Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kawinna skrev 2014-12-17 08:51:05 följande:

Hur har ni gått tillväga för era sjukskrivningar?
    Vet inte om min trötthet är nog anledning att få sjukskrivning. Men om det påverkar min förmåga på jobbet? Känns som att jag inte är tillräckligt "sjuk" för att gå hem men är inte kul och känna att jag aldrig räcker till på jobbet heller...

Eftersom jag fick högt blodtryck var det läkaren som sa åt mig att jag skulle sjukskriva mig själv en vecka till att börja med. Sen var det barnmorskan som sa att hon skulle kontakta läkaren för att bli förlängd då jag fortfarande inte varit till specmödra och att jag nu hade fått äggvita i urinen. Jag blev uppringd av läkaren och sa att om hon sjukskriver mig denna veckan ut så vore det bra för då hinner jag till specmödra iaf, men hon sa direkt att "nej, vi sätter till 31/12".
  • snö 81
    Mimipig skrev 2014-12-18 08:46:28 följande:
    Jag epilerar alltihop, ben som bikini, och det funkar fortfarande fint att nå överallt. Snart ser jag väl inte längre vad jag gör, men då får det väl sitta några rymmare här och var. Jag har aldrig fött barn förut, men jag tänker att det kanske är smidigt för alla med en ren arbetsyta... Även om det nog är en bagatell egentligen.
    Haha, din formulering är ju klockren - "ren arbetsyta" :)

Förr i tiden rakade man ju kvinnan där nere när hon kom in på förlossningen, så nånstans tror jag absolut att det har betydelse.

Jag har testat epilera bikinilinjen (som ogravid), men herregud så ont det gjorde och vilket blodbad :) Ska kontakta en salong och höra vad det kostar, känns lätt värt det!
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2014-12-18 14:05:45 följande:

Känns som mitt klädförråd är väldigt litet i förhållande till alla andras ;) Vi har en mössa (från en gratisbox) och sen några par ullstrumpor som vi köpte på ullfrottéfabriksförsälningen i Östersund när vi var där i somras (de skulle byta färg och hade utförsäljning = bra julklapp till syskonbarnen och så blev det några ministrumpor som ändå inte kan användas förrän till nästa vinter). Så när den lilla kommer ut så kan den ha mössa och för stora strumpor :)

Jag har tittat på mycket men min syster skulle ta med sig en del saker nu till jul och sen hade svärmor lite från när maken var liten (plus hon köper säkert extra) så jag avvaktar lite med att handla. Mannen skulle få något babypaket med body och mössa från jobbet också som ingår som en förmån (vet dock inte om man får det i förväg eller när barnet väl har fötts) Tänker jag får se vad det slutar nånstans och köpa in det som verkar saknas i februari (eller på julrean ;)) Men jag hade gärna köpt ett plagg själv men kanske ska försöka mig på att göra ett lapptäcke eller liknande istället som kan bli min gåva till den nyfödde.

Låter toppen med en mössa och stora ullstrumpor :)

När jag fick min dotter hade min moster kvar ett gäng kläder från när jag och min bror, samt hennes två barn var små. Det var inte mycket att ha kan jag säga. Alla små "gummitrådar" i tyget som gör kläderna lite mer följsamma hade blivit gamla och spröda så det bara sprakade om kläderna när man drog lite i dom eftersom alla trådarna då gick sönder.
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2014-12-18 13:57:07 följande:

Intressant att läsa hur ni andra gör med kläder.
    Såhär ser mitt förråd ut än så länge:

stl 50
    10 bodys, utan ben ( 5 långärm, 5 kortärm)
    8 mjukisbyxor
    2 pyjamas
    1 mjukisoverall
    2 tjocktröjor

stl 56
    10 bodys utan ben (5, långärm, 5 kortärm)
    7 mjukisbyxor
    5 pyjamas
    2 mjukisoverall
    2 tjocktröjor

stl 62
    2 pyjamas
    5 bodys

sen en drös med strumpor och små tunna mössor.

Känns som det borde vi klara oss på i början ?

sen kommer man säkert få en del små söta kläder också.

När vi var hos svärmor sist så skickade hon med 3 små söta bomulls omlottröjor som min sambo hade när han föddes. :) väldigt gammaldagsa i stilen med handbroderad spetskrage. Inte alls min stil egentligen men tänkte att jag ska sätta på pluppen nån av dem när han föds och ta en bild o skicka till svärmor :)
    Då blir hon säkert jätteglad. Hon bor en bit bort så kan inte komma o hälsa på direkt utan kommer komma ner sen nån vecka efter födseln så vi fått komma hem i lugn och ro och så.

Ja, du har nog så du klarar dig!!

Förra gången hade jag köpt på mig jättemycket innan och fick en hel del i samband med födsel. Det innebar att jag inte kunde köpa nåt nytt till henne innan strl 62 eftersom vi hade kläder i överflöd.

Denna gång har jag resonerat som så att jag vill ha en start, men resten köper vi sen plus att vi säkert kommer få en del också.

Som det ser ut nu så har vi 2 st bodys + byxa i strl 50 och samma i storlek 56. En lite tjockare teddyoverall, en tunnare stickad overall och en vintermössa + vantar och tossor. Det jag har tänkt komplettera med är en tunnare hjälmmössa att ha på BB, filt och ett liten snuttefilt/gosedjur.
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-12-18 15:39:34 följande:

Känner mig riktigt vaxningstaggad, jag ska kolla upp salonger och boka tid i januari!

Jag fick åka hem från jobbet med magkramper och kräkningar idag. Fan också, det är exakt två veckor sedan sist! Jag ringde 1177, och hon var rätt säker på att det var magsjuka. Åååh, nu missar jag jullunchen imorgon, och jag har verkligen skitmycket att göra. Mår redan i princip bra, har lite ont i magen efter att ha kräkts så mycket bara.

Nåja, det är som det är

Hälsan är viktigast.

Nej, stackare!! Magsjuka är verkligen inte kul och inte två gånger så tätt inpå :(
  • snö 81

Var på specmödra idag och kollade hur jag och bebis mår. Bebisen såg ut att ha det bra, ingen tillväxthämmning och alla flöden såg bra ut. Vägde ca 1058 gram :)

Jag verkar också må rätt bra, blodtrycket går åt rätt håll eller i alla fall inte uppåt nu.

Läkaren tyckte inte att det fanns något som tydde på att den inte ska kunna ligga kvar där inne ett bra tag till. Men han sa att jag måste ringa dit direkt om jag skulle börja må dåligt.

Så nu när jag vet att allt är ok såhär långt så känns det konstigt att vara sjukskriven. Men det kan ju vara tack vare vila som blodtrycket håller sig stabilt. Får väl se när jag börjar jobba igen efter nyår hur det går med allt.

• snö 81
    Kpax skrev 2014-12-18 18:53:58 följande:
    Skönt!

Ja du ska nog inte tro att du hade mått lika bra om du hade jobbat. Passa på att njuta av ledigheten nu när du fått så positiva besked :)
    Nej det är nog så, men man är ju så jäkla plikttrogen så om det bara inte är fara för liv känner man att man borde jobba... :-/
  • snö 81
    chikita124 skrev 2014-12-18 19:04:47 följande:

har idag vare på babyproffsen och apoteket Lloyds o hämtat mina baby boxar..besviken på apotekets som bara innehöll en tidning o en babynapp sen bara massa broschyrer...däremot babyproffsens innehöll blöjor,tvättlappar,amningsinlägg,napp,nappflaska tidning och mycket mer..de kallar jag startgåva:)

Åh jag vill också ha Babyproffsens box, men jag fick välja mellan den och Babyland och valde då den senare. Det var så dum sida på nätet där man fick Floyd's låda plus en till - antingen Babyland eller Babyproffsen. Vi har ju inte Floyd's här så den gåvan hade jag ju ingen nytta av.
  • snö 81
    snö 81 skrev 2014-12-18 19:39:44 följande:
    Åh jag vill också ha Babyproffsens box, men jag fick välja mellan den och Babyland och valde då den senare. Det var så dum sida på nätet där man fick Floyd's låda plus en till - antingen Babyland eller Babyproffsen. Vi har ju inte Floyd's här så den gåvan hade jag ju ingen nytta av.
    Oj Lloyds kanske det heter, inte Floyd's :)
  • snö 81
    Madelia skrev 2014-12-18 20:08:29 följande:

Oj, vad mycket många har:) Vi har nästintill ingenting, men det känns ju bara lite kul att börja behöva handla lite nu snart så:)

Är på 28+2 idag och var till bm i förmiddags. Allt såg bra ut, hade 25 cm i sf-mått och pulsen låg på 140.

Hur ser det ut med föräldrautbildningar för er andra? Går ni? Ska ni gå? Jag väntar fortfarande på papprena/inbjudan till den och tänkte iaf ge det en chans. Mycket för att kanske träffa lite annat folk som ska ha barn och därmed vara hemma samtidigt:) men borde det inte dra igång snart tro?

Jag väntar ju andra barnet så jag gissar att vi inte får gå. Dessvärre var det mesta inställt när jag var gravid sist eftersom det var hysteri kring svininfluensan (senhöst -09)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?