Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-01-15 07:30:41 följande:
    Förutom min sömnlöshet (som jag antagligen skulle slippa om jag slet ut mig på jobbet varje dag) är det gött att vara ledig! Jag gör någon nyttig grej varje dag, resten av tiden nätshoppar jag (eller lägger i kundkorgen men tvekar sedan och går inte vidare till kassan), läser, går ut med hunden, tittar på TV och äter. Fint :)

Men visst, det är lite konstigt att ha så lite att göra. Skönt dock med tanke på hur kroppen är nu. Jag blir andfådd och får hjärtklappning av att resa mig från soffan i princip, och får sammandragningar när jag är ute med hunden.

Innan jag slutade jobba fick jag sammandragningar av att jag stressade upp mig själv över jobbrelaterade grejer. Känns inte så hälsosamt.
    Jag sover också svindåligt, vaknar nästan varje timme för att kissa eller byta till ny, obekväm ställning. Men faktiskt - sen jag börjat krama gravidkudden om natten har det blivit lite bättre, fast jag vet egentligen inte varför. Sen sover jag en h efter lunch i en fåtölj på jobbet varje dag...
  • Mimipig
    snö 81 skrev 2015-01-15 08:33:07 följande:

Min mamma ringde och meddelade att nu hade dom en åkpåse hemma hos sig. Har berättat till henne vilken vi ville ha/tänkte köpa och så har hon beställt den på nätet :)

Så nu äger vi en sådan här fin sak phpPOAMMe51797.jpg

Vilken snygg! Vi var lite fantasilösa och beställde en bugaboo-påse samtidigt som vagnen. Såg en tjej på stan igår som har exakt den vagn med samma påse och färg som vi valt igår (svart bas + dark kakhi (nån slags militärgrön/mörkbeige)) och den såg himla snygg ut. Puh! Vi har inte ens provkört, bara litat på andra.
  • Mimipig
    SvanE skrev 2015-01-15 11:09:05 följande:
    Duroferon är vanligt. Jag själv kan inte äta dom för magen blir så trög men har aldrig haft problem med Niferex, eller ännu bättre, Hemofer????
    Min mage fick tyvärr tvärstopp av Niferex, men det är ju inte så konstigt - de är ju bäst! 100 mg per tablett. Nu tar jag Homofer - 9 mg/tablett (tar 4 st), men ändå en jäkla skillnad i dos. Samt multivitamin för gravida, så totalt kommer jag upp i ca 80 mg/dag, vilket knappt drar upp mig över lägsta rekommenderade värde... Så pallar man Niferex så röstar jag på den. 
  • Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-01-15 13:11:03 följande:

Idag ringde jag till jobbet och sjukskrev mig fredag och måndag. På tisdag börjar min graviditetspenning så nu har jag jobbat klart för i år. Nu ska jag ta hand om mig själv och pyssla hemma. Jag måste nog skriva mig en "att göra" lista, så jag inte fastnar i soffan. Städa källaren och garderoben står högt upp på listan.

Åh, så härligt och främmande det lät. Jag gillar mitt jobb och tänker ju jobba så länge jag kan, men ändå, det lät skönt att slippa jobbpressen... 
  • Mimipig

Jag var på profylaxkurs igår, första tillfället av två. Det var värt tyckte jag, även om 2 500 kr är rätt dyrt. Vi var bara fyra par - lyxigt. Men jag kunde inte låta bli att bli avundsjuk på de andra gravida som kunde röra sig så lätt och de var ändå alla längre gångna i graviditeten än jag och min foglossning. Jag längtar så till den dag då den skiten viker hädan och jag kan röra mig obehindrat igen. 

• Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-01-15 16:46:01 följande:
    Jag hade jobbat längre om jag inte haft så sjukt tungt jobb. Det är både skönt och lite långtråkigt att bli hemma, veckorna kommer gå sakta.
    Jag har inte fixat ditt jobb med min foglossning. Inte i närheten så länge. Jag sitter ju still vid en dator.
  • Mimipig
    niobit skrev 2015-01-15 20:43:13 följande:

Ligger nedbäddad i soffan med min nya TENS apparat jag fick låna igår av sjukgymnasten mot foglossning. Är förvånad över va skön den är och det lindrar verkligen smärtan. Stor tummen upp! Ska prata med min BM också så jag kan använda den mot värkar när det är dags. Sjukgymnasten sa att man kunde det men att hon inte fick råda eller berätta hur ;)

En sån måste jag också skaffa!
  • Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-01-15 20:52:29 följande:
    Det kan jag förstå att det inte skulle gå. Jag har haft en himla tur som sluppit foglossning än så länge, och hoppas att jag slipper det framöver också. För mig är det tröttheten som tagit mig. Jag orkar absolut ingenting längre, som att fått en stekpanna i huvudet ungefär
    Faktum är att det är tröttheten som gör att jag tvivlar på att jag fixar att jobba hela vägen. Fogarna använder jag ju inte på jobbet, men utan hjärna är det svårt. Idag var rummet med "min" sovfåtölj upptaget - ingen tupplur för mig = trögtänkt och ineffektiv eftermiddag.
  • Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-01-15 22:34:08 följande:
    Trötthet med påföljande gravidhjärna är inte att leka med. När jag jobbade var jag tvungen att ha ett mini kollegieblock bredvid mig så jag kunde skriva upp allt jag skulle komma ihåg. De ringer ofta om vilka hämtningar jag ska göra och det hände mer än en gång att jag ringde upp en halvtimme senare och frågade "vad var det jag skulle göra", väldigt pinsamt att ha huvudet under armen. Ibland känns det som 70% av minnesbanken i huvudet går i dvala under graviditeten (ännu värre var jag när jag ammade och aldrig sov, eller i början av graviditeten)
    Smart idé med blocket. Jag kanske borde testa det. Gäller bara att komma ihåg att skriva ner det jag inte ska glömma...
  • Mimipig
    Jag är i v 31 (30+5) och har gått upp 11 kilo sen jag blev gravid (men det var ju under semestern, så det kan vara några kilo vin och god mat bland dem ? och slut på feströkandet också). Jag är ganska lång, 177 cm, och det ser ut som det mesta hamnat på magen, eftersom jag har lite mer höjd att sprida ut dem på, men det är inte helt sant ? jag har fått bredare lår, större rumpa, höfter och bröst också. Men ansikte, axlar och armar ser nästan ut som innan, så jag håller nog illusionen uppe. Jag blir hemskt stött när jag läser saker som att "vid det här laget har du kanske gått upp 8 kilo" eller "nu är det viktigt att fortsätta äta hälsosamt och hålla uppe träningen. Du kommer att behöva all kondition och styrka inför det här maratonet till förlossning som du har framför dig". Waffan. Jag har ju sån foglossning att jag bara kan gå korta sträckor som en stukad pingvin. Jag kommer att vara i mitt livs absolut sämsta form. Var finns peppiga texter för oss som inte kan träna då? Beträffande kosten så är godis och sånt det enda nöje jag har kvar känns det som. Jag tänker att det är mitt vin. Varför ska man bli fullproppad med förmaningar och snusförnuftiga tråktips när tillvaron redan är ganska jobbig för alla som gravida så här i slutet? "Unna dig lite extra choklad i soffan i kväll och oroa dig inte för att du inte är i ditt livs bästa form ? än har man aldrig hört talas om att någon bäbis blir kvar där inne." 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?