Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Angående namn så såg jag att allt för föräldrar hade lagt upp 2014 topp 100 namn.

Jag med flera har skrivit här om Valter, nu såg jag att det var nr 10 2014. Tänk vad originellt vi tänkte där :-P

• LillLouise84
    Kpax skrev 2015-01-22 07:43:30 följande:

Nej, så mycket blod har man inte, så hon har ju fått en total blodtransfusion, måste ha fått hur många enheter som helst! Fy vad läskigt, när jag kan ska jag ta tag i det där med blodgivning igen, det är viktigt och värt obehaget.

För mig är det självklart att ge blod. Men som gravid behöver man sitt själv och är avstängd till 9 månader efter förlossningen. Jag som får barnen tätt hann ge en gång emellan sen var jag gravid igen. Och när man ger första gången efter förlossningen så tar de en hel del extra prover för att kolla att allt är ok.
  • LillLouise84
    laila88 skrev 2015-01-22 10:03:06 följande:

Tage var ett mysigt namn :) Känner en som heter det och tror han är kring 80års snåret. På senaste året har jag hört ganska många bebisar fått såna namn som Folke, Helge och såna där namn som jag bara vet dom i min morfars generation hette, det är som fint tycker jag :)

Namnen går väl som klädmodet runt och runt :) Men känns ändå som nytt då det kommer igen efter att ha varit borta ett tag.

Vi har inga pojknamn. Bara flicknamn, plus att jag förlitat mig på ultraljudet och handlat mycket rosa bebisgrejor :) Så kommer en pojke så får vi både svårare med namn och måste byta ut bebisgarderoben en hel del.

Ett av namnen jag vill ha som förnamn är Tyra efter min mormor :)

Tyra har vi som namn om det blir en tjej.

Det är som du säger mode och namn försvinner och kommer tillbaka som nytt. Kollar man födelseannonser och dödsannonser på de som blivit närmare 100 så är det samma stil på namnen.

Fast vissa namn funderar jag på om de kommer komma tillbaka. Då tänker jag på dubbelnamnen tex. Karl-gunnar, john-erik, Per-anders, inga-lill, britt-inger osv. Eller Agda, Ingegärd, Göran eller Sture.
  • LillLouise84

När jag kollade 100 topp namnen så tänker jag på att vissa namn har legat på 100 topp i 15-20 år. Tex Anton, Albin, Oskar, Emma, Julia, Olivia.

• LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-01-22 17:43:34 följande:

Var ser du det? När jag kollar nya listan ser Valter ut att ligga på plats 33. Vi har också valt det namnet och det är tyvärr kört att byta, om det så skulle hamna på första plats...

Ja jag såg det. Det var jag som kollade fel lista. Det var nr 10 på mest ökande namn. Det fanns en sån 100 topp också
  • LillLouise84
    Skumbollen skrev 2015-01-22 18:46:29 följande:

Efter att ha velat och velat så har vi idag äntligen köpt vagn(ar)! Känns som en stor sten fallit från bröstet! Det blev ju lite lättare att sätta fart eftersom jag sålde sonens vagn i måndags... Smart tänkt att inte ha en vagn till en unge som inte går än när man är höggravid haha!

Vi slog iallafall till efter en del prutande på en mountainbuggy duet 2.5 och en kronan sulky s :)

Åh den vill jag också ha tror jag. Ingen häromkring säljer den så jag kan inte se den irl, vilket jag skulle vilja
  • LillLouise84
    Skumbollen skrev 2015-01-22 20:48:24 följande:

Men var bor du? Måste ju finnas någon som har? MB är väl ganska vanligt?

Jag bor i södra norrlands inland. Här finns en affär tre mil bort som bara säljer emmaljunga. Sju mil bort finns en affär som har emmaljunga och 2me som syskonvagn. Mb finns 12 mil bort men de har bara singelvagnar hemma eller emmaljunga.
  • LillLouise84
    Nixe skrev 2015-01-22 23:17:17 följande:

Ja, önskar jag vore längre (är 167) så hade det kanske känts lite bättre. Har inte ätit så mkt godis men det har blivit ganska mycket juice, läsk och smörgåsar istället för middag på jobbet :-/ men jag har haft bra sockervärden vid varje kontroll så det är ju iaf bra. Blev för övrigt nekad graviditetspenning idag...till större delen för att min chef tydligen struntar i att ringa upp dom när de försökt få tag i henne flera ggr. Ngt hon enligt deras brev lovat göra men alltså inte gjort. Tack för den liksom. Eftersom jag kommer jobba till precis samma datum oavsett om ansökan godkänts eller ej hade det med andra ord inte påverkat jobbet och avdelningen ngt alls utan bara min egen ekonomi och mina föräldradagar. Men det var visst lite mkt begärt att min chef skulle göra sitt jobb... *bitterbitterbitter*. Och inte hinner jag överklaga heller så jag kommer redan behöva ta mina semesterdagar och det lär knappast regleras i efterhand sen.

Vilken skitchef som skiter i att ringa upp. Surt att behöva sumpa föräldradagar och semester för att chefen är för slö för att ringa ett samtal.
  • LillLouise84

Klockan är 4.15 och jag är vaken. Nu har mina värmesvallningar börjat. Med dottern så sov vi med öppet fönster sista två- tre månaderna eftersom jag svettades. Nu vaknar jag av att jag är kissnödig och sen går det inte att sova för att sängen är för varm. För någon natt sedan gick jag och la mig i extra sängen i dotterns rum för den var kall. Snart dags att frysa ut gubben genom att öppna fönstret kanske

• LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2015-01-23 08:35:56 följande:

Vad glad jag blir av att läsa det. Jag fick ju göra om sockerbelstningstestet eftersom jag hade 9,5 på första. På andra hade jag 9,2, så det hade gått ner lite grann men inget nämnvärt. Det var förvisso inga problem mer än att jag inte skulle äta för mycket godis (vilket jag inte gör heller förutom att under julen blev det mer än annars). Men när ni började prata om sockerbebisar kände jag att jag borde skärpa mig ytterligare.. Så tur att det gick bra för din kompis trots att hon hade 9,9. Nu känns det lite bättre.

När jag gjorde glukosbelastning för två år sedan sa bm att 12 var gränsen. Bm hade bestämt att jag hade diabetes innan testet pga att jag var överviktig, jag hade 5.3 direkt efter sockret och 3.5 efter två timmar och bm blev så besviken då hon var så säker.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?