Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-03-04 09:45:32 följande:

Jag frågade på apoteket när jag väntade dottern om amningsnapp och de rekommenderade det som sista utväg.

Jag hade vätskefyllda blodiga blåsor på bröstvårtorna så jag grinade varje gång dottern ammade, men bb sa att jag skulle kämpa för att inte smörja eller något. Sen gick det över efter en vecka och inte ett enda sår sen på 9 månader. Jag som är uppvuxen på landet med gamla bondtraditioner fick höra under graviditeten att man skulle smörja in brösten med helosan (spensalva) och dra i bröstvårtorna för att de skulle bli härdade. Jag provade aldrig och det gick bra ändå.

När jag ammade hade jag inga mjölkuppsamlare utan jag hade antingen vanliga amningsinlägg när jag var bland folk. Eller hemma brukade jag ta en spytrasa eller en liten handduk och stoppa i bhn, jag brukade ha ett helt lager med rena handdukar bredvid sängen då jag läckte som ett såll varje gång jag vände mig i sängen.

Jag testade smörja med bröstmjölk när jag ammade sist men det fungerade ju inte alls. Den här gången har jag köpt hem purelan som jag hört ska vara bra och som man inte ska behöva tvätta bort innan nästa amning. Köpte dock bara den mindre tuben eftersom jag inte vet hur det går och känns med amningen den här gången. Behöver jag mer finns det ju på apoteket så:)
  • septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-03-04 09:48:10 följande:

Nu verkar det vara på gång här iaf. Haft ganska regelbundna värkar sen 5.30 imorse.

Trots allt mitt gnäll måste jag ändå säga att det startade med exemplarisk timing (bortsett från att jag fått vänta alldeles för länge då). Hann sova okej innan och hann göra bedömningen att det nog var på gång så att sambon kunde ta morgonen med lillen och skicka ner honom till förskolan med övernattningspåsen klar så att mormor bara kan plocka upp barn och grejer där. Så nu är det iaf ingen annan stress än att jag har jävligt ont med jämna mellanrum. 

Ska väl ringa förlossningen om en liten stund. Jag har ju gått hos anima (samma som aurora) så har fått löfte att jag ska få komma in när jag själv känner att jag behöver det. Förra gången blev ju väldigt utdragen och hittills är det ju liknande, värkarna kommer med ca 7 min mellanrum, vilket ledde till att jag inte fick komma in på väldigt länge förra gången. Än så länge klarar jag mig hemma men hoppas att dom kommer lyssna och släppa in mig när jag vill det. (Och hoppas verkligen inte värkarbetet stannar av, men är ju två dar över tiden redan så det borde väl inte hända) 

Lycka till idag!:)

Jag är så avundsjuk på er som det händer något för. Här har det istället varit huuur lugnt som helst både igår och i förrgår, inte en enda ond förvärk liksom:( det är förvisso 17 dagar kvar till BF men jag skulle ju inte ha något emot att ha bebis utanför magen nu:)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-03-04 11:31:02 följande:

Min BM gjorde sammanfattningen igår när vi var där. Det tog uppskattningsvis 10 minuter för henne att klicka i rätt alternativ på typ 15 frågor och skriva in hur vi upplevt graviditeten - jag sa lång och jobbig med blodtrycket som ständig följeslagare. Och sen var det bra med det! Kändes jäkligt meningslöst måste jag säga...

Min sammanfattning tog en stund men det är nog för att jag har en sån barnmorska som älskar att prata;) däremot har jag inte fått mina papper som ska med till BB, blodgrupperingen och det. Trodde jag skulle få det i måndags men icke. Glömde bort att fråga efter det också. Hade känts skönt att ha det hemma nu när jag ÄNTLIGEN packat väskan så jag kan lägga ner det också men jag ska ju dit på tisdag igen så jag får försöka komma ihåg att be om det då.
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-03-04 11:49:13 följande:

Alltså detdär med blodgrupperingspapper, undra om min bm missat det eller om det inte är rutin i mitt landsting? Sen verkar det ju som att alla får lämna urinprov när ni är hos bm, har fått göra det en gång o det var i v 20 eller 25? Har hon missat det också? Eller har det funnits orsak till att ni fått lämna urinprov?

Verkar vara olika beroende på vart man bor tydligen. Mina tidigare två graviditeter har jag fått papperna i v35 men nu har jag inte fått dem än. Fick dock papper med info från förlossningen och bb vid mitt förrförra besök hos bm och där står det att jag ska ha blodgrupperingen med så det är därför jag känner mig stressad.. Annars tänkte jag att det kanske blivit ändrat sedan senaste graviditeten (5år sedan).

Urinprov har jag lämnat vid varje besök, både under denna graviditet och de andra två trots att jag går hos en annan bm nu i annan kommun. Har aldrig haft uvi eller hf så jag vet inte varför faktiskt.
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-03-04 16:53:41 följande:

Sådär, bara två arbetsdagar kvar, 18 dagar till bf. Magen krampar, sd hela tiden och mensvärkssmärta av och till. Känns som vad som helst kan hända - full fart, eller ingen mer action alls.

Jag har bara lämnat urinprov en gång hos bm, det var på inskrivningen. Blodgruppspapper fick jag också då, vid möte ett eller två. Det står även i elektroniska journalen. Vi skrev också sammanfattning igår, har inga särskilda krav och tillåter student att närvara.

Såg en ful och skrikig bäbis idag på tunnelbanan. Blev opeppad.

Fy fan vad jag skäms när jag ser att det finns de i tråden som fortfarande jobbar. Hur orkar ni? Jag har ju 17 dagar kvar till bf men har varit hemma sen mitten av november (bortsett från EN arbetsdag i januari).

Tänkte senast igår att jag är så jäkla glad att jag inte jobbar nu. En km promenad och jag kunde knappt ens ta mig till toa under resten av dagen pga fogarna. Och magen som jäklas så jag vissa dagar blir helt slut av att gå upp för trappen här hemma.

Men som sagt, jag skäms ändå när jag ser att det finns dom som kämpar så länge. Ni är ju otroliga!
  • septemberbarn08

Är det bara jag eller finns det fler här inne som känner panik över en massa som måste bli gjort innan bebis anländer?

Helt plötsligt har jag total megapanik över hur det ser ut här hemma. Skrubbade som sagt väggar och golv inne i badrummet med en tandborste i fredags, storstädade köket i lördags och söndags.. och nu har sambon kapat färdigt hyllplanen så jag känner sån stress över att få garderoberna klara. Ser bara grejer som behöver göras NU NU NU! Och det känns som att det är så mycket grejer överallt som behöver slängas/säljas/hittas förvaring åt att jag blir helt grinfärdig och svettig! Jag är ju en sån som hatar oordning i vanliga fall och har såna här rensperioder då jag måste bli kvitt en massa men nu är det extremt!

Snälla säg att jag inte är ensam!

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-03-04 20:54:15 följande:

Jag ska till specmödra imorgon och jag är rädd att jag kommer få samma besked. Jag är i 37+4 imorgon, men jag har ett nytt besök bokat till 39+5 och innan dess tror jag inte dom kommer göra nåt.

Jag ska försöka få honom att kolla tappen och böna och be om en hinnsvepning. Dock tror jag att jag kan glömma det sistnämnda :(

Har ju haft jätteont i eftermiddag/kväll så minsta han kan göra är iaf att kolla om det haft någon inverkan...

Jag tänkte be om en hinnsvepning i måndags hos BM när hon liks gjorde undersökningen men glömde bort det:( börjar nästan bli lockande att göra en på mig själv även om det fortfarande är över 2v till bf.
  • septemberbarn08
    suufiii skrev 2015-03-04 21:15:15 följande:

Jag hoppar in i tråden!

Är beräknad till 28 mars och känns mest som att man går och räknar ner dagarna nu! Någon som vet om man får någon slags förvarning när det är dags, jag menar alltså innan slemproppen, vattnet går eller värkarna sätter igång?? Kan man känna på sig när det börjar bli dags?

Med första barnet började jag toksvettas kvällen innan han föddes. Jag fryser JÄMT i vanliga fall så det var något helt nytt.

Med barn nr två var det otroooligt lugnt i magen både från bebis och med sammandragningar under kvällen och då satte värkarna igång mitt i natten. Lugnet före stormen antar jag:)
  • septemberbarn08

Det är inte alls kul att se att de två med samma bf som mig har världens action och för mig har det tydligen bestämt sig för att stanna av helt. Jag som haft såna förvärkar i tre veckor har helt plötsligt inte haft ont alls nu i tre dagar. Någon enstaka förvärk igårkväll, som egentligen inte gjorde särskilt ont, men de berodde nog mer på att jag burit en massa tungt och suttit ihoptryckt i en garderob och skruvat hyllor.

Jag vill också att något händer nu!!

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-03-05 08:38:32 följande:

Nä, jag kände mig allt lite bortglömd när tovemaja FÖDDE BARN, vi som hade samma bf... :(

Men men, nu tänker jag istället bara tacksam över att slippa en lång och jävligt latensfas (än kan jag iofs åka på 14 dagar om det vill sig illa), det verkar fruktansvärt jobbigt!

Jag försöker iofs tänka så att om de med samma bf som mig föder nu och jag får vänta 2v till så har ju jag mitt roliga kvar (jag som är så störd att jag ser förlossningen som något roligt:P). Och så får jag ju ha min bebis 2v yngre isf och jag vet ju vilken panik jag haft med tidigare två barn att tiden går för fort och de växer för snabbt i början:)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?