Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-11-24 00:45:24 följande:

Jag har fått en massa små röda prickar på bröstet upp mot halsen. De ser ut som små spruckna blodkärl, fast i prickform. Läste en gammal FL-tråd att de kommer pga ökad blodmängd och tryck. Någon som känner igen detta eller tom varit med om det vid tidigare grav? Det verkar oklart om de försvinner efter förlossningen, enligt tråden.

Jag har fått sådana vid ögonlocket upp mot ögonbrynet. Tänkte det kom efter jag sprungit ute i kylan men det kanske är gravidrelaterat det också.

Har börjat få ont i ryggen när jag sitter på jobbet och har därför tagit med min pilatesboll som jag sitter på halva dagen och övergår till min vanliga stol halva dagen. Det hjälper väldigt mycket men eftersom pilatesbollen är lite får låg i förhållande till skrivbordet så är det inte helt optimalt. Men nu har jag fått veta att de höj- och sänkbara skrivborden som alla ska få kommer redan på fredag! Känns fantastiskt skönt eftersom jag tror min rygg mår bättre av variationen stå/sitt.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-11-24 09:30:53 följande:
    Hm, kanske skulle inhandla en pilatesboll. Mitt bäcken och rygg är inte alls i fas just nu...
    Jag tycker definitivt att den är värd pengarna. Fick en av min make förra julen. Använde den inte så mycket då men nu när jag är gravid så används den varje dag på jobbet. Det är skönt att man inte sitter så statiskt även om jag ibland har lite problem med balansen. Det gäller även att se till att man har rätt kläder på sig eftersom iaf jag sitter ganska bredbent för att få en bekväm ställning med bra balans. Men eftersom vi inte är är gravida under sommaren när man har betydligt mindre kläder på sig (och inte leggings under kjol) så känns det som ett icke-problem ;)
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-11-24 11:09:44 följande:
    Bollen är ju perfekt att ha hemma sen när värkarna drar igång, fram till dess att man är välkommen till förlossningen.

Nej, det där med kläder är ett icke-problem eftersom man är gravid på den kallare delen av året.
    Eller ett problem eftersom jag har betydligt fler sommarklänningar som hade funkat under längre tid på graviditeten än vad jag har höst/vinterkläder Flört
  • Trollunge85

Det låter inte bra. Men samtidigt är det säkert bra med avlastningen från kryckor. Hur känner du dig i övrigt?

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-11-25 06:13:47 följande:
    Måste testa boll känner jag, men kanske inte överdriva. Men det hade förmodligen inte med bollen att göra när din kusin fick för tidigt.

Har hittat lite övningar för de inre magmusklerna och bäckenbotten som jag måste börja köra med också.
    Hittade du övningarna på nätet? Skulle du isf berätta var? Är jätteintresserad av att hitta övningar till bäckenbotten.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-11-25 11:49:01 följande:
    Nej jag såg på Nyhetsmorgon en söndag för ett antal veckor sedan. Dom brukar ha en personlig tränare som kommer ibland och pratar och just den söndagen hade dom ett inslag om gravidträning. Det var två övningar på just inre magmuskler och bäckenbotten som kändes rätt bra. Bara det att jag varit lat och inte gjort så ofta.

Den första övningen ska man stå på alla fyra med ryggen rak (ingen svank) och egentligen bara dra in naveln mot ryggraden. Den andra övningen ska du ligga på sida och stödja huvudet på handen och dra in naveln mot ryggen även där. När du ligger avslappnad pekar naveln ner mot golvet och då är meningen att när du drar in naveln så ska den peka rakt fram typ.

Vet inte om mina fina beskrivningar ger dig något :)
    Jo det är helt okej beskrivningar. Den på sidan kändes konstigt med att naveln pekar neråt men jag ska testa hemma. Det kommer säkert kännas mer självklart då. (Tror det kommer se konstigt ut om jag lägger mig ner på golvet här på jobbet och testar även om det säkert hade roat någon) :)
  • Trollunge85
    Lejonhierta skrev 2014-11-27 10:02:27 följande:
    Nu hänger jag inte med, vad har din mammas usaresa med din förlossning att göra? Men det kanske bara är jag som inte uppskattar hela släkten rännandes första veckan.. Har t o m haft besöksförbud utom för pappan + syskon på BB vilket jag tyckt varit jätteskönt..

Inser när jag skriver att jag kanske är lite udda på den punkten? :)
    Jag ser inte heller riktigt kopplingen men det är nog för att jag helst vill ha så mycket tid som möjligt i början där det bara är vi tre (jag, maken och barnet). Lite för att det är nytt för oss båda och då vill jag att vi ska ha en möjlighet att själva få in känslan för det här nya som jag verkligen inte kan föreställa mig och att komma på hur det ska funka för oss. Men så har vi mina svärföräldrar som bor en bra bit ifrån så när de kommer på besök så stannar de minst över helgen och eftersom de, sen vi flyttade till hus, har bott hos oss så känner jag att det känns lite mycket så tätt inpå. Särskilt som jag inte alls vet hur jag/vi kommer må (mest jag med ev förlossningsskador, problem med amning och allt som kan dyka upp)

Med mina föräldrar så kommer de inte förrän vi säger till alternativt vi åker till dem. Med mina svärföräldrar så vet jag att de kommer så snart de kan (erfarenhet från min mans syskon när de fick barn). Men det kan vara att barnen inte sagt till och min make är helt på det klara med att han måste säga ifrån om de får för sig att komma ner samma vecka som BF. Jag vill som sagt gärna komma hem från bb och få bo in mig innan vi blir 'invaderade' ;)

Men alla är olika och alla är definitivt inte som jag :)
  • Trollunge85
    Nixe skrev 2014-11-27 16:06:31 följande:
    Jag vill inte ha besök på bb utan vill komma hem först. Mina föräldrar vet om det och tycker det är självklart men jag vet att svärmor kommer kunna surna till över det för med svägerskan har de fått komma till bb redan samma dag som förlossningen. Var så lycklig över att bb sophia inte hade besök alls utom av syskon men nu har de tydligen skaffat fram något sorts besöksrum. Förhoppningsvis är det ändå förbud pga RS men man vet ju aldrig. Säger jag mej så är det ju nej men känner jag tanten rätt så är det ngt hon kan explodera över helt. Även om jag inte bryr mig vill jag inte att hon ska förstöra upplevelsen för min sambo. Turligt nog har han iaf en vettig pappa..
    Är svägerskan hennes egna dotter? Förhoppningsvis förstår hon skillnaden mellan att besöka sin dotter samma dag och att svärdottern inte vill samma (utan isf att det är hennes egna mamma som kommer). Men det låter tufft. Hoppas det går bra för det är inget bråk som man vill ha som nyförlöst och tror inte ens att pappan vill ha det bråket heller.
    Jag har kompisar som tog emot besök på bb. De tyckte det var bra för då var det kort tid och sen var besöken avklarade (trodde de, men jag tror de fick ännu fler besök så fort de kom hem) men det beror ju på hur man är som person.
    I värsta fall så kan ju din sambo ta med sig barnet till besöksrummet och så slipper du men jag hoppas du får det lugn som du och din familj behöver och att svärmor respekterar det.
  • Trollunge85
    Nixe skrev 2014-11-27 21:11:54 följande:
    Nej det är inte hennes dotter och jag tror inte det skulle göra någon skillnad, förståelse är tyvärr inte hennes paradgren ;) jag känner att de första dagarna med vårt första barn vill jag att det ska vara vi tre. Sen får de gärna besöka när vi är hemma, det gör ingenting. Och att bebisen ska tas ifrån mig för att pleasa svärmor tror jag inte ens min sambo vill höra tals om. Han vill också vara vi tre där i början (och tro mig, min svärmor skulle maxa ut besökstiden och klänga sig fast vid ungen och det skulle inte lämna oss i fred hemma efteråt heller tyvärr då de bor nära). Efter allt bråk denna kvinna ställt till med är inte ens sambon speciellt nära henne längre. Hon hade en tre år lång konflikt med svägerskan för att hon inte fick sova kvar på bb med dom när de fick sin dotter så ja.. Man kan inte ge henne ett finger för då sväljer hon en hel och otuggad ;) Jag har inget problem med att säga nej och inte min fina andra hälft heller men hon är en dramaqueen så jag vill mest inte stt hon försöker förstöra det hela som hämnd som hon gjort innan. Jag bryr mig sen inte vem som besöker oss först eller så så det har ingenting med att mormor kommer före att göra utan bara helt enkelt att jag vill ha den första tiden själv. Jobbar inom sjukvården med nyförlösta bebisar och deras familjer och jag ser därför ingen poäng med besökshetsen. Är ju inte alls så personlig och nära med mina svärisar heller så suger att få besök när man fortfarande har kateter och är sliten känns lågt :p Men vi får se, den striden lär tas i god tid innan ändå tänker jag.
    Låter inte precis som du drog vinstlott när det gäller svärmor ;) Hur kan man bråka om att inte få sova kvar på bb? Det är ju inte hennes barn. Låter som en bra idé att hålla henne kort och inte börja kompromissa. Verkar ju bli ett bråk oavsett. Men jag förstår precis det där med att bara vilja vara med sin egna lilla familj i början. Tur att du och din sambo är överens. Tror annars det är lätt att det blir en konflikt där också. Jag hoppas allt löser sig och att du inte lägger för mycket tankar på henne utan istället njuter av graviditeten :)
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-11-27 19:09:59 följande:
    En del har ju rätt svårt att greppa och se skillnad.

Min dotters farmor kom till BB, trots att det var totalt besöksförbud, för att hon hade en present. Jag skickade iväg pappan, utan bebis, att möta henne utanför dörrarna och påminna om att besöksförbud rådde. Tror hon blev lite stött, men jag blev rent förbannad över att hon totalt struntade i besöksförbudet. Dom har ju inte sånt för skoj skull ju.
    Usch vad hemskt. Förstår att du blev förbannad. Nyfödda är ju så ömtåliga och är det besöksförbud så finns det oftast en bra anledning till det (som i ditt exempel svininfluensan). Jag förstår inte varför det är så många som inte verkar förstå att det inte är de som ska komma i första hand när det gäller barnbarnen. Det är jättebra att mor- och farföräldrar vill finnas där för sina barnbarn men jag tror inte barnet bryr sig så mycket första veckan utan då är det bättre att familjen får komma till ro själva och få igång amning (om man vill amma) och läka utan att stressa upp sig över besök.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?