Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2014-12-19 08:50:30 följande:
    Ja, det är faktiskt mest för att träffa andra som jag skulle vilja gå föräldrautbildning.

Iofs jan ju förlossningsinfo kännas överflödig när man redan fött en och amningsinfo behöver jag inte då jag inte kan amma denna gång. Däremot skulle jag gärna gå på en info om flaskmatning - känner mig helt lost ;)
    Har de info om flaskmatning? Det hade varit bra eftersom det är så många som inte ammar men min känsla är att vården mest fokuserar på att alla ska amma. Men jag kan ha fel, det är bara min uppfattning och eftersom jag själv är inställd på att amma (om det fungerar) så vet jag inte hur de som ska/vill flaskmata får information.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-12-19 08:52:52 följande:
    Ja, det är viktigt att tänka på sig själv - eller framförallt den lilla där inne. Men man känner sig ändå dålig när man inte går till jobbet eller går hem tidigare för att man är trött.

Jag ska göra mig iordning och åka in på lite julmys på mitt jobb nu på morgonen. Kul att få önska kollegorna god jul.
    Vad roligt. Ha det så skoj!

Själv ska jag ta tag i dagen och få gjort det sista (eller så mycket jag hinner) av sista jobbdagen innan semester innan jag ska ta mig an ikea (säger ta an för det känns som ett projekt nu när det troligen är mycket folk och maken är uppe i Sthlm och inte kan följa med). Hade gärna skjutit på Ikea men vi ska fira den första av våra tre jular imorgon och jag måste fixa det som behövs från ikea till julklapparna.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-12-19 09:01:02 följande:
    Nej dom har dessvärre inte det, men det är just sån info jag skulle behöva. Men det känns lite som att alla SKA amma och om du inte gör det så får du väl klara ut alla frågetecken på egen hand.
    Förhoppningsvis finns det ett forum eller liknande. Hoppas du får den hjälp du behöver.
  • Trollunge85
    Villhaenbebbe skrev 2014-12-19 09:05:40 följande:

Var på förlossningskurs igår och det var så mycket fokus på förlossningsrädsla osv. 
    Är det någon fler än jag som känner mig såå orädd och lugn inför förlossningen - och snarare ser fram emot det? Längtar tills det drar igång på rikitgt (dock får han mer än gärna ligga kvar där tills det är dags) :)

Jag är endast rädd att något ska gå fel/inte bli som jag tänkt mig.. 

Jag är inte alls rädd inför förlossningen. Har inte varit det, men det kan ju ändras längre fram :) Har läst en del förlossningsberättelser på FL (även sådana som inte går så bra) och läst delar av boken Att föda som jag fick låna av min svägerska. Men det känns som om jag inte riktigt tagit till mig av det trots allt. Om jag oroar mig över något så är det snarare att förlossningspersonalen kommer vilja skynda på processen och inte låta min kropp ta det i den takt den behöver. För jag har fullt förtroende på min kropp, är ganska nyfiken på hur det kommer kännas och hur jag kommer reagera när det väl är dags.

Men tyvärr kan något gå fel som gör att jag måste lämna över allt till personalen (hoppas de inte går in för tidigt bara) och då hoppas jag att jag hamnat med kompetent och bra personal och att de inte är alldeles slutkörda av pressen. Region Skåne har ju problem med att barnmorskorna slutar pga stress och press så det kan vara lite folk på plats som ska sköta allt och alla. Men som sagt så länge inget går snett tror jag att min kropp kommer klara av förlossningen oavsett om personal finns på plats eller inte.
  • Trollunge85

Nu är det dags! Äntligen dags för julledig med möjlighet att få vila ut ordentligt (hoppas jag) och bara umgås med nära och kära. Fick gjort mer än vad jag trodde idag på jobbet och listan över vad som behöver göras när jag kommer tillbaka så jag inte behöver oroa mig för att glömma det under ledigheten är skriven så nu känner jag mig välförtjänt av semester. Nu var det bara Ikea-besöket kvar :)

• Trollunge85
    aanna.a skrev 2014-12-30 14:28:36 följande:

En fråga; vilka har och vilka har inte tagit reda på vilket kön bebisen har? Skriv gärna varför ni tagit reda på det / inte tagit reda på det med :) rätt kul att veta! (Och ingen pajkastning på varandra nu om var som är rätt eller fel, är bara kul att veta varför vissa gör på ett sätt medan andra gör på ett annat)

Jag och min sambo har valt att inte ta reda på könet på vår lilla bebis. Dels för att det känns roligare på förlossningen att ha en liten överraskning och för att det känns konstigt att man ska ta reda på könet bara för att man kan. Men det känns som att vi är rätt ensamma om att inte veta vad det är för kön på vår bebis ..? :)

Vi har inte tagit reda på vad det blir för kön. Känns mer spännande att inte veta allt från början. Vill ha något roligt att ta reda på vid förlossningen :) Har haft en period då jag trott det varit en flicka och därefter en period då jag trott en pojke så nu känner jag mig förberedd på vilket som även om jag just nu tror mest på pojke för det är vanligast i makens släkt ;)
  • Trollunge85

Halsbränna från helvetet. Tyckte jag klarade det så bra och tyckte inte alls att vi behövde köpa samarin eller liknande när vi var på Ica idag. Det är ju inte så farligt... Så mannen steg upp för att köra till Statoil och se vad de har eftersom han inte tyckte jag skulle traska runt hela natten (jag slipper ju halsbrännan när jag står upp). Trodde aldrig att jag skulle ha en graviditet där min man skulle ge sig av mitt i natten för att handla.

• Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-01-05 09:44:02 följande:

Tipsa mig! Vi har fått låna en bil idag och ska åka till IKEA vid 15-snåret. Vi har bara en sak på listan - byrån Malm som vi tänker använda som skötbord i badrummet. Men vad mer bör jag passa på att införskaffa? Hit me!

Vi var där i helgen men köpte inte så mycket till barnet förutom en matta till barnrummet (som fortfarande funkar som förvaringsutrymme). Men bortsett från matta köpte vi deras små vita handdukar för 3kr styck. Fått tips om att de är bra att ha till bland annat kräkskydd och annat som handdukar kan vara bra till och eftersom de kostar så lite kan man ha en drös så man aldrig blir utan trots att några ligger i tvätten.
  • Trollunge85

Första jobbdagen idag efter semestern. Gick bättre än jag trodde med tanke på hur trött jag varit under semestern. Men jag är definitivt inte lika effektiv som tidigare.

Imorgon är det dags för glukosbelastning hos BM. Trots att jag ska dricka en drös socker (känns slibbigt) ser jag fram emot att testa fåtöljerna de har där för gravida. De ser så sköna ut men jag har aldrig känt mig tillräckligt gravid för att få lov att sitta där och känns lite dumt att jag sitter där medan maken sitter i andra ändan av väntrummet. Men nu ska jag ändå vara där i två timmar så jag hoppas fåtöljerna är lika sköna som de ser ut att vara. En sak är säker, jag har laddat upp ordentligt under julhelgen med kakor och choklad (varit hos svärföräldrarna och då blir det mycket fika) så det borde inte vara sådan chock med en massa socker. Men efter det får det vara nog. Nu ska det börjas ätas nyttigt igen och inga kakor och snabbmat (som jag ändå inte tycker om, men haft energi till att laga mat sen vi kom hem från svärföräldrarna i fredags). Chokladen får dock vara kvar som järntillskott

Efter glukosbelastningen väntar besök varannan vecka hos BM fram till veckan innan BF, två föräldragruppsträffar och en profylaxkurs. Det börjar dyka upp en massa i kalendern nu angående graviditeten. Känns konstigt att vara redan vara i v 30. Det gick ju så långsamt förut. Börjar ha väldigt mycket tankar om framtiden och då inte om spädbarnstiden utan snarare hur jag ska klara av alla trotsåldrar och tonåren och allt sådant. Dessutom har jag mycket tankar kring min identitet. Kommer jag få vara jag efter barnet fötts eller blir jag bara mamma i omgivningens eller för den delen i mina ögon? Allt var ju så självklart för några veckor sen men nu vet jag varken ut eller in. Kanske är det för att det bara är (eventuellt) 10 veckor kvar och att snart är det dags och jag ska bli förälder för första gången. Det är ju en helt ny händelse oavsett hur påläst jag tycker mig vara. Fler som funderar mycket nu kring att bli förälder?

• Trollunge85
    KarinIngrid skrev 2015-01-07 16:55:54 följande:
    Hej!
    ja det känns som det blir mycket nu. Precis som du säger, kalendern fylls upp, det är BM besök varannan vecka (är också i v 30 nu) och förlossningskurs och amningskurs och annat som fyller på! Och så får man mail med erbjudanden överallt och reklam i brevlådan. Och så ska man tänka på försäkring till barnet och sånt. Och jag har fått höra att man måste ställa i kö till dagis så fort de är ute och man har fått ett personnummer! jisses, dagis liksom det känns som ljusår fram..
    Nej inte dagis också.. Antar det beror på var man bor och om det är kommunalt eller privat. Just det får vänta. Gravidförsäkringen täcker barnet iaf 6 mån men kanske inte optimalt men det är iaf något. Amningskurs har jag inte fått höra något om men det dyker säkert också upp för att fylla upp kalendern ännu mer.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?