• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-05-31 21:26:52 följande:

Ja, hur funkar era barnvagnar so far?

Nu när Josefin äntligen åker vagn har jag ju hunnit testköra ordentligt, och hittills är jag jättenöjd!

Vi har en Brio Go Next. Jag älskar gunget i den, och tycker att den är otroligt lättkörd - den rullar lätt och är väldigt lätt att svänga. Stor och lättåtkomlig varukorg, och bra sufflett.

I veckan fick jag användning för regnskyddet, men mugghållaren är fortfarande oanvänd. :)

Nackdelen är att den är lite bred baktill, bakhjulsaxeln liksom, det känns lite klumpigt, men jag har iofs kommit fram överallt, så det är egentligen inget problem.

Jag är somsagt jättenöjd med våran emmaljunga edge duo combi. Vi går ju 4-5 promenader i veckan á 6-7km. Då är rundan både asfalt o grusväg. Den är väldigt stadig och rymlig, bra promenadvagn. Det enda negativa är att den är väldigt stor, alltså både lång o bred och därför inte så kul o gå med i affären. Men den är lätt att fälla ihop (jag har med den överallt). Liggdelen fungerar dessutom som vagga vilket är praktiskt då vi går till folk, lämnar vi bara chassit utanför o tar in liggdelen. Sen också praktiskt att både myggnät o solskydd finns i sufletten, o regnskydd i en påse fäst på chassit. Juste, ett till minus är att varukorgen är i metall så när det regnar stänker det från hjulen - men då tål den mer i vikt.

Den andra vagnen vi köpte idag kan jag inte riktigt säga så mkt om; brio smile. En lättmanövrerad vagn som jag kommer ha som gå-på-stan vagn, strandvagn osv, men först från nästa år då jag bara köpte sittdelen till. Kommer fortfarande ha emmaljungan som vinter/promenadvagn då den känns 100ggr mer stadig.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-06-01 08:37:02 följande:

Jag gissar att det är samma liggkorg som vi har (citykorgen?). Upplever du samma problem som jag när du tar lös den från chassit, att handtagen är för korta? Det går ju absolut inte sätta ihop banden med kardborren som sitter där och att försöka hålla i banden medan man klickar lös korgen funkar inte och när jag väl klickat lös den vet jag inte hur jag ska bete mig för att få tag på banden och samtidigt försöka hålla i korgen.

Jag vet inte vad för band eller kardborre du menar... Våran liggdel heter edge/mondial och är liite större än citykorgen, så vet inte om det är ngt som skiljer där vid handtagen för vi tycker den är väldigt lätt o ta lös...
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-06-01 09:53:11 följande:

Det sitter ett band (handtag) på varje sida av korgen som man bär korgen med och på ena bandet är det kardborre så man ska kunna sätta ihop handtagen med varandra. Det funkar dock inte och banden är så korta att de inte ligger kvar på locket på korgen utan de åker ner och dinglar på sidan av vagnen istället.

Imorse skulle jag lämna chassit på bron och bara ta med korgen in. Kan inte hålla i banden samtidigt som jag klickar lös korgen och då åker som sagt banden ner på sidorna. Så när jag klickat lös korgen och ska försöka få tag i banden måste jag liksom balansera korgen på chassit. Skitkrångligt och inte särskilt säkert, är ju lätt att tappa korgen är jag rädd:/

Haha! Blev så nyfiken vad det var för band du pratade om så var tvungen gå o undersöka vagnen, och visst hade vi sånna band också men det har vi helt missat! Vi har burit i handtagen istället ;) jag kunde då kardborra ihop dom, men det var ganska tajt.
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-06-01 09:55:12 följande:

Jag försökte läsa om Emmaljungan nu, men får ingen klarhet! Vilken djungel! Man verkar kunna välja mellan 8 olika chassin, vad innebär då "edge"? Vilket chassi har ni? Kan man välja mellan olika liggdelar och sittdelar också?

Som jag förstod det kan du välja vilket chassi du vill ha och sen välja liggdel/sittdel. Edge är den största liggdelen och väljer man edge så är det ett duo-paket med både liggdel och sittdel så då blir det samma färg (du har samna suflett till både sitt- och liggdelen). Väljer du någon av de andra kan du blanda gällande typ o färg mellan sitt- och liggdelen. Jag har classig chassi crome/leather.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-06-01 10:18:30 följande:

Går det alltså bra att bära i handtagen? Blir det inte klumpigt?

Går att bära men vagne är ju så tung framtill (pga sufletten) så tror jag föredrar o bära i handtagen/fästet där man klickar fast vagner i chassin.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-06-01 10:32:55 följande:

Ja, var det inte det du menade med handtagen? Alltså själva fästet? Jag har alltid burit i de där banden men de är som sagt svåra att få tag på när man ska klicka ur korgen.

Haha åh vad gormigt detta blev ;) jag brukar bära där vid fästet, antingen i fästet eller i metallstången som går precis ovanför :) tycker det går lätt, sen är ju liggdelen så stor så den i sig är ju lite klumpig. Jag trodde du menade banden som handtag, haha!
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-06-01 12:22:17 följande:

Då är det fyra fasta lufthjul va? Ser grymt skön ut!

Jo precis! Och den är ändå rätt lättmanövrerad trots alla fasta hjul, kan lätt styra/vända den med en hand :)
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-06-01 15:31:07 följande:

Det där solskyddet var då inget att hurra för så det behöver du inte sakna! Funkar endast om solen är precis rätt framför vagnen, lyser den från sidan hjälper ju inte det där skyddet ändå:(

Emmaljunga är i regel stor och otymplig och det är därför många väljer bort den. Det är ju våran tredje Emmaljunga nu och jag tycker väl också de är stora och lite väl tunga ibland MEN, de är stabila (till skillnad från andra "nättare" populära märken). Dessutom är det en jäkla kvalitet (finns förstås undantag). Därför blev det en Emmaljunga igen:)

Jag tycker solskyddet fungerar super, fäster det bara på sidan av styret om solen lyser från sidan. Visst om man går åt olika håll är det väl lite besvärligt o behöva flytta på det men...

Jag vet bara att man rekomenderar att inte täcka öppningen med tyg, dels för att det fort blir väldigt varmt men även för att luften då står stilla o barnet andas sin egna utandningsluft efter ett tag.
  • ebe91

Idag är 8e dagen med feber för lilleman, dock bara drygt 38 grader... Pratat med BVC senast igår, men de tyckte vi kunde avvakta då de ändå inte kan göra något åt febern.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?