Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-01-06 09:01:02 följande:
    Graviditetspenning beslutar försäkringskassan om. Jag har sökt för att jag har ett tungt jobb. Då finns blanketter att fylla i där de frågar om antal lyft, trånga utrymmen, ensam arbete, hjälpmedel och möjligheter till vila. Jag kör distributions lastbil i en stad och lyfter massor och släpar pallar i snö och grus. Jobbar ensam och stressar jämt.
    Det låter ju som en No-brainer att du ska få gravpeng med det tunga jobbet. Jag kan knappt lyfta en handväska med min foglossning. Men mitt jobb är stillasittande vid en dator, så lätt det kan bli, rent fysiskt. Är det ens lönt att undersöka om jag kan gå ner i tid då?
  • Mimipig
    JhjärtaK skrev 2015-01-06 09:37:04 följande:
    Du kan bli 25% sjukskriven. Det som behövs är att en läkare skriver ett läkarintyg som skickas till fk (oftast elektroniskt). Sen på dag 15 måste din arbetsgivare sjukanmäla dig till fk (kan även det ske elektroniskt). De behöver då oftast en kopia av läkarintyget. Och sen när de har gjort det kan du gå in och ansöka om ersättning och sen är det fk som beslutar om du är berättigad till ersättning eller inte.
    Det låter som komplicerat. Vad händer om FK säger nej? Då sitter jag hemma utan ersättning, eller pallrar mig snällt till jobbet igen?
  • Mimipig
    JhjärtaK skrev 2015-01-06 09:41:50 följande:
    Jag hade ett kontorsjobb när jag väntade dottern och blev ändå 100% sjukskriven de sista 4 veckorna innan bf pga foglossningen. Fick ett mkt bra läkarintyg från den läkaren som var kopplad till min mvc. Han var fantastisk.
    Aha. Jag ska till bm på Tors, jag får väl fråga henne vad jag kan göra. Helst skulle jag vilja jobba, men jag känner ju att jag inte riktigt orkar hela dagar längre. Jag somnar ju på jobbet nästan varje dag, i samma rum som mina kollegor arbetar. Vi har inget vilrum.
  • Mimipig
    Misty W skrev 2015-01-08 12:29:59 följande:

Är det bara jag som har börjat svettas helt sjukt mycket?

Tvärtom! Sen jag blev gravid har jag slutat svettas helt! Så himla tvärtomleken. Inser att jag förmodligen svettas mer an genomsnittet i vanliga fall - mitt nya svettlösa liv är toppen, är det så hör fint ni andra har det till Vanags tro... Jag listar det som största fördelen med min graviditet - en av få, på en tät andraplats efter själva bäbisen då.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2015-01-08 11:47:44 följande:

Jahapp, var hos bm idag för en extra sf-mätning. Måttet blev 26,5, vilket är exakt samma som för över en månad sedan. Jag fick tid för ultraljud imorgon så det kan kolla om något är fel, eller om förrförra mätningen bara var missvisande.

Magen växer, det är jag ganska säker på, och hjärtljuden var bra, och mina värden är också bra. Hon rör sig som vanligt, så jag hoppas allt är okej.

Det är säkert ingen fara alls, var hos bm idag och blev mätt för andra ggn och det känns väldigt godtyckligt var bm bestämmer att måttbandet ska börja och sluta... Ta inte ut någon förlust i förskott, bäbisen verkar ju aktiv och frisk.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2015-01-08 18:00:03 följande:
    Ja verkligen godtyckligt! Förra gången hon mätte var det ju jag som uppmärksammade henne på att måttet varit märkligt.

Jag tror egentligen inte att något är fel, just för att hon rör sig som vanligt och allt annat är bra, det är verkligen bara sf-måttet som är udda. Men fan, man blir ju lite orolig ändå.

Hoppas de kan uppskatta storlek vid bf, det vore intressant att veta! :)
    Ja, det vore ju jättespännande att få veta lite mer om just ens eget exemplar i magen, om det är en nätt docka eller en stadig heffaklump, inte bara statistik. På rul sa bm att min bäbis hade något längre lårben än snittet, vilket jag genast tolkade som att han ska bli lång, ståtlig och få snygga ben. (Sen sa hon att sånt inte går att säga så tidigt, men vaddå, det är ju roligare att få höra nåt personligt).
  • Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-01-08 18:25:03 följande:
    Du har rätt, jag kör lastbil och hoppar i och ur ca 50 gånger om dagen. Så fruktansvärt skönt att få ett ok att gå hem. Jag har sovit dåligt länge bara för att jag inte vetat om jag fått gå hem eller inte.
    Åh så skönt! Det är du verkligen värd med det tunga jobbet! Det måste känts plötsligt ändå, att få veta att det fux flux bara är en arbetsvecka kvar? Jag föreställer mig att det är en märklig känsla. Och lite lyxig. Jag börjar inse att jag inte alls har ork eller lust att jobba till bf som jag sagt...
  • Mimipig

Jag var hos bm idag och när jag skulle ta mig ner från britsen efter att hon mätt magen så var jag lite slarvig och hastig, ville inte sjåpa mig med foglossningen så jag skulle vara tuff och snabb, men jag kände hur det liksom krasade till inuti vänster höft när jag svängde runt och det gjorde lite ont, men inte så farligt just då. Under dagen har det blivit värre i höften, på väg hem från jobbet haltade jag till bussen och nu på kvällen kan jag i princip inte stå på benet, dessutom har vänster knä börjar värka också och känns svullet. Någon med foglossning som känner igen det här? Har en nerv kommit i kläm? Vad göra?

• Mimipig

Min man kom hem från jobbet idag och berättade att hans tjänst dras in med omedelbar verkan. Han får fakturera två mån till. Så lagom till förlossning han han noll i inkomst och jag börjar gå på mammapeng. Han tar det mkt bättre än jag, jag är helt förtvivlad över detta plötsliga nya läge. Jag sörjer den fina plan vi hade för närmsta året, nu förändras allt. Snacka om sämsta möjliga tajming. Det är ironiskt att tänka på att för två dar sen satt vi bankmöte om hur min man kan kompensera mig i inkomstbortfall och utebliven pensionsavsättning.

• Mimipig
    Lejonhierta skrev 2015-01-10 17:08:33 följande:
    Vi har strandat i namnfrågan... Jag vill ha Heldi med som ett av förnamnen, behöver inte vara tilltalsnamn då även dottern heter det. Det tycker sambon är helt ok. Han gillar Ayla och Zelda och det gör inte jag :/
    Jag å min sida är ganska förtjust i Sissel men det är inte sambon. Syskonen heter Jonathan, Linus, Gabriel och Smilla, så vill ju gärna ha ett namn som inte skiljer ut sig allt för mycket (vilket Sissel kanske iofs gör). Så vi står still.

Jag vill även byta mitt efternamn då jag fortfarande bär min ex.makes efternamn. Ville då ta min mammas namn som var min mormors flicknamn men fick nej av skatteverket. Hade jag fått om jag var gift men nu som skild och sambo så blev det nej. Konstiga regler. Hon på skatteverket tyckte jag och sambon skulle gifta oss istället... Att ta mitt flicknamn är inte aktuellt då jag sedan skoltiden förknippar det med en massa tråkigheter.
    Kan ju berätta att gravidhormonerna stod utanpå huden då jag fick beskedet av skatteverket och jag storlipade i ren frustration. För mina syskon har fått ta mammas/mormors namn pga att de är ogifta och inte skilda. Verkligen konstiga regler. Känns så orättvist.
    Jättekonstigt regler. Har någon hört något nytt om det nya namnlagsförslaget? Det var ju föreslaget att träda i kraft 1/1 2015, men det har ju inte hänt, regeringen jag väl inte haft detta högst på agendan på sistone direkt. Det kanske finns hopp för dig framöver om den går igenom? Jag och min man är gifta men har behållit våra respektive efternamn, så vi vill att vår son ska få båda och i det nya lagförslaget är det tillåtet med dubbelefternamn igen. Kan man ringa regeringen och höra sig för tro?

www.regeringen.se/sb/d/16874/a/217935
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?