• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2014-10-04 16:02:32 följande:

Vanlig sittdel är bäst om barnet ska sova i vagnen, men ett lite mindre barn sitter som en hösäck i en sån vagn. Till dottern hade jag en vanlig sittdel och när hon var ett halvår och ville sitta upp fick man palla upp henne med kuddar för att inte kantra :)

Denna gången vill jag ha en ergonomisk sittdel och så får man lära ungen att sova inomhus istället :)

Ja, egentligen är det väl inte värre än att ungen vägrar sova i vagnen (vilket kanske är skitjobbigt, inte vet jag)...

Jag läser så mycket olika, en del barn verkar sova bra i ergonomisk sittdel men inte i vanlig, och det vet man ju inte förrän man redan köpt ett dyrt as till vagn!

Ska jag kanske bara släppa den biten och fokusera på annat? Till exempel vill jag ha bra hjul (tysta och svängbara), bra fjädring, och vändbar sittdel.
  • Kpax
    Teresiat skrev 2014-10-04 20:22:33 följande:

Jag googlade bara på "babynest mönster" och gick in på en blogg där de hade mkt foton vid varje steg. Men jag är dålig på att använda manualer så jag läser inte så noga och fick sprätta lite ist ;) nu är jag klar iaf. Då får vi hoppas att bäbis kommer trivas..

Men guuud vad fint det blev! Superhärligt tyg och fina virkade elefanter. Jag blir riktigt pysselsugen!
  • Kpax
    Mimipig skrev 2014-10-05 01:44:42 följande:

Wow, så snabbt! Snyggt och driftigt! Jag har klippt till ett babylapptäcke, men sen avstannade hela projektet. Måste ta nya tag snart innan jag glömmer lappordningen helt.

Hur har du tänkt använda lapptäcket? Ska det läggas på golvet eller användas som överkast eller annat?
  • Kpax
    Teresiat skrev 2014-10-05 11:22:51 följande:

Taaaack alla! Är sjukt sugen på att sy en till.. Dette lätt som en plätt och har man gjort det en gång så lär det ju vara ännu enklare nästa gång.

Lapptäcke borde man väl kunna använda som en vanlig filt om man väljer ett mjukt tyg? Men lekfilt på golvet är ingen dum idé

Mimipig skrev 2014-10-05 11:59:14 följande:

Jag tänkte först göra ett som man kan ha som varmare filt i vagnen. Sen tänkte jag göra ett stort att ha på golvet. Vi får se om det blir av. Just nu är all inspiration borta.

Ja, jag frågar för att jag själv hade ett lapptäcke som var en lekfilt, en sån man lägger under bebisen på golvet. Och annars har jag bara sett lapptäcken som överkast. Båda sorterna har varit ganska styva och hårda, men det är klart att man anpassar det genom tygvalet.

Blev nyfiken på nya användningsområden, och filt i vagnen var ingen dum idé! :)
  • Kpax
    sommarstad skrev 2014-10-06 20:07:45 följande:

Just ja måste fråga er.

Det blivit fel på min kallelse till RUL. Rn del av texten har blivit förflyttad och därmed hamnat utanför pappret. Det står något om "15 min före besöket". Någon som vet vad det ska stå innan? Annars får jag ringa och fråga. Det är örebro län jag tillhör.

På min kallelse stod det att jag skulle dricka två glas vatten, men det var en timme innan. Jag tillhör inte örebro :)
  • Kpax

Jag var just på HM i Västerås (Erikslund), och jag upptäckte att mammajeans i strl 40 är snoooortight. Alltså, jag har normalt 36-38, och jag köper att jag skulle behöva 38-40 nu. Men det sjuka är att det var över vaderna och resten av benen de var värst, och jag har världens tanigaste vader. Visst att det var "skinny", men det brukar jag ha. Hur som helst, det fanns 38 och 46, typ två st 42 (av fel modell och färg) av alla mammajeans. Fan :(

Blev i alla fall två nya BHar (större), en stor flanellskjorta och ett lite rymligare linne. Fast det var mest byxor jag behövde. Jag har fått låna gravidkläder av en kompis, men de såg ut att passa bättre om tre månader, hehe.

• Kpax
    Skumbollen skrev 2014-10-07 18:54:13 följande:

Vad märkligt, jag fick köpa en storlek mindre på hm. De måste ju varit felmärkta de du fick tag på.

Nixe skrev 2014-10-07 20:39:39 följande:

Jag köpte också byxor på hm men fick gå upp två storlekar och då var de ändå lite tajta. I de vanliga jeansen (förutom att de inte gick att knäppa helt) hade jag min vanliga storlek. Och då har jag ändå gått ner fyra kg sen jag blev gravid :-/

Jag kollade igenom hur många par som helst, och provade fyra, jag tror att någon stjärna tänkt lite fel med storleken på just skinny-modellen (slim och vad nu den andra modellen heter verkade större, men de hade fel färg). De var inte så små i linningen (precis där mudden börjar), men benen... Jag som brukar ha lite problem med att skinny jeans är lite för stora över vaderna.

I vanliga fall hade jag nog köpt de i storlek 40 och töjt dem tills de blev bra, men nu kommer jag ju bara bli större, och jag orkar inte med hårda kläder direkt.
  • Kpax
    Madelia skrev 2014-10-07 21:15:26 följande:

Ja så känns mina med:) fladdret som ofta verkar vara innan kanske bara gick mig obemärkt förbi då jag väntar första och inte har någon aning om hur och när det kan kännas:) men nu tror jag minsann det inte kan vara något annat:)

Jag hoppade också över fladdret. Har känt "nervryckningar" och mer ordentliga sparkar. Fast igår kände jag nog ingenting. Det är så svagt än, så jag känner bara om jag är helt stilla, och det blir inte så mycket sån tid på jobbdagarna :)
  • Kpax
    Skumbollen skrev 2014-10-08 07:29:41 följande:

Nej det förstår jag verkligen att du inte vill. De jeansen du provat är det dem med låg eller hög mudd? Jag köper bara de med hög mudd, kan det vara det som är skillnaden? Du får beställa på nätet annars kanske?

De var med hög mudd. Jag ska kolla på HM här i stan idag, det är ju möjligt att de rymligare modellerna finns i svart här (kommer behöva/vilja använda dem på jobbet snart, och då är det svart som gäller). Online är så svårt, jag skulle vilja prova först.

Har inga Lindex och Kappahl mammakläder??
  • Kpax
    Skumbollen skrev 2014-10-08 08:02:38 följande:

Jag tänkte mest om du redan provat modellen men behövde en annan storlek, hm har massa online rea nu :) Lindex har mammakläder men inte i butik. Om du kan hitta svarta byxor någon annanstans än hm skall du nog kolla på det. Jag upplever både denna gången och förra graviditeten att de svarta byxorna tappar sin färg och blir dassiga bara efter ett par tvättar. Ingen höjdare alls. Vero Moda har lite mammakläder i butik vet jag.

Ja det har du ju rätt i! Bara 42 inte är lika tight i benen men större i linningen. Nåja, de kostade bara 200-300 kr, så då får det väl vara så då. Om jag inte orkar skicka tillbaka. De jag provade var svarta med slitningar, det är helt ok även på jobbet (så tappar de färg skiter jag I det). Annars kan de gott köpa 3-4 svindyra preggobyxor åt mig. Jag kan förresten färga dem tvättmaskinen om det blir för illa.

Jag ska kolla Lindex online, vet du eller någon annan hur de är när det gäller returer?

Vero Moda var bra tips också! Jag visste inte att de hade något sådant.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?