Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Vi är förvånansvärt överens om namn. Jag är noga med att barnen ska ha namn som funkar utanför Sverige. Och vi båda gillar gamla namn så Tyra eller Walter är väl nästan bestämt.

• LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-01-10 20:03:48 följande:

Vi gillar Malva, Silje, Lovis och Eira som tjejnamn. Loke, Folke, Herrman som killnamn...

Eira är ett namn jag gillar. Jag jobbade en gång med en super häftig tant som hette Eira, en av de ballaste människor jag mött.
  • LillLouise84

Igår hade jag 10 veckor kvar det kändes som en milstolpe. Så nu 69 dagar kvar till bf = 9 dagar kvar till att få gå hem med graviditetspenning. Förvärkarna blir oftare och starkare. Kisspauserna är hela tiden och bebisen bökar runt så jag kommer på mig själv att stöna och hoppa till när den får in en rejäl spark i kissblåsan, det har varit väldigt nära att jag kissat på mig flera gånger.

Igår kom en kompis som vi träffade för mindre än två veckor sedan och hans första reaktion var " men nu har du blivit tjockare sen sist".

• LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-01-11 10:39:57 följande:

Visst är det lustigt hur originell man tror man är? Vi har bestämt Walter sen innan han blev till, några andra namn har aldrig varit på tal egentligen. Vi trodde det var tämligen ovanligt, men icke alltså. Det låg på plats 40 på namntoppen 2013, hoppas det inte blir topp tio nu. Men vi verkar ju vara många som fallit för det...

Valter börjar bli ganska vanligt. Det var det enda pojknamnet vi var överens om när vi dottern 2013. Mannen gillar Charlie och jag gillar Ludwig så det får bli Walter som vi båda gillar. Spännande att se hur många Valter/Walter det blir i mars
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-01-11 11:44:26 följande:

Sen så gillar jag Harry också, men Sally och Harry blir lite för bra - När Harry mötte Sally. Så det namnet går bort ;)

Harry har vi också varit inne på, men det kändes inte helt rätt.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-01-11 22:46:56 följande:

Jag tror bestämt att jag känt bäbisen hicka för första ggn idag. Det kändes både långt nere i underlivet och vid naveln samtidigt och upprepades kanske var 3:e sekund. Är jag ute och cyklar, ni som är vana vid hickare?

Dottern hickade hela tiden i magen, men den här är lugn än så länge. Det sägs att bebisar som hickar i magen fortsätter med det när de kommer ut. Det stämde på vår dotter, hon hickade hur mycket som helst första månaderna.
  • LillLouise84

Nu räknar jag timmarna som är kvar att jobba. Jag har haft huvudvärk i flera dagar och i natt vaknade jag med migrän. Men plågade mig själv till jobbet, det ångrade jag hela dagen. Att köra lastbil i snöoväder och dra pallar i en massa snö är verkligen inte roligt. Jag är helt slut! Men har jag inte känt av foglossning idag så borde jag ta mig tusan aldrig göra det heller.

• LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-01-13 00:30:21 följande:

En känslig fråga kanske, men hur kommer ni dela på föräldraledigheten med er partner och hur tänker ni ekonomiskt gentemot varandra? 50/50 rakt av på ledighet och pengar? Många resonerar ju som så att för hushållets skull så bör den som tjänar mest jobba (statistiskt oftast mannen) och den andra vara hemma - men hur ser ni på kvinnofällan utebliven pensionsersättning, att bli överhoppad i minst en löneförhandling etc? Kompenserar era män er för det ur sin lön? Eller hur resonerar ni? Jag söker inga rätt och fel här, är bara nyfiken på hur andra gör.

Vi är ganska jämställda hemma hos oss. Han har lite högre årsinkomst än vad jag har, men jag tjänar ändå betydligt mindre då jag pendlar till mitt jobb och det äter upp en hel del av min lön. På mitt jobb är det lätt att ta in vikarier men på makens jobb finns det inte någon som kan ersätta. Så därför kommer jag att vara hemma "mina" dagar som jag kommer att snåla lite på, jag får förutom föräldrapenning även 10% ifrån afa. Sen får jag nog ta några dagar av pappan och vara hemma till barnet är 1 år och 4 månader, det tycker jag var lagom med dottern plus att jag då får sommaren ledig med barnen. Sen kommer pappan att ta mellandagarna vid jul och förlänga i samband med semester på sommaren och försöka ta föräldraledigt på fredagar.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-01-13 11:51:18 följande:

Börjar det bli dags att packa BB -väska? Vet ni vad ni ska ha med er?

Jag kände mig plötsligt lite stressad över att vi inte fixat sånt där man behöver från dag ett:

BB-väska, babynest, blöjor, amningskupor, amningskudde, lakan till spjälsäng och vagn, kläder (behöver kompletteras), nappar, salvor och sånt.

Idag kommer vår nya tvättmaskin, så nu skulle jag kunna börja tvätta upp kläderna vi har fått, men byrån de ska ligga i är ju fortfarande inte målad och skurad. Det är nog dags att sätta igång, jag lär ju inte bli piggare och mer produktiv längre fram.

Men först kaffe med after eight (i brist på annat gott).

Blöjor, amningsinlägg, nappar och salvor är bara att åka till första bästa mataffär eller apoteket. Så det går fort att fixa.

Jag har det mesta eftersom jag har en liten redan. Men syskonvagn har jag panik över, medans mannen har någon form av planeringsfobi och tycker att allt löser sig. Plus att vi behöver en fleeceoverall och en varmare mössa.
  • LillLouise84

Jag har inte ens tänkt på BB-väskan än. Men så här tänker jag:

Kamera, mobil, laddare

Bilbarnstol

Amningsbh, amningsinlägg

Hygienartiklar till mig och pappan

Linnen, tshirtar till mig (sist svettades jag som en gris efter förlossningen då all vätska skulle ut)

Mysbyxor

Mammajeans och en vanlig tröja när jag ska hem

Vanliga bindor

Ett gäng bra trosor

Tofflor

Ombyte och tofflor till pappan

Skötväska: några ombyten, fleeceoverall, napp? Filt.

Förra gången fick vi två paket blöjor, tvättlappar och babyolja på BB. Babyoljan är superbra när första bebisbajset kommer, det är svart och konsistens som tjära.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?