-
Visst är det lustigt hur originell man tror man är? Vi har bestämt Walter sen innan han blev till, några andra namn har aldrig varit på tal egentligen. Vi trodde det var tämligen ovanligt, men icke alltså. Det låg på plats 40 på namntoppen 2013, hoppas det inte blir topp tio nu. Men vi verkar ju vara många som fallit för det...Lilj3 skrev 2015-01-10 21:17:20 följande:Vi har också Walter/Valter som troligt namn för vår lille. :) Har haft massa andra namnförslag också men Walter är det enda som hängt med hela tiden. Skulle det mot förmodan bli en flicka blir det Astrid.
-
Jag är En dag efter, 70 kvar idag. Har sagt till chefen att jag jobbar till 20/3 - har bf 22/3, en söndag. Jag börjar inse att det nog var lite naivt...snö 81 skrev 2015-01-11 08:59:41 följande:Har också 69 dagar, 10 veckor, kvar idag. Men om allt går som det ska jobbar jag sista dagen den 12/3, alltså två månader till!! När jag gjorde den planeringen var jag typ i v.22 så då kändes det bra. Nu efter att ha varit sjukskriven i 4 veckor och precis gått tillbaka till jobbet igen känns det hopplöst att jag ska orka 2 månader till :(
-
Jag tror bestämt att jag känt bäbisen hicka för första ggn idag. Det kändes både långt nere i underlivet och vid naveln samtidigt och upprepades kanske var 3:e sekund. Är jag ute och cyklar, ni som är vana vid hickare?
-
Ja, jag tror att det är lika bra att jag förbereder chefen på att jag kommer försvinna tidigare. Min foglossning har blivit mkt värre, men framförallt är det tröttheten som är problemet.sommarstad skrev 2015-01-11 23:01:50 följande:Jag har fått höra att jag är optimistisk som planerar att gå hem två veckor innan bf. Det är av mina chefer jag fått höra det dessutom. De räknar med att jag får gå hem tidigare så jag behöver inte få dåligt samvete om jag måste göra det. Men jag tror jag fixar de veckorna som är kvar.
-
Då bestämmer jag att det var hicka, det ska tydligen vara nyttigt för dem och stärka lungorna läste jag någonstans. Fast han måste ju undra vad det är, det är ju inte kul att hicka. Förmodligen inte heller för en ofödd.Lilj3 skrev 2015-01-12 00:06:44 följande:Det låter som hicka ja. Min hickar flera gånger om dagen vissa dagar. Första gångerna kändes det mest som ett tickande, eller en extra puls typ. Men nu rycker det i hela magen ibland när han sätter igång. Tycker nästan lite synd om honom när han har långa hicksessioner. :P
-
En känslig fråga kanske, men hur kommer ni dela på föräldraledigheten med er partner och hur tänker ni ekonomiskt gentemot varandra? 50/50 rakt av på ledighet och pengar? Många resonerar ju som så att för hushållets skull så bör den som tjänar mest jobba (statistiskt oftast mannen) och den andra vara hemma - men hur ser ni på kvinnofällan utebliven pensionsersättning, att bli överhoppad i minst en löneförhandling etc? Kompenserar era män er för det ur sin lön? Eller hur resonerar ni? Jag söker inga rätt och fel här, är bara nyfiken på hur andra gör.
-
Jag tycker som du och är inte så förtjust i vare sig grälla färger eller en massa bilder, nallar, bilar, hello Kitty eller andra tryck på kläderna. Newbie har fina kläder (finns även på Kapphal sa någon), Lindex hade lite som var neutralt och spana in myonly.se - allt är vitt och/eller svart.Astilbe skrev 2015-01-13 17:27:11 följande:
Tycker det är dösvårt att hitta fina bebiskläder. Är inte så förtjust i allt för skrikiga färger utan tänkte köpa mer i vitt, benvitt, grått etc Någon som vet någon nätbutik som har denna stil till bebisar?
-
Stackare! Migrän är vidrigt! Jag har varit förskonad under graviditeten, men vet hur hemskt det är.LillLouise84 skrev 2015-01-13 18:35:24 följande:
Vilken hemsk dag jag har haft. Igår vaknade jag med migrän men tog två Alvedon och led igen arbetsdagen. Det fick jag sota för idag då jag legat hela dagen. Trodde huvudet skulle spricka och att skulle spy. Vad jag hatar att vara gravid ibland. Om jag inte varit det hade jag kunnat ta en tablett och migränen försvunnit men nu så finns bara Alvedon. Jag var så dålig att farmor fick hämta på dagis och ta hem dottern till sig. Så dålig har jag aldrig varit under min föräldratid att jag inte kunnat ta hand om mitt eget barn.
-
Jag fattar vad du menar, man vill vara tuff, men skit i det nu. Hälsan och bäbisen framför allt. Med det i åtanke så har du ju inget annat val, eller hur? Inte ditt fel.septemberbarn08 skrev 2015-01-14 15:58:00 följande:
Fixade bara en dag på jobbet innan jag sjukskrev mig igen, känner mig så himla värdelös idag:(
Jag har inte plågats överdrivet mycket av fogarna tidigare och hittills inte haft ont i ryggen alls. Efter två timmar igår (med en duschning och renbäddning av två sängar) kändes det som att ryggen skulle gå av och fogarna gjorde så ont att jag var gråtfärdig hos den stackars pensionären som säkert tyckte jag var på jordens sämsta humör. Fattar inte varför jag plötsligt fick så ont efter så lite när det varit okey tidigare:(
Tänkte ändå envisas och prova jobba idag men under kvällen igår hade jag såna sjukt kraftiga och onda förvärkar med tre minuters mellanrum att jag funderade på att ringa förlossningen! Kändes inte alls okey!
Hade sagt till sambon att börjar jag blöda igen eller får för mycket förvärkar så sjukskriver jag mig igen, annars ska jag prova härda ut.
Vilken mespropp jag kände mig som när jag ringde och sjukskrev mig imorse!
-
Fy, det låter hemskt att bli behandlad så! Kan du vända dig någon annan stans? Ringa Lund och få träffa ett proffs på det accreta? Tjata, muta, hota, anmäla?Lejonhierta skrev 2015-01-14 20:30:52 följande:
Jaha nu är jag i en enda salig blandning. Varit på det där domedagsultraljudet idag. Det där ultraljudet som inte skulle blivit för vi skulle fått besked vid förra som i sin tur knappt skulle till för vi borde fått besked tidigare.. Var ju hos barnmorskan så sent som förra veckan och ville bolla mina frågor och fick då svaret att det blir chefsöverläkaren som ska ultraljuda nästa vecka så hon kan det här, så bättre du bollar med henne.
Så vad händer??? Efter att väntat en sedvanlig halvtimme över bokad tid får vi komma in och ett vanligt ul görs först. Som visar på en placenta praevia i bakvägg/neder del. -Inte förvånande, det har vi ju vetat i månader...
Vul blir då nästa grej och jag påpekar då hon säger att den ligger mest i bakvägg men täcker hela livmodermunnen/halsen att ja du, när vi gjorde ul i början av graviditeten så konstaterade man att båda embryona fäst sig i övre kanten av kejsarsnittsärret så då har ju moderkakan växt nedåt och inte uppåt. DÅ mäter hon framsidan och ja den ligger ju upp på framsidan också, men inte så mycket typ 5-6 cm eller så. Min tapp är lång och sluten och moderkakan syntes tydligt dikt an i hela nedre livmodern och jag pekar på skärmen och säger, om du ändrar vinkel lite på ul-staven så skymtar jag flera lakuner i moderkakan varpå hon också konstaterar det. Sedan visar hon på ett område som ser ut som en massa småhål likt en jag vet inte vad typ tennisbolls storlek uppskattningsvis med en massa blodkärl och skumt pulserande då hon mätte flödet. Jag säger då att jaha det var ju just det här man inte ville ha väl? Hon bara: vaddå? ja lakuner och blodkärl med sånt flöde. Njä säger hon. Och jag fortsätter lite fint och frågar hur tänker du nu då? Hon : vad menar du? Ja alltså allt tyder ju på att moderkakan växt fast i livmoderväggen och hur går vi vidare?
DÅ blir jag paff för får följande svar: Jag kan inte säga om det är en accreta men det ser konstigt ut så jag ska diskutera detta med mina läkarkollegor på fredag så kallar vi dig till ett nytt ultraljud om 3 veckor. DÅ tappade jag hakan och svarade jaha men det känns inte ok för mig pga att jag dels vet att rekommendationerna är att utreda skyndsamt och att man helst ska snitta i vecka 36 eller tidigare och jag är ju i v 33 imorgon. Då häver hon ur sig att ja vi tidigarelägger inte ett snitt pga detta!!!
Då säger jag rent ut att du nu måste vi diskutera, för jag behöver veta vilken plan du/ni har inför det här, för du säger själv att det inte ser normalt ut och tyvärr så har jag fyra förlossningar med snitt bakom mig och inte det största förtroendet för Växjö lasarett med hänseende till dessa förlossningar. Hon erbjuder mig direkt att det går att förlösas i Lund eftersom jag samtidigt påpekar att accreta är väldigt ovanligt och att incidensen för en accreta är lägre än det antal barn Växjö förlöser per år. Så om de har en vartannat år så har ju inte varje läkare ens varit med om detta. Då blir hon stött och menar på att om jag har sådan problem så behöver jag boka in en tid till läkare för att diskutera detta. Nej jag är inte förlossningsrädd, jag är iskallt kalkylerande. Vilket hon inte förstår. Så nu helt plötsligt ska jag ha en tid till läkare på barnmorskemottagningen och diskutera mina känslor relaterat att jag inte har så stort förtroende och sedan ett ultraljud i v 36 för att konstatera att de kanske inte vet mer då än nu. Påpekade att jag även vill ha en diskussion nu så jag kan förbereda mig eftersom man i Sverige rekommenderar att göra hysterektomi vid förlossning av accreta dvs man opererar bort livmodern. Då går hon i klinch och svarar att så är det inte alls. Nähä vad har ni för alternativbehandling. Det kunde hon inte svara på. Men det vet ju jag redan vilket jag valde att inte upplysa om... Men jag hade precis innan upplyst om att jag har Ehlers danlos syndrom och hon börjar prata om att man sätter stygn och stryper blodflödet med hjälp av kirurgteam. Hallå, läs på lite först tack...
Tre gånger under denna halvtimme har hon påpekat att hon inte har tid att diskutera detta nu för hon har en tid att passa. -det var inte vi som var en halvtimme sena . Jag har aldrig känt mig så objektifierad någonsin som idag. Och så heligt förbannad att tårarna började rinna.
Sambon som är värsta duktiga förhandlaren stöttade upp och efterlös alternativa handlingsplaner för hur de avser angripa grundproblemet men fick nobben totalt.
Blir att ringa bm imorgon -och då jag påpekade att bm sa att vi skulle få diskussionstid med läkaren idag för hon kunde för lite om det hela så pratade läkaren ned bm i skorna och sa att det är självklart att bm inte kan något om det här då det är så ovanligt. Samtidigt ifrågasatte hon att jag inte diskuterat mina förlossningsupplevelser med bm. Men återigen, jag är inte det minsta orolig för ett normalt ks utan att jag har bristande förtroende för läkarna i denna frågan OM det är en accreta vilket vi garanterades få veta för flera veckor sedan...
Och nej, någon magnetröntgen gör man inte för det kostar för mycket pengar... typ.
Blir så förbannat trött