Villhaenbebbe skrev 2014-12-19 09:05:40 följande:
Var på förlossningskurs igår och det var så mycket fokus på förlossningsrädsla osv.
Är det någon fler än jag som känner mig såå orädd och lugn inför förlossningen - och snarare ser fram emot det? Längtar tills det drar igång på rikitgt (dock får han mer än gärna ligga kvar där tills det är dags) :)
Jag är endast rädd att något ska gå fel/inte bli som jag tänkt mig..
Jag är inte alls rädd inför förlossningen. Har inte varit det, men det kan ju ändras längre fram :) Har läst en del förlossningsberättelser på FL (även sådana som inte går så bra) och läst delar av boken Att föda som jag fick låna av min svägerska. Men det känns som om jag inte riktigt tagit till mig av det trots allt. Om jag oroar mig över något så är det snarare att förlossningspersonalen kommer vilja skynda på processen och inte låta min kropp ta det i den takt den behöver. För jag har fullt förtroende på min kropp, är ganska nyfiken på hur det kommer kännas och hur jag kommer reagera när det väl är dags.
Men tyvärr kan något gå fel som gör att jag måste lämna över allt till personalen (hoppas de inte går in för tidigt bara) och då hoppas jag att jag hamnat med kompetent och bra personal och att de inte är alldeles slutkörda av pressen. Region Skåne har ju problem med att barnmorskorna slutar pga stress och press så det kan vara lite folk på plats som ska sköta allt och alla. Men som sagt så länge inget går snett tror jag att min kropp kommer klara av förlossningen oavsett om personal finns på plats eller inte.