• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

laila88 skrev 2015-06-12 07:36:07 följande:

Hej alla!

Skulle varit så roligt att se en sammanfattning hur allt går för er men det är ju inte riktigt så lätt. Men jag har knappt rört datorn sen Vilja var några veckor så hamnat lite efter er andra i gruppen :)

Vid två månaders ålder tyckte jag att det vände från att vara ganska jobbigt till att kännas som jag börjar ha koll på läget fullt ut igen(Äntligen!)

Nån som vet ungefär hur bra skydd delammning är mot ny graviditet? :)

Underbart de är med bebis alltså! En morgonglad bebis är ju helt ljuvligt :D

Jag helammar och har ändå regelbunden mens - så för mig skyddar ju inte ens helamning!
  • ebe91

Väg- och måttdag! Är två veckor sen sist o det som hänt på 2 v är;

Vikt: -0,7kg (3,2kg)
    Midja: -1,5cm (4cm)
    Höft: -1cm (3,5cm)
    Rumpa: -1cm (3cm)
    Låren: -1cm på vardera (2,5cm)

Inom parentes är det jag har kvar till vikt/mått innan graviditeten! Är kanske inte jättestora skillnader på 2 veckor men det är väl de sista kilona som är svårast att bli av med... Vågen idag stod på 57,2 kg - så jag är ändå helnöjd!

• ebe91
    Trollunge85 skrev 2015-06-12 14:02:07 följande:
    Du fick det? Hur snabbt då? H blir ju 10 veckor imorgon och jag har känningar för att mensen är på g. Hoppas verkligen jag har fel, att det bara är kroppen som håller på att lägga allt på plats i kroppen, men det är inget man kan styra tyvärr.
    Fick första mensen typ 9 veckor efter förlossningen och andra nu typ 24-25 dagar efter första. Jag vet inte hur långa cykler jag hade innan då jag alltid ätit p-piller, han ha en riktig mens efter pillerstopp o den var 27 dagar...
    Första mensen efter förlossningen var rätt liten, nu den här har hållit på i 6 dagar o har äntligen minskat i mängd, trodde jag skulle förblöda där ett tag ;)
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-06-13 09:32:27 följande:
    Och det var -1,4 kg sedan förra veckan
    Grymt! :)
  • ebe91
    tovemaja skrev 2015-06-13 10:33:43 följande:

Hej! Vi har en superfin dag idag här i Östergötland och så även igår... Vi spenderade dagen nere vid sjön som gränsar till vår tomt, Folke sov i vagnen halva dagen. På kvällen var vi hos grannarna och spelade spel och käkade middag utomhus. Kändes löjligt idylliskt!

Idag kommer några vänner hit och sover över. Lite nervös dock, enligt wonder weeks appen ska en lååång "moln-period" börja nu strax... Har haft så fin bebisperiod nu! Det är så skönt att ha min man hemma 4 dagar i veckan!

Solade lite igår, vet någon av er om solen kan bleka bort hormonranden? Fick en rätt stark under naveln (svag över) och vill bli av med den! Visst har den blekts något, men det går så låååångsamt! De lila bristningarna på brösten bör väl blekas av solen i alla fall...

Lagomt avis, här har vi typ 12-13 grader, mest mulet o typ storm ;) jaja, kanske blir det sommar någon gång :) ifjol var det ju bara 8 grader på midsommar o sen blev det ju en fantastisk sommar!
  • ebe91

Först vill jag bara säga att jag också hade mensvärk lääänge innan första mensen efter förlossningen kom, typ 3-4 veckor mer eller mindre.

Sen, jag klipptes ju vid förlossningen, enda från slidmynningen till ihöjd med rumphålet (på sidan av rumphålet). Och då klippte dom ju rätt djupt så någon muskel klipptes även av, syddes ju därför i flera lager. Första gången vi hade sex eftet förlossningen var väl inte speciellt skön - men är rätt säker på att det berodde på att jag var så nervös! Men, nu drygt 3 månader efter förlossningen är allt som vanligt, ev tom bättre än innan graviditeten (blödde alltid tidigare vid sex, tror det berodde på p-pillrena..). Men ta det i erat egna tempo, tror huvudsaken är att man kan slappna av. O jag känner fortfarande väldigt tydligt (med fingrarna) ärrvävnaden där jag är sydd, men det försvinner säkert med tiden :) inget som stör mig vid sex iaf!

• ebe91

Fick hem 8st dregglisar i brevlådan idag, beställde från babyland.se (4st/100kr). Jag är ju en sån där tråkig som hatar mönster och knallfärgat så deras föll mig perfekt i smaken ;)

• ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-06-15 18:45:19 följande:
    Vi har brukat köpa från oapip.se

De är med fleece på baksidan och håller torrt otroligt bra! Så nu apar jag efter och syr med fleece;) en har jag fått färdig i eftermiddag utom knapparna. Går egentligen rätt snabbt men Selina har en klängdag idag igen:( bara nöjd i mammas famn.. och det får väl vara okey:)
    Tycker det känns så varmt med fleece nu under sommaren... Dregglisarna jag beställde verkar ändå tåla en del, är 3 lager ganska tjockt tyg och när översta lagret är genomblött är understa lagret fortfarande torrt :) men det hinner gå några dregglisar under en dag om ungen ska vara någorlunda torr ;)
  • ebe91

Jag kommer inte börja med smakportioner förrän han blir 6 månader, känner ingen stress med att fortsätta att helamma... Jag har tänkt delamma till han är åtminstone 1 år, ev längre beroende på hur det känns då. Får se hur länge jag helammar, beror nog på hur intresserad han är av mat när vi väl börjar med smakisar :)

• ebe91
    Kpax skrev 2015-06-15 23:45:26 följande:

Jag tycker det ska bli jättekul att börja med smakisar! Jag har tänkt att det ska vara just smakisar, det är inte så att jag ska försöka få henne att äta mat vid fyra månader.

Däremot börjar jag jobba när hon är 8 månader, så då vill jag att hon ska kunna äta mat när jag jobbar (planen är att delamma).

Jag förstår om man vill börja lite tidigare med smakisar om man ska tillbaka till jobb (eller av någon annan anledning också såklart!), men jag ska vara hemma på heltid nästan 1 år till så han kommer helt o hållet själv få bestämma hur länge o hur ofta han vill amma... Jag känner bara att mat kommer vi hinna testa förr eller senare hur som helst, och amning är bra allt praktiskt (för mig)!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?