• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2014-11-03 07:42:15 följande:

Jaha menade du bristningar i underlivet? Trodde du tänkte på hudbristningar.

Ang bristningar i underlivet så försök att inte oroa dig för det. Jag fick som sagt en total ruptur men det kände jag inte alls under förlossningen och då använde jag ingen bedövning alls. Kände inte av rupturen efteråt heller (förutom vid sex den första gången men sen blev det som vanligt igen). Man kan själv ändå inte påverka speciellt mycket huruvida man kommer att brista i underlivet eller inte, det är andra faktorer som spelar in. Och tänk på att totala rupturer är vääääldigt ovanliga och att dessutom få läckage efteråt än ovanligare.

Nej jag tänkte på hudbristningar! Det var bara på slutet jag kom att tänka på bristningar i underlivet. Men va fan, det är ingen idé att oroa sig, händer det så händer det. Skönt dock att höra att det inte gör ont (eller att man iaf inte känner det)!
  • Kpax

V 24 för mig också nu då :)

Jag glömmer INTE att jag är gravid. God damn, nu har jag så ont i svanskotan att jag bara vill rulla ihop mig till en boll. Jag är stor och klumpig, trött och har ont. Bläää.

Men självklart är det mysigt också, bebisen sparkar och jag min sambo har känt på utsidan minst en gång. Jag har köpt två små bodys och ett par byxor, allt i strl 56 :)

• Kpax

Jag är i vecka 24, och i förrgår vet jag med mig att jag lyfte för mycket tunga saker på jobbet. Det gjorde aldrig ont i magen, men det var jobbigt och på natten fick jag skitont i svanken och i svanskotan. Nu har jag lite lite ont (öm kanske är ett bättre ord) mitt fram på magen, 5cm under naveln

Som en muskelsträckning.

Nu blev jag nojig. Kan jag ha skadat bebisen? Eller moderkakan (den ligger i framvägg)?

Jag har inte haft sammandragningar eller någon blödning, men jag tycker att jag känt bebisen mindre sen lyften. Lite är jag dock ganska säker på att jag känt.

Alltså, föregås så här sena missfall alltid av smärta och blödning eller förekommer MA?

Och är det någon som hört från en pålitlig källa om man kan orsaka skador på bebisen genom lyft eller fysisk ansträngning, eller är det bara smärta i sin egen kropp man orsakar?

• Kpax
    Skumbollen skrev 2014-11-08 06:03:46 följande:

Du behöver inte oroa dig för bebisen, det är bara din kropp som inte orkar arbeta i samma takt och säger ifrån. Det är jättevanligt att bebisar skrämmer slag på sina mammor i dessa veckor då de ofta vänder runt och sparkar inåt. Det är inte före vecka 26 man skall känna något varje dag.

Förstår att du är orolig men försök att slappna av, ta en vilolördag istället.

LillLouise84 skrev 2014-11-08 06:32:50 följande:

Det ska inte vara farligt att lyfta tungt. Jag har lyfter upp till 35 kilos paket flertalet gånger om dagen och drar pallar upp till ett ton. Det har jag pratat med bm om och det ska vara ofarligt, men kroppen säger att det är jobbigt. Framförallt ryggen blir helt slut framåt slutet av veckan, men även muskelfäste på magen känns. Jag jobbar nämligen med att köra distributions lastbil i stan. Jag klättrar ur och i lastbilen ca 50 gånger om dagen, och kör ut 60-110 paket och upp emot 30 pall om dagen. Sen kan jag få hämta in lika mycket också. Plus lastning och lossning av långtradare inne på jobbet.

Tack för era svar!

Egna erfarenheter räknas som pålitliga källor ;)

Väldigt skönt att höra, jag känner mig lugnare nu. Då nöjer jag mig med att oroa mig för min egen rygg!
  • Kpax
    SvanE skrev 2014-11-08 10:28:43 följande:

Finns en muskel som heter pyramidalis som sitter precis där du beskriver, googla bild på den så för du se. Muskelns funktion är att sträcka i bindväv som går lodrätt över magen så inte omöjligt att det är den muskeln du sträckt :)

Det verkar logiskt! Speciellt med tanke på att magen växt en hel del. Det märks att jag inte kan använda magmusklerna som vanligt när jag jobbar.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-11-09 09:06:13 följande:

Wihoo äntligen v 22. Nu börjar det bli dags för gravidförsäkring och söka graviditetspenning. Om min kropp håller så länge så har jag 10 och en halv vecka kvar att jobba. Någon mer än jag som ska söka graviditetspenning?

Jag tänker också göra det!

Tanken var att jag skulle jobba januari ut (bf 5/3), men tillbringa sista månaden i kassan istället för i köttdisken. Sedan blev det prat om att kanske sitta i kassan sista TVÅ månaderna eftersom jag är så pass stor och klumpig redan nu. Men nu senast pratade chefen om att ha kvar mig på färskvarorna januari ut, men lösa det så att jag inte behöver plocka något tungt. Bara beställningar, flöden, datum etc.

Men jag känner efter den här veckan att det inte kommer funka. Jag behövermycket hjälp redan nu, och det är inte försvarbart att dubbelbemanna typ 20h/v. Jag tycker inte alls om att sitta i kassan, och i perioder har jag haft riktigt ont i svanskotan och inte kunnat sitta på stolar, så jag är rädd att det blir värre längre fram.

Kanske vore det bättre om jag gick hem så tidigt som möjligt, så frigörs mina timmar...

Jag måste räkna på hur mycket pengar jag förlorar, och prata med min chef om en bra lösning. Men jag skulle isf kunna gå efter julhelgen (före jul är otänkbart med mitt ansvarsområde).

Du ska alltså jobba till v 32? Hur kom du fram till den gränsen?
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-11-09 17:07:37 följande:

Graviditetspenning får man söka ifrån 60 dagar innan bf och fram till 10 dagar innan bf. Så var det i alla fall för två år sedan. Annars får man plocka föräldradagar eller bli sjukskriven.

Ja, jag fick inte ihop matten, men det stämmer ju!

Söker man på en gång och förklarar varför man inte kommer kunna jobba längre än till BF -60, eller avvaktar man tills det närmar sig?
  • Kpax
    laila88 skrev 2014-11-09 10:54:53 följande:

Filmade nu på morgonen då sparkarna var som mest aktiva så fick med flera buffar på film :D känns så mysigt!

Häftigt! Jag kan knappt känna på utsidan än, men det kommer väl :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-11-09 20:42:55 följande:

Från v 22 kan man få ett intyg av bm att man är gravid. Det skickar man till försäkringskassan tillsammans med en arbetsbeskrivning och intyg från jobbet. Jag tror det tog en månad förra gången innan jag fick ett ok. Men bara för att man får det beviljat är det inte hugget i sten att man måste gå hem. Men en väldigt bra backup om kroppen säger ifrån.

Verkligen en bra backup, jag kommer inte fixa att jobba tills vattnet går. Ska prata med chefen och försöka ordna det här redan idag!
  • Kpax

Men gud, är det sådan amningshets fortfarande? Helt vansinnigt, speciellt för er som inte kommer KUNNA amma.

Jag provar gärna, men är det krångel och strul hela tiden (självklart kan det vara svårt och jobbigt i början) skiter jag i det. Det finns säkert för- och nackdelar med båda delar.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?