-
Jag använde sånt tyg som man syr mössor av. Det var svårt att mäta ut det utan att sträcka, men sen gick det bra.septemberbarn08 skrev 2014-11-30 21:43:38 följande:Vad använde du för tyg till utsidan? :)
-
Ja, då är det inte så mycket att välja på. Jag använde tillslut en filt vi redan hade hemma och den är vit med lite grått så det blev ingen smutstålig färg ändå :)septemberbarn08 skrev 2014-11-30 12:00:31 följande:Vi bor ju i en håla med två mataffärer så filten jag fick tag på fanns i vitt, blått och rött.. inte mycket att välja mellan alltså. Annars skulle jag också valt en mörkare:)
Är också fundersam på vilket bomullstyg man ska ha. Någon som vet vad som kan tänkas bli bäst på utsidan av en filt?
Som yttertyg tog jag stretchigt bomullstyg och det gick jättebra. -
Ja, hur man än gör så är man aldrig nöjd.Lejonhierta skrev 2014-12-01 09:13:28 följande:Ja, jag småskrattar lite, det saknas alltid rum. Vi har ju fyra varannanveckas barn som har var sitt rum. Trots att vårt hus hade 8 rum och kök ( varav 4 sovrum) när vi köpte det förra året så har vi gjort ett sovrum till. Problemet med vårt hus är att det är byggt i herrgårdsstil dvs med stooora rum som inte direkt går att göra om till fler sovrum, bibliotek med väggfasta bokhyllor i ek( synd att slita bort), matsal och finrum/salong osv. Tvrummet på ovanvåningen valde vi att dela i ett stort sovrum till oss samt ett allrum/övre hall där barnen har tv-spel. Då har vi samtliga sovrum på övervåningen. Biblioteket är just bibliotek och kontor, medan matsalen är tvrum och finrummet/salongen är vårt vardagsrum, där vi slappar framför brasan eller käkar middag i goda vänners lag. Alltså öppen planlösning och en massa fönster och grejer samt genomgångsrum till numera tvrummet.
Vi kommer inte "köra ut någon" av de större barnen ur sina rum, däremot har vi tänkt att bygga om ett av dubbelgaragen till gäststuga (blir ca 60 kvm) och 15åringen har önskemål om att få flytta ut där sen. Men det är ett långtidsprojekt, så vi räknar med att ha lillfisan i vårt sovrum de närmaste 3 åren.
Redan då vi flyttade in så ställde vi in en säng vi har en massa kuddar i, i tvrummet, som extra soffa då kompisarna till ungarna är här. Så extra permanent sovplats finns ju tackolov. Annars tycker jag sånna där sängskåp då man fäller ned/fram sängen verkar vara en smart lösning :)
Men det är verkligen jättesvårt att få till en planlösning man vill ha när man inte ritat och byggt huset själv. Samtidigt vill vi inte bygga något som kan sänka husets värde heller...
Tror nästan att vi hade haft en bättre planlösning med ett mindre hus... Men nu var det detta som vi föll för och inom rätt skolområde då de bor 50/50 osv.
-aldrig är man helt nöjd ;D
Min mans två barn är hos oss varannan vecka och min dotter bor nästan heltid hos oss. Och så en på väg som blir på heltid :) De två större barnen är livrädd att behöva dela rum och min dotter vill helst ha sitt rum i vårat sovrum ;)
Vi ska a iaf köpa en spjälsäng med löstagbar framsida så att den kan göras om till "vanlig" barnsäng ifall den lill* blir kvar i vårat rum på lite längre sikt -
Jag köpte en kudde till dottern innan hon föddes och den hade hon till hon var 2 år och fick en vanlig säng. Kuddar för spädbarn ska vara väldigt platta och tunna, men även när dom blir större ska kudden vara rätt tunn.Trollunge85 skrev 2014-12-02 08:04:23 följande:
Är det nån som vet förresten, det här med kudde till spädbarn. Var inne på en sida som sålde ekologiska produkter och där var det en kudde till 0-3 mån, någon som var till 6 mån (eller tills de vände på sig själva) och sen ytterligare någon kudde. Byter de kudde så ofta när de är små eller kan man ha en och samma kudde under deras första år?
-
Det enda som mothjälper platt bakhuvud är att dom inte ligger på rygg mer än nödvändigt, finns vad jag vet inga kuddar mot sånt. Och kom ihåg att från början är det väldigt få barn som gillar att ligga på mage och träna nacken, men träna sig behöver dom ändå :)Mimipig skrev 2014-12-02 08:43:52 följande:Jag vill också veta! Finns det särskilda kuddar mot platt bakhuvud?
-
Nej, det låter onödigt :)Trollunge85 skrev 2014-12-02 08:57:33 följande:Okej så jag behöver inte springa och köpa tre fyra sorters kuddar? Skönt att höra. Tack för hjälpen!
-
Usch vad obehagligt! Tur att din man mår bra i alla fall!Lejonhierta skrev 2014-12-02 08:45:53 följande:
Ja men ja hurra vilken toppenmånad. Min ersättning strular = fått ungefär halva inkomsten mot vad jag är van vid. Dottern fyller år idag och blev peppar peppar väldigt nöjd över samtliga paket :) och sambon hinner inte mer än åka till jobbet så ringer han och låter lite skärrad, då har han smällt ett rådjur bara 3,5 km hemifrån, rejält kan jag säga. Så pass att han inte kunde få upp förardörren. Den andra bilen står uppallad i garaget och väntar som sagt var på reservdelar för 10 000:- och givetvis kom halva leveransen i torsdags medan den andra inte är skickad ännu = går inte sätta ihop då samtliga grejer ska monteras mot varandra.
Nåja, huset står kvar, jag kunde kravla mig ur sängen i morse, så det finns hopp om det ;)
-
Min dotter låg oftast på sida och sov och det fick jag minsann order av BVC-tanten att se till att hon inte gjorde för det syntes tydligen på huvudformen.JhjärtaK skrev 2014-12-02 15:11:55 följande:De kuddar som är mot platt bakhuvud är fluffigare och skall därför inte användas sen när bebisen kan vända på sig. Efter det finns det plattare kuddar som kan användas och senare kan man använda lite vad som typ
Vi köpte babykudde till dottern, en till säng och en till vagnen men använder den till sängen först nu faktiskt då hon sov i ett babynest de första 5 månaderna och där får man inte ner en kudde. Hon fick inte platt bakhuvud alls då hon oftast låg på sidan och sov.
Träffade en mamma som låtit sin son ligga i babysittern typ hela första halvåret och det syntes rejält på bakhuvudet :-/ -
Nej, nu syns det inte på min dotters huvud heller, det var när hon var nyfödd. Men det gick till sig, deras små skallar är ju så lättformade när fontanellerna är öppna.JhjärtaK skrev 2014-12-02 18:51:22 följande:Så olika det kan bli. Syns inte alls på hennes huvudform men håller man lite koll så är det nog ingen större fara tror jag inte eller så har vi vara varit förskonade
-
Fin mage!!Villhaenbebbe skrev 2014-12-02 18:58:38 följande:
Vecka 24 nu, magen växer så det knakar! :) var hos BM igår och mätte magen, den låg i övre delen av kurvan men fortfarande inom det normala. Fick även väga mig för första gången sen inskrivningen, och till min förvåning hade jag bara gått upp 3kg. Trodde jag hade gått upp minst 7! Haha. Men det beror nog på att jag åt dåligt i början pga illamående och hade problem med njuren, då åt jag också mindre.
Lyssnade på lillen också, han ligger på 150 slag/min :) hur går det med era magar??
Jag ser inte att min växer, men folk på jobbet kommenterar den ibland så andra verkar ju se att det växer.