda på ännu mer. 01.23 på söndagsmorgonen är hon född!

Gick sönder lite i mellangården, men det måste ju vara det perfekta stället att spricka på, känns inget nu och inga problem med att varken göra nr ett eller två.

Nu ligger vi och väntar på att bli utskrivna och jag skall läsa ikapp i tråden :)

Hoppas det är någon mer av oss med alla falska alarm som fått, och ni som väntar.... Håll ut! :)

• Skumbollen
    Nixe skrev 2015-03-28 10:51:35 följande:

Firade att vi klarat oss hemma ien vecka med ett litet glas champagne igår. Genast ska en barnlös och ganska avlägset bekant kommentera att hon förväntar sig stt det var alkoholfritt. Alltså, jag har lusläst Livsmedelsverkets sida och Adam hade ätit innan och fick tidigare urpumpad mjölk efter. Ingen blev det minsta påverkad och jag sköljde ner mitt glas med en halvliter vatten. Är jag världens sämsta mamma nu? Jag har inte tänkt dricka alls typ under amningen men detta var bara för att fira lite extra. Less jag blir :-/

Men äsch! Det är ju allmänt känt sen länge att bröstmjölken får samma PROMILLE som mammans blod. Det enda man avråder ifrån är ju att föräldrar skall vara fulla, men det gäller ju både mammor och pappor! Hade hon ingen åsikt om att pappan drack?

Jag tycker att det är helt ok att dricka både ett och två glas vin en kväll om man själv anser att man klarar av det. Jag drack två hof igår under ca 5 timmar, blev knappast full på det :)

Hälsa din vän att vi skall DELA en löjligt dyr flaska skumpa ikväll som jag haft i kulen sen vecka 20. Den har motiverat mig hela graviditeten så den är jag värd :)
  • Skumbollen
    Trollunge85 skrev 2015-03-28 14:19:47 följande:

Tror min slempropp har börjat lossna för flytningarna är inte likadana. Istället för vita är de beiga (ledsen för detaljer). Molvärken har inte försvunnit sen i torsdags förutom att jag inte känner något när jag vaknar på morgnarna. Hoppas att det är på gång för det känns jobbigare och jobbigare med smärtan trots att jag inte kan identifiera den i något mönster tillsammans med sammandragningar.

Åh men hoppas verkligen att det är på g nu!!!
  • Skumbollen
    Trollunge85 skrev 2015-03-28 14:58:54 följande:
    Jag hoppas också. Har just nu ont i svanken och sitter med vetekudde och har precis tagit två alvedon och hoppas att smärtan lättar lite. Eller ja det gör jag ju inte men om inte det är i kombination med värkar så är det mest segt.
    Haha, den minns jag... " jag tar två alvedon så det lättar" sen satt man och hoppades på att de inte skulle göra det :)
  • Skumbollen
    Cymi skrev 2015-03-28 21:42:34 följande:

Lucy har blivit hård magen :'( skriker när hon försöker bajsa och ut kommer hårda kulor efter ett tag. Bytte från semper till nan för hon spydde så mycket, nån som haft ersättning som vet om det kan va därför? Nån som haft bebis som varit hård som vet om det brukar gå över eller om jag ska ringa bvc på måndag? Började ikväll...

Nästan alla barn som äter ersättning blir hårda i magen, finns massor att läsa om du googlar. Lactulos eller olja brukar råda bot. Hjälp henne med termometern när hon blir ledsen och ge magmassage vid varje blöjbyte. Värmedynor (sådana man kan stoppa i vantar och pjäxor) hjälper dem också. Tänk bara på att stoppa dem i en tjockare strumpa så hon inte bränner sig.
  • Skumbollen
    Cymi skrev 2015-03-28 22:53:51 följande:
    Försökte med termometern men inget hände :/ vågar inte prova nåt utan att höra med bvc, får ringa på måndag :(
    Magmassage kan du ju absolut prova, det är ju bara en mysig stund för er båda oavsett, har hon tappat navelstumpen kan du använda lite olja på huden, om inte kör du utan. Börja med att stryka med handflatan uppifrån revbenen och ned mot blygdbenet, lyft handen så att alla strykningar blir just uppifrån och ned, upprepa 12-15 grr. (Detta stimulerar tunntarmen) Sen stryker du i cirklar med båda händerna medsols på magen 12-15 grr (stimulerar tjocktarmen) sen "cyklar" du med hennes ben, tänk på att hålla ihop benen så man inte drar i höfterna för mycket, upprepa 12-15 grr. När du gjort detta håller du ihop hennes knän och trycker dem upp mot hakan så att hennes ovansida lår ligger mot magen. Håll och räkna till 10, upprepa tre fyra grr, sen börjar du om igen.

Det finns säkert bra instruktionsvideos på youtube om jag förklarar dåligt. Värme mot magen tycker jag absolut du skall våga prova om hon verkar ha ont. Fyll en vanlig plastpåse med varmvatten och lägg mot magen, då kan du enkelt styra hur varmt det blir, 37-40 grader är inga problem. :)
  • Skumbollen
    Cymi skrev 2015-03-30 10:15:15 följande:

När börjar de sova längre än 2-3 timmarspass? Kommer bli knäpp känner jag, nu får jag sova på fm då mannen har Lucy men sen börjar han ju jobba... Så trött!

Tyvärr är det ju jätteolika, vår pojk började sova hela nätter när han var runt tre månader ( han åt ersättning precis som din tös) min bästa vän är uppe 8-15 grr per natt fortfarande och hennes tös är sex månader... Det är sjukt. Det låter knasigt men man vänjer dig vid de korta sovpassen ganska fort :)
  • Skumbollen
    anonym81 skrev 2015-03-31 08:39:08 följande:

Å va svårt det är att avgöra om det är fostervatten eller kiss som kommer när jag är på toa, alltså kissar gör jag ju, men direkt efter känns det som det kommer nåt lite tjockare från fel ställe, men då hade det väl kommit i trosorna också eller? Är väl inte så mycket att göra åt ändå förren värkarna sätter igång, men är nyfiken på om det är på G eller inte :), 4 dagar över tiden idag...

Precis så var det för mig... Satt och kissa, sen ville det liksom rinna lite till. Jag tog på mig en binda och tryckte på ovansidan magen samtidigt som jag krystade lite, typ som jag skulle krysta ut en tampong... Då kom det mera, ljusrosa vatten som luktade sperma (trodde det var en myt )
  • Skumbollen

Skall tillägga när vattnet gick förra gången kom det Max en dl totalt, sen kom det inte mer. På förlossningen trodde de inte det var vattnet utan flytningar. Sen när de satte skalpelektroden så kom det (till deras förvåning) inget vatten då heller. Sonen låg och täppte till hålet så vattnet kom efter honom som DN flodvåg... Så om du tror på vatten stå på dig :) lycka till!

• Skumbollen
    Kpax skrev 2015-03-31 23:22:54 följande:
    Hurra!! Vad härligt det måste vara :)

Vet du (eller någon annan) vad det är för skillnad på kolikflaskor och vanliga, och hur medelaflaskorna är för barn som sväljer mycket luft?

Här har vi ytterligare en skrikkväll. Nu hoppas jag att hon somnar vid bröstet, då brukar natten funka bra!
    Med sonen fick vi medela på sjukhuset eftersom de hade deras pumpar, det funkade inte alls så vi köpte mam anti-kolik och det blev enorm skillnad. När han åt från dem så hörde man så tydligt hur flaskan släppte vakuumet från botten när han åt. Med vanlig flaska oavsett napp behöver de ju lista ut det själva, hur de skall släppa på vakuumet alltså och det var väl det han inte fattade :) så hag slår absolut ett slag för mam , men har hört många som lovordar dr Brown också.
  • Skumbollen

Minimimängd för bebisar är 100mml Bm/ersättning per kilo och dygn. Ytterligare en kunskap lång sjukhusvistelse givit oss.

• Skumbollen
    Kpax skrev 2015-04-04 08:43:48 följande:
    Okej, tackar! Det låter som något jag skulle vilja prova i alla fall :)
    Jag tänkte också prova kopparspiral denna gång, är så trött på den person jag blir av hormoner. Jag har ganska lite mens annars så jag hoppas att de rikligare blödningarna inte skall påverka så mycket.
  • Skumbollen
    Mildamilda skrev 2015-04-06 17:39:24 följande:

Ni som pumpar bröstmjölk, vad har ni för pump? Jag har en äldre Philips avent , manuell, och den funkar inte, vet inte om det är fel på den eller om jag inte kan...

Jag har både en manuell från medela och en manuell från mam, tycker nog mams är strået vassare.
  • Skumbollen
    snö 81 skrev 2015-04-08 21:18:07 följande:
    Tages kurva går också spikrakt uppåt. Han hade ökat 390 g på en vecka. Men hur ska man göra om ungen är hungrig då??
    Man ger honom vad han vill ha... I min värld gör man så iaf. Blir så trött på BVC och deras ramar hela tiden. Vissa dagar äter jag som är 34 mer, andra mindre, ibland äter jag ofta och ibland sällan... Jag tänker alltid att om min kropp inte har fasta rutiner på varken sömn eller mat hur tusan skall man kunna kräva det av små bebisar.

Även om barn blir runda så rättar det till sig när de börjar äta vanlig mat och föra sig mer :)
  • Skumbollen
    septemberbarn08 skrev 2015-04-09 16:42:05 följande:
    Tack för dina fina ord! Tyvärr var jag tvungen att ge henne lite ersättning efter senaste amningen då vänster bröst inte räckte till:( det räckte med 50ml ersättning efteråt så det är väl inte hela världen men ändå!

Har ni något tips på något man kan äta/dricka för att få mer och fetare mjölk? Lättöl har man ju hört men det känns ju galet att dricka alkohol när jag ammar, jag som aldrig dricker alkohol annars:/
    Fetare mjölk kan du inte få hur du än gör... När vi låg inne med sonen testade de min mjölk, fick spara 10 ml mjölk vid sex tillfällen på ett dygn som dietisten sedan skickade på analys. De kom fram till att jag hade mellanmjölk i brösten. Jag frågade henne om jag kunde äta eller dricka något för att boosta upp mig till röd mjölk ;) men hon sa att det inte går utan barnet styr det genom att äta mer/mindre. Sen är det ju viktigt att äta och dricka ordentligt för att kroppen skall orka tillverka den mängd mjölk barnet kräver.
  • Skumbollen

Då var vår fis 3,5 veckor, 5175 gram tung och 57 cm... Tror vi göder fram en liten brottare här ;) livet med en nyfödd och en 18 månaders går över förväntan och de båda äter och sover som de ska, precis som vi beställde dem med andra ord :) Tiden att surfa runt på telefonen är dock ett minne blott så nu får jag tacka alla goa mars-mammor för den här tiden. Lycka till med alla små framtida partiledare, fotbollsproffs och musikaliska under :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?